پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۶۴۱
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸
تقی پور گفت: این موضوع حتما شدنی است چرا که ایران با سایر کشورها فرقی نداردو اگر برای آن ها این امکان وجود دارد ما هم می توانیم.

شعارسال: رضا تقی پور عضو شورای عالی فضای مجازی، راجع به امکان انتقال سرورهای پیام رسان های برخط خارجی مانند تلگرام به ایران گفت: این موضوع حتما شدنی است چرا که ایران با سایر کشورها فرقی ندارد و اگر برای آن ها این امکان وجود دارد ما هم میتوانیم.

وی تصریح کرد: این موضوع از نظر اقتصادی برای ما واجب است. در حال حاضر کاربران ایرانی حتی اگر در مکانی نزدیک به هم باشند باید اطلاعات خود را به کشوری دیگر ارسال کنند هزینه خرید پهنای باند بپردازند و کاربر دیگر هم با پرداخت هزینه ای جداگانه اطلاعات را دریافت کنند. این هزینه های اضافی به جز پولی است که دولت برای خرید پهنای باند صرف می کند.

عضو شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: با انتقال این سرورها به ایران فضای رقابتی بین پیام رسان های داخلی و خارجی ایجاد می شودکه این مسئله در زمینه اشتغال زایی هم تأثیر به سزایی دارد. در این فضای رقابتی بحث انبارش اطلاعات (ذخیره سازی داده ها) در داخل کشور صورت میگیرد و به دنبال آن بسیاری از نیروهای مستعد داخلی مشغول به کار می شوند استعداد آن ها در این زمینه کمک شایانی خواهد نمود.

وی بیان کرد: اکنون امکانات در نظر گرفته شده برای پیام رسان های خارجی بیشتر از داخلی است به عنوان نمونه در مورد بحث پهنای باندی که ما در اختیار تلگرام بدون گرفتن پول قرار می دهیم اما در مقابل از پیام رسان های داخلی بابت در اختیار گذاشتن پهنای باند هزینه دریافت میکنیم و امکان رقابت را ازبین میبریم.این مسئله در حالی صورت می گیرد که تلگرام در برخی موارد هزینه های زیادی را بر دوش کشور میگذارد.

تقی پور گفت: نکته مهم بعدی برای بی میل بودن شرکت پیام رسان های برخط داخلی در فضای رقابت بحث قوانین و مقررات دست و پاگیر است که این موضوع برای خارجی ها صدق نمی کند.

انتقال سرور تلگرام به ایران مدتی است به خبر مهم در دنیای فناوری اطلاعات کشور تبدیل شده است و پس از اما و اگرهای بسار زیاد در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی این موضوع بررسی و مشخص شد که شرکت های خارجی پیام رسان فعال در داخل برای ادامه فعالیت خود ملزم می شوند تا همه اطلاعات و فعالیت مرتبط با شهروندان ایرانی را به داخل منتقل کنند.

در این جلسه تصویب شد به تدریج و طی یک دوره گذار یک ساله، شبکه های پیام رسان بومی در داخل ادامه یابد و با حمایت و ارائه تسهیلات به این شبکه ها، شرایط رقابتی با شبکه های برخط خارجی فراهم شود.

چند وقت پیش هم عبدالصمد خرم‌آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه،به یکی از خبرگزاری های رسمی گفته بود: به لحاظ استفاده شبکه های اجتماعی از فناوری رمزنگاری، فیلترینگ هوشمند روی این شبکه ها قابل اعمال نیست. برای مقابله با آسیب های ناشی از محتوای مجرمانه شبکه های اجتماعی خارجی سه اقدام اساسی باید انجام شود.

اقدام اول این است که به شبکه های اجتماعی وابسته و مرتبط با کشورهای معاند و سرویس های جاسوسی بیگانه، به هیچ عنوان اجازه فعالیت داده نشود و اینگونه شبکه ها بطور کامل مسدود شوند.

اقدام دوم این است که صرفاً به آن دسته از شبکه های اجتماعی خارجی غیرمعاند اجازه فعالیت در فضای مجازی کشور داده شود که اولاً از قوانین ایران کاملاً تبعیت کنند ، ثانیاً سرورهای خود را به داخل کشور منتقل کنند و ثالثاً مراجع ذیصلاح مجوزهای لازم را اخذ کنند.

سومین و مهمترین اقدام نیز تقویت شبکه های اجتماعی داخلی در مقابله با آسیب های شبکه های اجتماعی خارجی است. کشورهای توسعه یافته، صرفاً در صورتی که شبکه های اجتماعی از قوانین آنها تبعیت کنند و سرورهای خود را به داخل کشور آنها منتقل کند به این شبکه ها اجازه فعالیت می‌دهند اما متاسفانه در کشور ما شبکه های اجتماعی بیگانه بدون اخذ مجوز مشغول فعالیت هستند.»

تمام این صحبت ها و تصمیم گیری ها به جهت ایجاد فضای رقابت پیام رسان های داخلی با خارجی و همچنین کاهش هزینه ها و حمایت از نیروهای متخصص داخلی است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 10خرداد، کدخبر: 5629415: www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین