پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۴۱۶
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۵
حَمّام گَنْجْعَلی‌خان در ضلع جنوبی میدان گنجعلی خان و در میانه بازار بزرگ کرمان واقع است. در سال ۱۰۲۰ ه ق(۱۶۱۱ میلادی) ساخته شده‌ و معمار آن سلطان محمد، معمار یزدی بوده است.

شعارسال: حَمّام گَنْجْعَلی‌خان در ضلع جنوبی میدان گنجعلی خان و در میانه بازار بزرگ کرمان واقع است. در سال ۱۰۲۰ ه ق(۱۶۱۱ میلادی) ساخته شده‌ و معمار آن سلطان محمد، معمار یزدی بوده است. حمام گنجعليخان 26 متر طول 30 متر عرض و حدود 1300 متر مربع زیربنا دارد و شامل سردر، دالان ورودی، رختکن، هشتی حدفاصل گرمخانه، خزینه، چال حوض، بخش خصوصی و تون می‌باشد. رختکن این حمام دارای 6 غرفه است که از انتها به هم مرتبط هستند و هریک به طبقه‌ای از مردم اختصاص داشته است.خزینه حمام، بخش مخصوص استحمام حکام و بزرگان داراي دو قسمت آب سرد و گرم بوده و در کف آن دو ديگ مسين بزرگ نصب گرديده که گرماي آن از طريق تون يا "گلخن” که در زير خزينه قرار گرفته تامین می شده است. حرارت لازم به وسيله سوزاندن بوته هاي بياباني ایجاد می گردیده. در حمام گنجعليخان مجسمه‌های مومی در جاهای مختلف ملبس به لباس‌های سنتی از طبقات مختلف جامعه آن زمان مردم کرمان، صحنه‌هایی از استحمام به شیوه سنتی را به نمایش گذاشته‌اند. در کنار این مجسمه‌ها وسایل مختلف حمام نیز نمایش داده می‌شود. این مجسمه‌ها در سال 1352 در دانشکده هنرهای زیبای تهران، طراحی و به حمام گنجعليخان منتقل شدند. آب حمام گنجعليخان از طريق قنات "شهرآباد” تامين و تا سال 1316 داير بوده است. اما در حال حاضر کاربری گردشگری پیدا کرده و تبدیل به موزه مردم شناسی کرمان شده است.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت مکان بین، www.makanbin.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین