پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۵۵۰۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۷
رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: مشکل امروز ما تنها کمبود منابع نیست، بلکه آنچه طی سالهای گذشته و امروز مغفول مانده، تخصیص نامطلوب و ناصحیح منابع کشور است.

شعارسال: غلامحسین شافعی امروز در آخرین جلسه سال جاری هیأت نمایندگان اتاق گفت: اگر بخواهیم درمان ریشه‌ای و بنیادین برای پیدایش معضلات اقتصادی، اجتماعی و امنیتی را برشماریم، باید بگوئیم، عدم توسعه اقتصادی عامل اصلی تأثیرگذار بر همه این معضلات شرایط اقتصادی فعلی است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: در شرایط امروز توسعه اقتصادی ریشه حفظ، افزایش، اقتدار و امنیت کشور است و اگر بخواهیم، یکی از مشکلات اصلی موجود در اقتصاد کشورمان را دنبال کنیم، باید بگوییم عدم وجود سرمایه، منابع مالی و سرمایه‌گذاری از عوامل آن است.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی ما این مسائل نیست، گفت: بلکه مشکل اصلی ما عدم تقدم و تأخر در مفاهیم اقتصادی است که متأسفانه بعضاً به دلیل دخالت گروه‌های ذینفع حاصل شده و همچنان برای آن تبلیغ می‌شود.

شافعی بیان داشت: مشکل امروز ما تنها کمبود منابع نیست، بلکه آنچه طی سالهای گذشته و امروز مغفول مانده، تخصیص نامطلوب و ناصحیح منابع کشور است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: البته مهمتر از منابع مالی، آنچه نبود آن در جامعه به شدت احساس می‌شود، اقتصادی نبودن تولید و سودآور نبودن آن است.

وی بیان داشت: به نظر می‌رسد که باید بخش‌های مولد اقتصادی کشور که پیشروی اقتصاد است، از بخش‌های مولد جدا شده و نگاهی نو به آن داشته باشیم.

شافعی گفت: همچنین باید نظام مالی و پولی کشور را در جهت حمایت از تولید مولد به کار گرفت که مطمئناً نباید از نقش خطیر بانک‌ها در چنین مسیری غافل ماند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: باید بانک‌ها را تحت لوای برنامه بلندمدت و توسعه‌ای کشور به کار گرفت و از طرفی به این واقعیت توجه کرد که اندازه اقتصاد ایران ظرفیت پذیرش این همه موسسات مالی و بانک‌ را ندارد.

وی با بیان اینکه باید به ادغام آنها فکر کرد، افزود: شاید یکی از عوامل بالا بودن قیمت تمام شده پول تعدد موسسات مالی و بانک‌ها باشد.

شافعی گفت: بدنه سنگین دولت یکی از مشکلات اصلی اقتصاد کشور است که علیرغم این بدنه سنگین و کاهش قیمت نفت که فشار تأمین هزینه‌های جاری را مضاعف کرده، دولت حاضر به تعدیل خود نیست.

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: اشکال اساسی در برنامه‌های توسعه‌ای کشور وجود دارد و متأسفانه هم‌اکنون شاهد مهاجرت از روستا به شهرها و از شهرهای کوچک به شهرای بزرگ هستیم و معضل حاشیه‌نشینی شهرها به سرعت در حال افزایش است.

وی گفت: شاید یکی از عوامل این مسئله این باشد که ما در برنامه‌های توسعه‌ای به این موضوع توجه نکرده‌ایم که باید توسعه از روستا ایجاد شود و توسعه شهری باعث بلایای جدید و توسعه حاشیه‌نشینی و تهدید امنیت جامعه می‌شود.

وی با بیان اینکه ما از سیاست‌های کاهش تورم دولت استقبال می‌کنیم، خطاب به دولتمردان گفت: اما نگرانیم که مسئولان در صدد استفاده از ابزارهای انبساط پولی برای رونق اقتصادی باشند، بدون اینکه انبساط پولی متوجه بخش‌های مولد باشد.

شافعی افزود: این نگرانی وجود دارد که بدون کاشت نهال تولید، بخش مالی جامعه را متورم کنیم.

وی در پایان خطاب به تصمیم‌گیران بیان داشت: با تصمیمات عادی و قوانین و شرایط عادی نمی‌شود، شرایط غیر عادی را تغییر داد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 22اسفند1395، کدخبر: 13951222000476: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
0
0
قیمت تمام شده پول در ایران در حدود 30 درصده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین