پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۷۷۰
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفت: کودک متکدی هم کودک کار است، باید توانمند سازی خانواده های کودکان را در نظر بگیریم که در مراکز بهزیستی و مراکزی که شهرداری دارد با نام پرتو تحقق پیدا می کند.
شعار سال: قدیمی که در یک برنامه رادیویی با موضوع «تکدی گری و چالش های آن» سخن می‌گفت، با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی گفت: اگر همه سازمان ها از جمله فرمانداری، شهرداری، بهزیستی، کمیته امداد نقش خودشان را در اینگونه مداخلات به خوبی ایفا کنند ولی فرهنگ سازی مناسب انجام نشود و به مردم خوب ما که نیت خیر و قصد کمک به هم نوع را دارند کاملا در این رابطه به آنها کمک فکری نکنیم قطعا هیچ کدام از عملکردهای ما اثربخش نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه که هر کسی باید مددکار خانواده و محله خودش باشد، یادآور شد: مردم ما باید بدانند که سر چهار راه جای کمک کردن نیست ما روایات و احادیث زیادی را داریم که اگر می خواهید کمک و کار خیر کنید از داخل خانواده و از همسایه و از محله شروع کنید.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به راهکاری برای مقابله با استثمارگران و آنهایی که از این بچه ها سوء استفاده می کنند، گفت: چون مردم به این بچه ها پول می دهند بچه ها برایشان محل درآمدی است وقتی این پول نباشد به خودی خود این مسئله خنثی می شود. در آسیب اجتماعی و نو ع مداخله باید گام به گام و قدم به قدم پیش برویم.

وی با اشاره به مراکز پرتو در سطح شهر تهران عنوان کرد: با کمک استانداری و فرمانداری تهران و سایر سازمان هایی که دست اندرکار هستند در حال حاضر زیرساخت های مناسبی در شهر تهران ایجاد شده است. 17 مرکز پرتو داریم که قریب به 3000 کودک کار را تحت پوشش دارد و به کار های آموزشی، پزشکی و بهداشتی آنها رسیدگی می کند و برای قیم ها و پدر و مادرهایشان کلاس های مهارت آموزی می گذارد که چگونه رفتار کنند تا این کودکی که الان دچار مشکلاتی است کارتن خواب آینده نشود.

قدیمی خاطر نشان شد: تمام دنیا از پیشگیری صحبت می کنند، پیشگیری در مراکز پرتو و در مراکزی است که سازمان بهزیستی مهیا کرده و برای آنهایی که مددجو هستند و نیاز به کمک دارند.

وی با اظهار به اینکه به زعم ما کودک متکدی نیز کودک کار است، ابراز کرد: کودک متکدی نیز به کار گماشته می شود و مجبور است بیاید این کار را بکند، ما باید در لایه های عمیق تر توانمند سازی خانواده های این کودکان را در نظر بگیریم که این امر در مراکز بهزیستی و مراکزی که شهرداری دارد با نام پرتو تحقق پیدا می کند.

فرانک ایمانی عضو سازمان بهزیستی کشور نیز با بیان اینکه ما توصیه نمی کنیم که از بچه های دست فروش خریدی انجام شود در عین حال گفت: اگر از نظر کلان نگاه کنیم یعنی از دید کسی که در حوزه سیاست گذاری و مدیریت است، می گویند از بچه های دست فروش خرید نکنید چون این نخریدن باعث می شود به مرور از تعداد شان کمتر شود ولی ما می گوییم آن برخوردی که باید با بچه انجام شود نباید از قبل تعریف شده باشد به اینکه نهایتا قرار است منوط به خریدن یا نخریدن شود.

وی با تاکید بر اینکه بهترین اتفاقی که برای آن بچه در آن شرایط می تواند بیافتد این است که احترامش حفظ شود، اظهار داشت: پس بهترین عکس العملی که می توانید با کودک داشته باشید این است که با آن به عنوان یک کاسب و فروشنده ارتباط بگیرید چون هر رفتار دیگری که با آن کودک کنید به فضای ارتباطی دیگر می رود.

عضو سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: اگر نیاز دارید خرید کنید و اگر نیازی ندارید باید به گونه ای مهارت در نه گفتن داشته باشید که دیگر اصرار به فروش نکند. شاید ما باید روی خودمان بیشتر کار کنیم که در عین اینکه عزت نفس آن بچه دچار خدشه نشود بدون توهین بگوییم جنس شمارا لازم نداریم.

وی با ابراز به اینکه بچه های دست فروش از من و شما بسیار روانشناس تر هستند، تصریح کرد: آنها می دانند باید سراغ کدام ماشین و کدام آدم بروند و چگونه با ترحم نگاه کنند. به محض اینکه حس کند این آدم خریدار نیست یک لحظه هم توقف نمی کند و می رود سراغ نفر بعدی که فکر می کند به آن می تواند بفروشد.

فرانک ایمانی در خصوص اقدامات بهزیستی در خصوص کودکان کار هم گفت: بهزیستی از ابتدای سال تا به الان 22 سازمان مردم نهاد فعال کرده و مجوز داده است و الان در فاز شبکه سازی ورود پیدا کرده‌ایم.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 26 اسفند 1395، کد مطلب: 95122616932، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین