پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۴۲۲
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸
شهری که فرصت های طلایی را به دلیل سو مدیریت های پی در پی سوازنده و امروز در یک رکود سنگین به حیات بدون پیشرفت خود ادامه می دهد.
شعارسال: بندر انزلی یکی از بارزترین مناطق شمال ایران است و این شهر منحصربه‌فرد فهرستی از خاص‌ترین ویژگی‌ها و القاب را به دوش می‌کشد. مهم‌ترین بندر جنوبی دریای خزر، یکی از پرتراکم‌ترین شهرهای ایران، دارای یک تالاب بزرگ و بی‌نظیر که سالانه پذیرای هزاران پرنده مهاجر از نواحی سردسیر سیبری است و البته بزرگ‌ترین منطقه آزاد شمال کشور و مناسب برای تجارت کالا، اما بسیاری از این فرصت‌ها و ویژگی‌های استثنایی به دلیل سوء تدبیر و مدیریت غلط در درازمدت سبب هدر رفت سرمایه‌ها شده است.

هرچند این شهر 15 هزارنفری در تمامی حوزه‌های گردشگری، شهری و نیروی متخصص در درجه مطلوب قرار دارد اما نتوانسته سرمایه‌های خوبی را برای توسعه شهر جذب کند. به‌عبارت‌دیگر شهری که می‌توانست به یکی از قطب‌های گردشگری ایران همانند جزیره کیش بدل شود و خود را هم‌تراز شهرهای مرفه ایران قرار دهد به دلیل بدنه مدیریتی کهن‌سال در یک خمودگی به سر می‌برد و نتوانسته داشته‌هایش را در مسیر درست به کار گیرد.

زمانی که این شهر به‌عنوان منطقه آزاد تجاری انتخاب شد بسیاری از صاحب‌نظران تصور می‌کردند به‌زودی این شهر به‌عنوان بزرگ‌ترین قطب گردشگری و تجاری نیمه شمالی ایران مطرح شود و شرایط تمامی استان و منطقه را به نفع افزایش بهره‌وری و رونق اقتصادی تغییر دهد. اما تمامی برنامه‌ها و پیش‌بینی‌ها غلط از آب درآمد و این مسئله نتوانست اهداف تعیین‌شده را عملیاتی کند. یکی از انتقادات وارده عدم به‌کارگیری نیروهای خلاق و پرشور جوان در سیستم مدیریتی است به‌طوری‌که اگر مدیران شهری از افراد صاحب‌فکر برای توسعه منطقه استفاده می‌کردند وضعیت شهر بسیار مطلوب تراز وضع فعلی بود.

بزرگ‌ترین نتیجه و دستاورد منطقه آزاد واردات بی‌رویه خودروهای عجیب‌وغریب و تغییر ذائقه مردم بود و شاید اولین و آخرین تغییر مشهودی که قابل‌دیدن است همین جولان ماشین‌هایی باشد که در آخرین فیلم‌های هالیوودی به کار گرفته می‌شوند به‌طوری‌که شهرسازی، اجرای پروژه‌های بزرگ تجاری و گردشگری، ورود سرمایه‌گذاران جهت بهره‌برداری از ساحل مطلوب انزلی، توسعه اماکن رفاهی و اقامتی هیچ تغییری پیدا نکرد و اگر هم اتفاقی رخ داد به‌اندازه‌ای کند بود که نتوانست جواب گوی خواسته‌ها و مطالبات مردم باشد.

ازاین‌رو باید انزلی را شهر فرصت‌های سوخته دانست شهری که می‌توانست هم پای شهرهای بندری جهان و یا حتی در زمره شهرهای بزرگ ایران صاحب سبک باشد اما مدیریت غلط منابع شهر را در مسیری خلاف رشد و توسعه قرارداد. بی‌کاری، تعطیلی کارخانه‌ها، مشکلات شهری ازجمله آلودگی آب و دفع زباله و البته ترافیک از عمده‌ترین مسائلی است که اهالی انزلی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

شهری سنتی با زیرساخت‌های ضعیف که شهرداری و شورای شهر آن طومار بلندی از کارهای نکرده را به یادگار گذشته‌اند. ورود ماشین‌های فوق لوکس و پرحجم اروپایی و آمریکایی در این شهر و شهرهای اطراف غوغا کرده است از همین رو خیابان‌های تنگ و باریکی که از دهه‌های گذشته هیچ تغییری نکرده توانایی تردد این‌همه ماشین را ندارد، جای پارک یکی دیگر از معضلات شهر است به‌طوری‌که تراکم جمعیت سبب شده محل پارک خودروها بسیار مشکل‌ساز باشد مردم برای پارک خودروهای خود با یک مشکل جدی مواجه شوند.

از طرفی مردمی که می‌خواهند از تاکسی استفاده‌کننده با یک سیستم فرسوده و تنبل مواجهه هستند به‌طوری‌که هیچ خلاقیت، نوگرایی و اقدامی در جهت به‌روز سازی انجام‌نشده است. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر انزلی 10سال است که بر منصب مدیریت تکیه زده و این عدم‌تغییر ابتکار عمل را هم از بدنه سیستم و هم مسئولین شهری سلب کرده است. این در حالی است که بسیاری از شهرهای شمال کشور به تجهیزاتی مانند جی‌پی‌اس، تاکسی‌مترهای هوشمند، دستگاه پرداخت الکترونیک و شبکه اتصال همگانی تاکسی مجهز شده‌اند اما تاکسی‌های فرسوده شهر داد مردم را به صدا درآورده.

آلودگی تالاب بزرگ انزلی نیز یکی دیگر از مشکلات اکوسیستمی این شهر به‌حساب می‌آید به‌طوری‌که اگر مشکل این تالاب و جاذبه بزرگ شهر برطرف نشود واقعه‌ای اسفبارتر از دریاچه ارومیه رخ خواهد داد. این نکته توسط شعبان جعفری در نطق پیش از دستور شورای شهر بندر انزلی در آذرماه سال گذشته مطرح‌شده بود اما به دلیل بی‌توجهی در تابستان 95 مشکل تالاب دوچندان شده است. دیگر وقت آن رسیده که شورای شهر و شهرداری با یک اقدام سازنده تمامی اختلافات را کنار گذاشته و به‌جای پرداختن به حواشی کار به فکر تدوین برنامه‌ای مفصل در خصوص توسعه شهر زیبای انزلی باشند.

اگر به‌جای پرداختن به کارهای سلیقه‌ای با دعوت از کارشناسان داخلی و بین‌المللی مدیریت شهری را هوشمندانه حل‌وفصل کنند خواهند دید در کوتاه‌مدت هم موضع معیشت مردم و هم شرایط زندگی در شهر به‌طور فزاینده‌ای رشد خواهد کرد و مشکلات یکی پس از دیگری از بین خواهد رفت. نزدیک‌ترین منطقه آزاد تجاری به پایتخت می‌تواند فرصتی طلایی برای فروش کالاها، عرصه محصولات و همچنین ایجاد اماکن خاص ورزشی به‌ویژه ورزش‌های آبی باشد. به دلیل آنکه در مناطق آزاد شرایط خاص بازرگانی حاکم است مسئولین شهری می‌توانند سرمایه‌گذاران را دعوت کرده و با طرح‌های مطلوب توجیهی زمینه سرمایه‌گذاری‌های کلانی را ایجاد کنند و مردم از بیکاری و روی آوردن به شغل‌های کاذب نجات یابند.

انزلی برای این‌که یک‌قطب گردشگری و البته بازرگانی باشد باید پوست بی اندازد و ظاهر خود را از یک شهر قدیمی و سنتی به یک فضای مدرن تغییر دهد. در این راه شهرداری باید با ابتکار عمل مسیر را برای توسعه شهر هموارساخته و بتواند مشکلات شهری را حل کند. اعضای شورای شهر نیز به‌جای پرداختن به منافع شخصی و دغدغه‌های بی‌حاصل برنامه‌های مناسب منطقی و البته کارشناسی شده را به تصویب برسانند و با نظرات درست تا تحقق برنامه‌ها و بهره‌برداری از آن‌ها دست از کار نکشند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تیترشهر، تاریخ انتشار: جمعه 26 شهریور 1395، کد خبر: ۱۱۲۶، www.titreshahr.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین