پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۵۴۷۳۴
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱
دنیا به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود به صورتی که همه بخش‌ها از این موضوع تأثیر می‌گیرند و اقتصاد نیز از این قاعده مستثنی نیست. با توجه به این موضوع بسیاری از کشورها برای توسعه زیرساخت‌های فناوری خود تلاش می‌کنند تا موفق شوند از اقتصاد سنتی به اقتصاد دیجیتال گذر کنند.
شعارسال:  هرچند این موضوع در کشورهای غربی بیشتر به چشم می‌آید ولی برخی کشورهای منطقه آسیا - پسیفیک نیز آماده این‌ گذار هستند و سنگاپور را می‌توان پیشتاز تلاش برای دستیابی به اقتصاد دیجیتال در این منطقه دانست.

* یک طرح 4 ساله

سنگاپور بودجه 4/2 میلیارد دلاری را به یک طرح ملی اختصاص داده است تا در مدت 4 سال اقتصاد این کشور از حالت سنتی به سمت دیجیتالی‌ گذار کند. این طرح که در قالب بودجه سال 2017 این کشور تصویب شد سرمایه‌گذاری دولت در حوزه تکنولوژی و تغییر وضعیت تجاری این کشور را به دنبال خواهد داشت تا اقتصاد دیجیتال این کشور تحقق یابد. دولت سنگاپور همچنین برای کمک به تجارت‌های کوچک و متوسط (SMBs) حدود 80 میلیون دلار هزینه می‌کند تا این کمپانی‌ها بتوانند ابتکار و نوآوری خود را افزایش دهند و در این زمینه از راهنمایی‌های آژانس‌های دولتی سنگاپور از جمله مرکز توسعه اطلاعات و ارتباطات IMDA و نیز Spring بهره خواهند گرفت تا خود را با اقتصاد دیجیتال بخوبی وفق دهند و با آن همراه شوند.

این تجارت‌های کوچک و متوسط همچنین به مراکز و نیز قطب‌های فناوری جدید و همچنین مشاوران آن دسترسی خواهند داشت تا در مسیر دیجیتالی شدن اقتصاد، حمایت شوند. البته همزمان با تلاش برای گذر از اقتصاد سنتی به دیجیتال، موضوع‌هایی همچون امنیت داده‌ها و نیز چگونگی ذخیره‌سازی و حفاظت از data بشدت مورد توجه قرار دارد و آژانس امنیت سایبری سنگاپور (CSA) همراه با گروه‌های حرفه‌ای تلاش می‌کنند تا امنیت سایبری را در اقتصاد دیجیتال برقرار کنند و افرادی را برای این حرفه تربیت کنند تا به این ترتیب اقتصاد دیجیتال کمتر در معرض خطر هک شدن قرار بگیرد.

«هنگ سویی کیت» وزیر اقتصاد سنگاپور پس از تصویب این بودجه، در این باره گفت: در آینده‌ای نزدیک تکنولوژی در سراسر جهان مدل تجاری، انواع شغل‌ها و نیز سبک زندگی را تغییر خواهد داد و این امری اجتناب‌ناپذیر است. ما باید فرصت‌ها را در اقتصاد دیجیتال غنیمت بشماریم، همه توان و دانش خود را به کار بگیریم و از ظرفیت نیروهای تحصیلکرده هم استفاده کنیم تا در‌ گذار از اقتصاد سنتی به دیجیتال، بتوانیم موفق عمل کنیم. وی افزود: بخش‌های مختلف تجاری هم باید استراتژی‌هایی برای حرکت به سمت دنیای دیجیتال داشته باشند و در این میان نباید سیستم‌های ابری را نادیده گرفت.

«هنگ سویی کیت» ادامه داد: تکنولوژی پتانسیل عظیمی را به منظور تبدیل کمپانی‌های بزرگ و کوچک تجاری به نوع دیجیتال دارد و البته کمپانی‌های تجاری کوچک نیاز به حمایت‌های بیشتری دارند تا بتوانند وارد چرخه اقتصاد دیجیتال شوند. وی افزود: کارآفرینان و استارتاپ‌ها قلب تپنده اقتصاد دیجیتال در گوشه و کنار جهان هستند و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و از سوی دیگر برای کمپانی‌های تجاری و نیز کارآفرینان ما اهمیت بسیاری دارد که همچنان روند رو به رشد داشته باشند و به صورت رقابتی عمل کنند. این کمپانی‌ها و استارتاپ‌ها باید توانمندی و قابلیت‌های خود را توسعه دهند، همه این کمپانی‌ها حداقل باید قابلیت‌های اساسی همچون ابتکار و نوآوری داشته باشند تا بتوانند از تکنولوژی بهره کافی ببرند و در اقتصاد دیجیتال نقش ایفا کنند.

* حمایت مناسب دولت از طرح‌های ابتکاری

اما سنگاپور چه پتانسیل‌ها و ویژگی‌هایی دارد که در منطقه آسیا- پسیفیک پیشتاز اقتصاد دیجیتال است؟ «مایک گرگور» دبیر اجرایی کمپانی نرم افزار CA Technologies که در تولید نرم افزار برای حمایت از سیستم‌های آی تی به منظور توسعه اپلیکیشن‌ها فعالیت دارد و از سال 1976 تاکنون به پژوهش و تحقیق در زمینه توسعه دیجیتالی کشورها می‌پردازد، در این باره گفت: فاکتورهای متعددی وجود دارد که باعث می‌شود سنگاپور در این زمینه پیشتاز باشد. به‌عنوان مثال سنگاپور در زیرساخت‌های دیجیتال و نیز درصد پوشش نسل چهارم شبکه تلفن همراه 4G رتبه بالایی دارد و وقتی هم که پای دسترسی به‌ ای سی تی، نرخ ضریب نفوذ تلفن هوشمند و.. به میان می‌آید باز نیز می‌بینیم سنگاپور گوی سبقت را از سایر کشورهای منطقه ربوده است. از سوی دیگر از آنجا که دولت سنگاپور در زمینه توسعه زیرساخت‌ها تلاش بسیاری دارد این کشور موفق شده است در زمینه شاخص‌های تغییر دیجیتال آسیایی(ADT) نیز رتبه اول این منطقه را به خود اختصاص دهد. از تلاش‌های دولت سنگاپور می‌توان به اجرای طرح ابتکاری Smart Nation در سال 2014 اشاره کرد؛ طرحی که چشم‌انداز مناسبی برای اشتغالزایی بیشتر و بهبود کیفیت زندگی مردم سنگاپور با استفاده از تکنولوژی را در آینده تضمین می‌کند. وی معتقد است که سنگاپور می‌تواند به یک قطب کارآفرینی تبدیل شود چون همه چیز مهیاست و کمپانی‌های سنگاپور می‌توانند از تکنولوژی‌های دیجیتال بهره بگیرند و گام تازه‌ای در درآمدزایی، افزایش سهام بازار و نیز توسعه اقتصادی این کشور بردارند.

به اعتقاد وی، سنگاپور به قطب آموزش و تجارت در منطقه آسیا تبدیل شده چرا که بین شرق و غرب جای گرفته و اقتصاد و دولت مستحکمی دارد و کشورهای آسیایی آماده همکاری تجاری با این کشور هستند. ضریب نفوذ بالای پهنای باند و مردم تشنه تکنولوژی در سنگاپور را دلایل دیگری می‌داند که این کشور آماده پذیرش اقتصاد دیجیتالی است. وی قوانین مناسب مهاجرتی به منظور جذب استعدادهای برتر جهان را نیز از دیگر دلایل پیشرو بودن سنگاپور در منطقه آسیا- پسیفیک می‌داند و معتقد است با این پتانسیل‌ها، پروژه‌هایی که برای دیجیتالی شدن اقتصاد این کشور مورد نیاز است راحت‌تر اجرا می‌شود.

* سنگاپور در صدر جدول شاخص‌های دیجیتال

واحد اطلاعات مجله اکونومیست (EIU) هم به دنبال یک تحقیق، گزارشی را منتشر کرده که نشان می‌دهد کدام کشورها در آسیا شاخص بالاتری برای گذر از اقتصاد سنتی به دیجیتال دارند؛ کشورهایی که به دلیل شرایط ویژه خود می‌توانند بسیار مورد توجه کمپانی‌های مختلف در دنیای متصل به اینترنت قرار بگیرند. شاخص تغییر دیجیتال آسیایی(ADT) همه شرایط را برای گذر سازمان‌ها از سنتی به دیجیتالی مورد توجه قرار داده است و به برخی ازجمله توسعه زیرساخت‌ها، شناسایی استعدادهای برتر در زمینه فناوری بیش از بقیه توجه داشته است. با توجه به این شاخص‌ها سنگاپور با رتبه 75.6 در جایگاه نخست آسیا قرار دارد و از 10 کشور دیگر این منطقه پیشی گرفته است و پس از آن کره جنوبی و ژاپن در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. چهارمین و پنجمین جایگاه این فهرست نیز در اختیار هنگ کنگ و تایوان قرار دارد. همچنین طبق این گزارش، مالزی و چین از نظر شاخص تغییر دیجیتال آسیایی(ADT) در رتبه‌های ششم و هفتم قرار دارند؛ موضوعی که برای بسیاری عجیب به نظر می‌رسید چرا که برای چین شاخص بالاتری را متصور بودند. طبق تحقیقات واحد اطلاعات مجله اکونومیست، تایلند و هندوستان در رده‌های هشتم و نهم قرار دارند و پس از این کشورها نیز فیلیپین و اندونزی حضور دارند.

البته باید گفت با اینکه کشورهای آسیایی بویژه سنگاپور، کره جنوبی و ژاپن برای رسیدن به شاخص‌های دیجیتال تلاش بسیاری داشته‌اند، ولی وقتی پای مقایسه کشورهای آسیایی با غربی همچون استرالیا، بریتانیا و نیز امریکا به میان بیاید متوجه می‌شویم که این منطقه به طور کلی در زمینه زیرساخت‌های دیجیتال، از غرب عقب مانده است. ازسوی دیگر با اینکه چین و هندوستان در زمینه تعداد کاربران اینترنت از امریکا پیشی گرفته‌اند و در شاخص توسعه اکوسیستم‌های تکنولوژی نیز از این کشور پیشی گرفته‌اند ولی هنوز نتوانسته‌اند همه جمعیت خود را آنلاین کنند چون این توسعه در همه مناطق این کشورها یکسان نبوده است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: 11 اسفند 1395، صفحه: 8 ، شماره: 6447 .

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین