پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۴۳۶
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۴
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: همه امت اسلام و نخبگان اسلامی مدیون اندیشه بزرگ امام راحل هستند.

شعارسال: سیدرضا صالحی امیری روز یکشنبه در نشستی خبری درباره همایش بین المللی اسلام سیاسی امام خمینی و جهان معاصر افزود: تحولات بزرگ اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ملت ایران مرهون شخصیت والای امام راحل است.

وی اظهار داشت: بر اساس نیاز جامعه و جهان اسلام و با مشارکت میان نخبگان و نهادهای فرهنگی برنامه هایی در سال گذشته به منظور برگزاری همایش بین المللی اسلام سیاسی امام خمینی (ره) و جهان معاصر آغاز شد، متولی اصلی این همایش جهاد دانشگاهی و دفتر نشر آثار امام خمینی (ره) هستند.

دبیر علمی این همایش ادامه داد: مقرر شد به دلیل شفاف سازی اندیشه های امام (ره) در حوزه اسلام سیاسی برای دنیای پرآشوب امروز حرکتی علمی و فراگیر انجام شود؛ بر این اساس نشست هایی در سطح کشور با هدف تبیین منظومه اندیشه سیاسی بنیانگذار جمهوری اسلامی برگزار شد.

وی ادامه داد: امروز شاهدیم در سراسر دنیا خشونت، ترور، تحجر و رادیکالیسم به نام اسلام تبلیغ می شود که این خیانتی بزرگ به بشریت است. از این رو مهم ترین نیاز حال حاضر باز تعریف و بازشناخت اندیشه سیاسی امام (ره) در افکار جهانیان است.

وی خاطرنشان کرد: اندیشه امام خمینی (ره) و جهان معاصر، مبانی فقهی و حقوقی اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) ، جایگاه عقلانیت در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) و جمهوریت در اندیشه امام خمینی از جمله محورهای فراخوان مقالات برای این همایش بود.

صالحی امیری تصریح کرد: مطالعه و شناخت تطبیقی گفتمان سیاسی اندیشه امام (ره) و گفتمان های موجود در جهان اسلام و تاثیر قرائت اسلام بر پایه اندیشه امام بر تحولات منطقه از دیگر اهداف همایش یادشده هست.

دبیر علمی همایش گفت: در این همایش که روز چهارشنبه (12 خرداد) در تالار همایش های کتابخانه ملی برگزار می شود؛ 250 نفر از کشورهای عراق، چین، پاکستان، ترکیه، کنیا، بلغارستان و تونس و بیش از یکصدنفر از رهبران اقلیت های دینی همچنین چندصد نفر از اندیشمندان، نخبگان و فرهیختگان ایرانی شرکت خواهند کرد.

به گفته صالحی امیری، در روز همایش از پنج جلد کتاب شامل چکیده مقالات به زبان فارسی، عربی، انگلیسی و چهار جلد مجموعه مقالات به زبان های فارسی، انگلیسی و عربی رونمایی می شود.

وی از رسانه ها خواست با انعکاس این همایش بزرگ افکار عمومی داخلی و خارجی را بار دیگر به این مساله معطوف کنند که راه نجات بشر از چالش های امروز بازگشت به اندیشه های امام خمینی (ره) است.

*دریافت 216 مقاله از سراسر دنیا

صالحی امیری با بیان اینکه در مجموع 216 مقاله از سراسر دنیا به دبیرخانه این همایش ارسال شده است، توضیح داد کمیته داوری علمی زیر نظر اساتید دانشگاه بادقت این مقالات را بررسی کرده و در نهایت 49 مقاله در قالب چند جلد کتاب منتشر شده است.

به گفته مشاور رییس جمهوری، برداشت کمیته علمی همایش این است که برای پاسخ به مجموعه مشکلات دنیای اسلام دو کارکرد نظامی و فرهنگی وجود دارد.

صالحی امیری خاطرنشان کرد کارکرد فرهنگی اثربخشی و کارآیی بیشتری نسبت به کارکرد نظامی دارد بنابراین باید مراکزی که اندیشه تکفیری را تکثیر می کنند به نسل جدید و جهانیان معرفی شوند تا همگان بدانند این مراکز جز خیانت، ترور، تکفیر و خون ریزی هیچ سودی را برای دنیا نداشته و ندارند.

وی یادآور شد پروژه اسلام هراسی بخشی از پروژه دشمنان اسلام است که ابزار آن تفکر تکفیری و خشونت می باشد و منشا آن در برخی حوزه های علمیه است، از این رو افشا کردن چهره های اسلام دروغین برای جوانان در دنیای اسلام و افکار عمومی قرن در حوزه پروژه اسلام هراسی یک ضرورت قطعی است.

صالحی امیری اضافه کرد: دو جلد کتاب شامل مقالات به زبان عربی و انگلیسی در روز همایش رونمایی می شود که می تواند مرزبندی اسلام ناب محمدی و اسلام تکفیری را مشخص کند و این تنها راه عبور این تفکر در دنیای امروز است. عده ای متعصب و متحجر تصویر ناصوابی از اسلام را در دنیای غرب ایجاد کرده و به موج اسلام گرایی ضربه جدی وارد کرده است.

صالحی امیری، وجه تمایز این همایش را با سایر همایش ها علمی بودن آن عنوان کرد.

دبیر علمی همایش بین المللی اسلام سیاسی امام خمینی و جهان معاصر با بیان اینکه این همایش شامل 20 زیر محور است گفت: جایگاه آزادی، کرامت انسانی و حقوق بشر در گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی، نقش زمان، مکان و اجتهاد در اندیشه سیاسی امام خمینی، جایگاه مصلحت در اندیشه سیاسی امام خمینی و مبانی فقهی اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) از جمله این زیر محورهاست.

*اسلام سیاسی کلید واژه ای مهم

رییس مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی گفت: یک کلید واژه در عنوان این همایش نهفته و آن 'اسلام سیاسی' است که احتمالا برای دیگران محل تامل باشد.

مهدی فیض افزود: اسلام سیاسی یعنی اسلام با همه گستردگی که در زمان بعثت پیامبر مورد نظر بوده است و یکی از دلایل انتخاب هم وجوه تمایز اسلام سیاسی امام خمینی (ره) با اسلام های دیگر است که اکنون در جوامع بشری عرض اندام کرده اند.

وی ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی جریان اسلام گرایی و گرایش به دین متحول شد تا جایی که گفتمان امام خمینی ادیان ابراهیمی را نیز تحت تاثیر قرار داد از این رو این موضوع در همایش یاد شده مورد توجه قرار گرفته است و تعدادی از رهبران اقلیت های دینی و مذهبی هم در آن حضور خواهند داشت.

فیض تصریح کرد: شکل گیری جریان های جعلی اسلام سیاسی نظیر طالبان و داعش تحت تاثیر اسلام سیاسی امام(ره) است زیرا به شدت این اسلام جاذبه دارد و صاحبان این اسلام جعلی را به فکر انداخته که آنها اسلام های بدلی را عرضه کنند.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری این همایش و حرکت هایی با این هدف در فضای مجازی دنبال شود اضافه کرد: قرار است مقالات ارائه شده فارسی نیز به زبان های عربی و انگلیسی ترجمه شوند.

*استقبال اعضای هیات علمی دانشگاه ها از فراخوان مقالات

دبیر اجرایی همایش بین المللی اسلام سیاسی امام خمینی (ره) و جهان معاصر نیز گفت: دبیر خانه این همایش کار خود را با هفت جلسه برگزار کرد و 384 چکیده مقاله نیز به آن ارسال شد.

محمد محمودی کیا با اشاره به زمان برگزاری همایش افزود: روز چهارشنبه 3 پنل تخصصی در حاشیه این همایش برگزار می شود که در هر یک شش نفر به ارائه خواهند پرداخت.

مبانی اندیشه سیاسی امام (ره)، موضوعات سیاسی اندیشه سیاسی امام (ره) و اندیشه سیاسی امام (ره) و جهان معاصر عنوان سه پنلی است که وی به آنها اشاره کرد.

محمودی کیا با اشاره به استقبال اعضای هیات علمی دانشگاه ها از فراخوان مقالات ادامه داد: 70درصد شرکت کنندگان از اعضای هیات علمی دانشگاه ها هستند و 93 درصد شرکت کنندگان نیز دارای مدارک تحصیلات تکمیلی هستند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار خبر 9 خرداد 1395، کدمطلب: 82092334 (5359816) ،www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین