پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۴۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱
شهرک صنعتی مراکزی در فاصله حداقل ۲۰ کیلومتری از شهر اصلی هستند که به منظور متمركزشدن توليدات صنعتي و توسعه صنعتي كشور در خارج از مناطق شهري راه اندازی می شوند تا تاثيرات منفي بار صنعتي بر ساكنين شهري را به حداقل رسانده، آلايندگي را كم کنند و با دسترسي آسان به مسير حمل و نقل، كمترين بار ترافيكي را در مناطق شهرنشين داشته باشد.
شعارسال: این شهرک ها با استقرار در مناطق مختلف کشور، زمینه توسعه متوازن را نیز فراهم می کنند. اما در برخی استان ها مانند مازندران با 38 شهرک صنعتی، با چالش هایی روبه رو هستند.کمالی از صاحبان واحد تولیدی در شهرک صنعتی شماره 1 ساری، مهمترین دغدغه های این واحدها را موانع اداری و چالش های مدیریتی برای سرمایه گذاران و صنعتگران، کمبود امکانات و خدمات زیرساختی مانند آب و برق و تلفن و گاز، راههای محدود دسترسی به شهرکها و نبود سیاست های مشخص حمایت مالی از واحدها دانست.

میرزایی از مدیران واحد تولیدی شهرک صنعتی بابل هم با بیان اینکه راههای ارتباطی مازندران برای تردد خودروهای سنگین حمل بار مانند مواد اولیه و محصولات مناسب نیستند. گفت: سرمایه گذاران هم با وجود سرمایه گذاری های اولیه با کمبود سرمایه های تکمیلی مواجه اند. همچنین مازندران قطب کشاورزی است و مشکل بزرگ سرمایه گذاری صنعتی در مازندران، ممنوعیت تبدیل کاربری زمین های کشاورزی به کاربری صنعتی است.

نادری از کارشناسان اقتصادی شرکت شهرکهای صنعتی مازندران هم سنگینی مالیات ها، مشکلات قانون کار، نابلدی و لجاجت مدیران اداری صنعت، مشکلات همسایگان مراکز صنعتی، ترافیک جاده های شمال و و کمبود زیرساختهای مخابراتی را از دیگر چالش های واحدهای مستقر در شهرکهای صنعتی استان برشمرد و گفت: شهرک های صنعتی متعدد در مازندران راه اندازی شدند، اما با وجود همان تسهیلات زیربنایی محدود، بسیاری از واحدها نتوانستند انتظارات حداقلی را برآورده کنند تا جایی که با توجه به زمین هایی که هرگز به سوله مبدل نشده اند و یا سوله هایی که هرگز شاهد نصب ماشین آلات و تاسیسات صنعتی نبوده اند و یا کارخانه هایی که راه اندازی و به سرعت تعطیل شده اند، می توان دید این شهرکهای پرهزینه هم به هیچ وجه نتوانستند تعداد افراد پیش بینی شده را در آمار شاغلان مازندران قرار دهند.

این گفته ها در حالی است که مازندران علاوه بر توسعه فرودگاه های بین المللی دشت ناز، نوشهر و رامسر، بنادر بزرگ نوشهر، امیرآباد و فریدونکنار را نیز توسعه داد تا با تسهیلات ناشی از خدمات این زیرساختها، بهانه ای برای تامین مواد خام از خارج از کشور و یا بازاریابی های خارجی وجود نداشته باشد، اما چندان فایده ای نداشت!

کاویانپور از پژوهشگران دانشگاه مازندران هم در این باره معتقد است: مشکل اساسی دیگر این بخش در استان این است که هنوز مازندران برای راه اندازی صنایع خود قادر به سیاستگذاری نیست و نمی داند که به چه صنایعی نیاز دارد! اینکه آیا مازندران به صنعت خودرو سازی یا پالایشگاه نیاز دارد یاخیر؟ مازندران به عنوان قطب کشاورزی، قادر به ایجاد صنایع کشاورزی و باغی هم نیست! صنایعی که بیش از ۵۰۰ رشته فعالیتی را شامل می شود. صنایع تبدیلی فراورده های کشاورزی مانند کارخانجات کمپوت و رب گوجه و مربا سازی و بسته بندی ها در مازندران رونق چندانی نداشته و مازندران در این بخش نیر صاحب نام بلندی در عرصه ملی نیست و این در حالی است که مازندران بزرگترین تولیدکننده 17 محصول کشاورزی کشور است.

محمدپور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران هم با اشاره به اینکه این سازمان از طرحهای صنعتی با اشتغالزایی بالا و سرمایه گذاران این بخش حمایت ویژه خواهد کرد افزود: کارگروهی در این سازمان تشکیل شد تا همه جوانب و مشکلات این واحدها را بررسی کند و این مشکلات به تفکیک هر واحد برطرف شود. مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی مازندران نیز گفت: با واحدهایی که تسهیلات دریافتی را برای امور دیگری هزینه کرده اند برخورد شد و در این باره تاکنون قرارداد ۱۲۰ واحد صنعتی و تولیدی غیر فعال مستقر در شهرک های صنعتی استان فسخ شد.

موسوی افزود: بر این اساس، طرح پالایش واحدهای مستقر در شهرکهای صنعتی از لحاظ اشتغال، گردش سرمایه، سودآوری و تسهیلات دریافتی در حال اجرا است.

استاندار مازندران گفت : مشکل کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش شرکت ها و صنایع مستقر در شهرک های صنعتی مازندران با اعتبار ویژه دولت از طریق صندوق توسعه ملی برطرف می شود .

ربیع فلاح با بیان اینکه دولت 10 هزار میلیارد ریال برای جبران نقدینگی شرکت ها و صنایع کشور اختصاص داد افزود: مقدار بودجه اختصاص یافته به هر استان منوط به ارائه به موقع و زود هنگام طرح ها است که برای استفاده بهتر از این شرایط و بازگشت رونق به صنایع مازندران تلاش می کنیم. وی تصریح کرد: مشکلاتی که واحدهـای صنعتی مازندران با آن درگیر هستند به بخش های استانی و ملی تقسیم می شود که بخش زیادی از مشکلات موجود با همکاری مجموعه های اداری استان، قابل حل است .

با توجه به گفته های مسئولان و کارشناسان باید بپذیریم صنعت مازندران زمانی قابل اعتناء و ماندگار است که استفاده از ظرفیتهای درونی و مدیریت صحیح، در اولویت برنامه های فعالان و مسئولان قرار گیرد، ظرفیتی که بارها از شناسایی آن خبرهایی منتشر شد اما در عمل اقدامی انجام نشد .

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از صدا و سیما مازندران، تاریخ انتشار: - ، کد خبر: - ، www.mazandaran.irib.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
قول ها عمل نمیشه پروزه ها محقق نمیشه وعده ها عمل نمیشه این چه وضغیه م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین