پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۵۶۲
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲
رشد چشمگیر جمعیت شهر گرگان باعث ورود خودروهای فراوان به داخل خیابان های این شهر شده و کمبود پارکینگ های عمومی در گرگان گره ترافیک گرگان رو کورتر کرده است.
شعارسال: یکی از مهمترین مشکلات شهر گرگان ترافیک سنگین خیابان های این شهر بخصوص در ساعات پردتردد شهر است. منتخبین مردم در زمان انتخابات حل مشکل ترافیک گرگان را مهمترین وعده خود به شهروندان اعلام کردند و در زمان آغاز به کار شورا هم همگی بر رسیدگی به این مشکل تاکید داشتند.

متاسفانه این مشکل طی سال های گذشته نه تنها کمتر نشده بلکه ماه به ماه و روز به روز حجم ترافیک خیابان های گرگان بیشتر شده است.

کارشناسان عوامل مختلفی را در این موضوع دخیل می دانند که بخشی از آن فرهنگی و بخشی دیگر عمرانی است. قسمت عمران هم مواردی همچون عدم برنامه ریزی برای توسعه خیابان ها، عدم برنامه ریزی برای احداث خیابان های جدید و همچنین کمبود پارکینگ های عمومی در شهر مطرح شده است.

این مشکل در خیابان ولیعصر به علت این که احداث مجتمع های تجاری رونق بیشتری دارد حادتر است زیرا از یک سو عرض این خیابان که البته خیابان اصلی شهر گرگان هم هست کم است و از سوی دیگر اکثر مجتمع های احداث شده با پرداخت جریمه به شهرداری از احداث پارکینگ خودداری کرده اند و حجم زیادی از خودروهای صاحبان مغازه و همچنین خریداران را به سمت خیابان ها روانه کرده اند.

عضو شورای شهر گرگان از دلایل ازدهام خودرو در خیابانها را، نبود پارکینگ در مجتمع های تجاری شهر اعلام کرد و افزود: بسیاری از مجتمع های تجاری در گذشته با پرداخت جریمه به شهرداری از ساخت پارکینگ خودداری می کردند که اکنون سبب ایجاد مشکلات زیادی برای شهروندان شده است.

محمد ابراهیم جرجانی ادامه داد: در سالهای اخیر هم برخورد جدی در خصوص ساخت پارکینگ در مجتمع های تجاری جدید نشده است و از طرفی آن دسته از مجتمع های تجاری که اقدام به ساخت پارکینگ کرده اند نیزظرفیت تمام واحد های تجاری را در نظر نگرفته است.

وی بیان داشت: مصداق این موضوع مجتمع تجاری فرهنگی کاپری می باشد که پارکینگی با ظرفیت واحد های تجاری خود ساخته است در حالی که 2 سالن آمفی تائتر در این مجتمع احداث شده و شاید روزانه 200 الی 300 نفر برای تماشای فیلم و خرید به این مجتمع مراجعه کنند که ناچار به پارک خودرو در کنار خیابان خواهند بود و این به بار ترافیکی آن مسیر دامن خواهد زد.

* مجتمع های بی پارکینگ مجوز نمی گیرند

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر گرگان اولیت کار در هر ساخت و ساز جدیدی را پارکینگ دانست و افزود: برای رفع مشکلات ترافیکی ساخت پارکینک در مجتمع تجاری بسیار تاثیر گذار خواهد بود و در صورت عدم ارائه پارکینگ نباید مجوز احداث واحد تجاری را به سازنده داده شود.

وی عقب ساخت ساختمان های قدیمی را در خیابان های پرتردد بسیار موثر دانست و افزود: اگر عقب ساخت ساختمان ها هنگام احداث مجتمع تجاری شکل بگیرد و احداث پارکینگ در مجتمع تجاری یک ضرورت برای ارائه مجوز مجتمع تجاری باشد در آینده ای نزدیک ترافیک شهر بسیار کاهش خواهد یافت.

وی در توضیح پارکومترهای شهر گفت: من دریافت هزینه در ازای پارک خودرو در خیابان را قبول ندارم به نظر می رسد به نوعی ما خیابان فروشی می کنیم خیابانی که متعلق به تردد خودروهای شهروندان است را برای پارک خودرو با دریافت مبلغی اجازه پارک می دهیم که با این کار به ترافیک شهری دامن زده ایم.

* پارکومتر سیاست درستی نیست

جرجانی بیان داشت: پارکومترها به هیچ وجه سیاست درست و عقلانی در ساماندهی ترافیک شهرنیست از این رو در مصوبه امسال نیز رای مخالف در این زمینه دادم و اعتقاد دارم که مدیریت شهری تمام وقت خود را، برای هدایت خودروها به خارج از معبر اصلی باید بگذارد حتی اگر این کار هزینه ای گزافی هم داشته باشد به جهت رفع مشکلات ترافیکی باید انجام شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری گرگان در توضیح پارکینگ های شهر گرگان گفت: 4 پارکینگ در اختیار شهرداری گرگان است که 3 پارکینگ آن اکنون در حال استفاده است و یک پارگینگ واقع در عدالت 17 ، سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

محسن احمدی افزود: پارکینگ طبقاتی نعلبندان گرگان دارای 4 طبقه و ظرفیت 320 دستگاه خودرو یکی از پارکینگ های خوب شهر گرگان می باشد که به دلیل مجاورت با بازار نعلبندان و مسجد جامع شهر بسیار مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: پارکینگ طبقاتی شهید نامجو در عدالت دوم واقع شده است که مسیر دیگر آن از سمت خیابان لشگر گرگان گشوده می شود و دارای 2 طبقه پارکینگ با ظرفیت 50 خودرو می باشد.

وی تصریح کرد: پارکینگ روباز آفتاب 11 به مساحت 600 متر مربع و ظرفیت نگهداری 25 دستگاه خودرو، جز پارکینگ های در حال استفاده برای شهروندان می باشد که شهرداری به صورت مستقیم بر آن نظارت دارد.

* پارکینگ عدالت 17 به کاهش حجم ترافیک گرگان کمک می کند

احمدی اظهار داشت: پارکینگ طبقاتی عدالت 17 تنها پارکینگ شهرداری است که در حال حاضر قابل بهره برداری نمی باشد و در سال آینده کارهای عملیاتی آن به پایان خواهد رسید و مورد استفاده شهروندان قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: پارکینگ عدالت 17 دارای 7 طبقه با ظرفیت 327 دستگاه خودرو خواهد بود که با بهره برداری از این پارکینگ بخش عمده ترافیک خیابان ولی عصر رفع خواهد شد.

وی تمام پارکینگ های شهرداری گرگان را دارای تجهیزات و امکانات لازم به جهت حفاظت و نگهداری از خودروها دانست و افزود: در صورت وقوع حوادثی مثل آتش سوزی در این مکانها، امکانات لازم برای مهار حوادث در این پارکینگ ها پیش بینی شده است.

وی از وجود 7 پارکینگ متعلق به بخش خصوصی در شهر خبر داد و اذعان داشت: پارکینگ شایان واقع در ابتدای خیابان شهید بهشتی، پارکینگ فرد جهان روبروی مسجد للهیان، پارکینگ ابتدای خیابان5 آذر واقع آذر یک، ضلع غرب و پارکینگ جنب فرمانداری گرگان از جمله مکانهایی هستند که در اختیار بخش خصوصی قرار دارد و شهروندان از آن بهره مند می شوند.

وی بیان داشت: پارکینگ مجتمع تجاری کاپری، لاله زاری و بانک سرمایه نیز در اختیار بخش خصوصی است و شهرداری گرگان در این بخش هیچ نظارت یا دخل و تصرفی ندارد.

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان گفت: یکی از پروژه های نیمه تمام شهر، پارکینگ عدالت 17 است و با توجه به اینکه سازه و سفیدکاری این پروژه با پایان رسیده، اما هنوز مورد بهره برداری قرار نگرفته است ولی از سوی شهرداری این قول داده شده که در 6 ماه اول سال آینده این پارکینگ مورد استفاده شهروندان قرار می گیرد.

ناصر گرزین یکی از معضلات شهر گرگان نبود پارکینگ به تعداد مورد نیاز شهروندان دانست و افزود: با توجه به اینکه ساخت پارکینگ های طبقاتی هزینه زیادی برای شهرداری در بر دارد، به فکر ساخت پارکینگ های روباز در شهر هستیم.

وی ادامه داد: ساخت پارکینگ های روباز حتی در خیابان های فرعی، باز هم استقبال شهروندان را در پی خواهد داشت و کمک بسیاری به رفع ترافیک شهر می کند از این رو شهرداری گرگان از افرادی که زمین های خود را در قالب پارکینگ روباز در اختیار شهروندان بگذارند، استقبال می کند و از طرفی خریداری برخی زمین ها برای احداث پارکینگ روباز نیز از برنامه های شهرداری و شورای شهر می باشد.

وی مراقبت از خودرو ها در پارکینگ های شهرداری را مناسب و بدون اشکال دانست و تصریح کرد: شهرداری گرگان باید برای حفظ و مدیریت بیشتر این پارکینگ ها به دوربین های مدار بسته مجهز شود.

وی از حضور بخش خصوصی برای ارائه خدمات در قالب پارکینگ روباز استقبال کرد و افزود: با مشارکت بخش خصوصی در راستای احداث پارکینگ تلاش می شود تا این پارکینگ های خصوصی را به نوعی پوشش دهیم که نظارت و کنترل بر روی پارکینگ های خصوص نیز به درستی وجود داشته باشد.

گرزین تعداد پارکینگ های استان را با توجه به جمعیت شهر اندک دانست و افزود: به دلیل کمبود تعداد پارکینگ، تمام خودروهای شهر که نیاز به پارک دارند را نمی توانیم به خوبی پوشش دهیم از این رو پارکبان ها را در خیابان های پرتردد به دلیل ساماندهی خودرو ها قرار داده ایم و شهرداری به هیچ عنوان به چشم درآمد زایی به پارکومتر نگاه نمی کند.

وی اضافه کرد: پارکومتر با سیاست پارک موقت خودرو در کنار خیابان های پرتردد راه اندازی شد که بسیار به ساماندهی خودروهای سطح شهر کمک کرده است زیرا خیلی از مغازه داران خودروی خود را در مقابل مغازه پارک می کردند اما اکنون به جهت پرداخت هزینه از انجام این کار خودداری می کنند که در نهایت این باعث شده شهروندان به صورت موقت از این مکان بهره مند شوند.

* جریمه برای عدم احداث پارکینگ شهر فروشی است

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان، در زمینه اخذ جریمه در قبال عدم احداث پارکینگ در مجتمع های تجاری گفت: قبول جریمه در ازای عدم احداث پارکینگ در مجتمع های تجاری به نوعی شهر فروشی محسوب می شود که با شهر فروشی مخالف هستم.

وی تصریح کرد: برای احداث هر مجتمع تجاری که پارکینگ آن تامین نشده مخالفت می کنم زیرا اعتقادم بر این است وقتی کسری پارکینگ فروخته می شود به حقوق شهروندان تعرض خواهد شد، که کوی چناران مصداق این موضوع است زیرا در گذشته اجازی احداث ساختمان های مسکونی بدون پارکینگ داده شده و به همین جهت اغلب شهروندان اکنون با مشکلات زیادی روبرو هستند.

وی یادآور شد: سیاست شورای دوره چهارم بر این است که اگر مجتمع تجاری یا مسکونی نتواند 100 درصد پارکینگ ساختمان را تامین کند برای آن مجتمع مجوزی صادر نشود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تین نیوز، تاریخ انتشار: دوشنبه 25 فروردین 1394، کد خبر: 3518، www.tinn.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین