پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۷۰۵
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵
اهمیت فضای مجازی تا حدی است که گروه هفت در نشست اخیر خود بیانیه ای مستقل در این خصوص صادر کرده است.

شعارسال: اجلاس گروه هفت كشور صنعتي جهان در سال ۱۹۷۵ و براي واكنش به فروپاشي نظام برتون وودز و شوك نفتي سال ۱۹۷۳ توسط هفت كشور قدرتمند صنعتي جهان يعني ايالات متحده آمريكا، فرانسه، كانادا، آلمان، ايتاليا، ژاپن و انگليس در پاريس تشكيل شد.

اين اجلاس يكي از رويدادهاي مهم سياسي و اقتصادي جهان به شمار مي آيد. رويه حاكم بر اجلاس هاي گروه هفت نشان دهنده اهميت اين اجلاس ها است زيرا كشورهاي عضو در طول سال در موضوعات مهم بين المللي جلسات مختلفي را در سطوح گوناگون تشكيل مي دهند و در نشست سران چكيده و عصاره راهبردهاي حال و آينده كشورهايشان را در خصوص مسائل مهم جهاني مورد تصويب قرار مي دهند.

گروه هفت فاقد دبيرخانه بوده و رياست آن به طور ساليانه به يكي از كشورهاي عضو سپرده مي شود. اجلاس امسال پس از هشت سال در تاريخ ۲۶ و ۲۷ مي (۶ و ۷ خرداد) در ژاپن به عنوان عضو آسيايي اين اجلاس برگزار شد.

در بيانيه پاياني اجلاس دولت هاي عضو در موضوع فضاي مجازي اقدام به انتشار بيانيه مستقلي در موضوع فضاي مجازي نمودند در اين بيانيه ضمن تاكيد بر ثبات وامنيت در فضاي مجازي و تاكيد بر گسترش اقتصاد ديجيتال مجموعه اي از راهبردهاي دولت هاي عضو در موضوع فضاي مجازي بيان شده است كه به شرح ذيل است:

راهبردهاي مشترك گروه ۷ در موضوع فضاي مجازي:

1-همكاري براي به حداكثر رساندن پتانسيل جهان متصل ديجيتال براي رشد اقتصادي و مقابله با چالش هاي جهاني؛

2-افزايش كيفيت زندگي بوسيله پركردن شكاف ديجيتال و توانمند ساختن مدل هاي كسب و كار نوآورانه و مقرون به صرفه و افزايش سواد ديجيتال؛

3-تقويت همكاري براي ثبات و امنيت در فضاي مجازي از طريق همكاري تيم هاي پاسخگويي به حوادث سايبري كشورهاي عضو گروه ۷ و تعهد به اشتراك گذاري اطلاعات در خصوص امنيت زير ساخت هاي حياتي مانند شبكه هاي تامين مالي، انرژي، حمل و نقل و مخابرات؛

4-ترويج همكاري در زمينه تحقيق و توسعه در حوزه امنيت، حريم خصوصي، حفاظت از نوآوري و تشويق دولت ها براي پيوستن به كنوانسيون بوداپست در خصوص جرايم سايبري؛

5-حمايت از اهميت كار انجام شده بوسيله كارگروه فرعي رم لاين براي جرايم تكنولوژي هاي پيشرفته؛

6-همكاري نزديك كشورهاي عضو براي گسترش امنيت سايبري در رويدادهاي مهم بين المللي مانند بازي هاي المپيك و اجلاس چند جانبه سران كه توسط يكي از كشورهاي عضو برگزار مي گردد.

يكي از نكات جالب اجلاس اخير اين است كه در اجلاس هاي گذشته فضاي مجازي در بين موضوعات ديگر قرار گرفته و مواضع دولت هاي عضو در بندي از بندهاي بيانيه پاياني آورده مي شد ولي در اين اجلاس براي اولين بار سران گروه هفت در موضوع فضاي مجازي اقدام به انتشار بيانيه مستقلي تحت عنوان «بيانيه اصول و اقدام در موضوع فضاي مجازي» نمودند كه اين موضوع نشان دهنده روند افزايشي اهميت فضاي مجازي در نظام بين الملل كنوني است.

البته بيانيه اصول و اقدام گروه ۷ نشان دهنده سياست هاي اعلامي اين گروه است كه لزوما با سياست هاي اعمالي اين كشورها تطابق كامل ندارد ولي تا حدي نشان دهنده راهبردهاي اين گروه در برخورد با پديده فضاي مجازي و افزايش همكاري هاي اين كشورها در اين حوزه است.

نكته مهم ديگر اين است كه روسيه در موضوع سياست هاي فضاي مجازي با گروه هفت داراي اختلاف نظرهايي است.

به عنوان مثال در مورد نقش بازيگران در مديريت و حكمراني جهاني اينترنت روسيه بيشتر به نقش دولت ها در حكمراني اينترنت اهميت مي دهد و با رويكرد «چند ذينفعي» اعضاي گروه هفت اختلاف نظر دارد و اخراج اين كشور از گروه هشت و تبديل شدن اين گروه به نام اوليه خويش يعني گروه هفت اجماع نظر بيشتري را در بين اين گروه در مواجهه با پديده فضاي مجازي ايجاد كرده است و اين مسئله در بيانيه پاياني مشهود بود.

البته عدم حضور روسيه به عنوان قدرت مهم بين المللي ضمانت اجراي اين سياست ها را در نظام بين الملل كنوني تضعيف خواهد كرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار:11خرداد1395، کدخبر: 3673850: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین