پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۶۳۱۳
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸
وزنه‌برداری ایران سال پر از اتفاقات ریز و درشتی را تجربه کرد و در میادین بین المللی موفق بود اما نباید خاطره تلخ عذرخواهی از هیات اجرایی فدراسیون جهانی را نادیده گرفت.

شعار سال: المپیک ریو باعث شده بود سال 95 برای وزنه‌برداری ایران از حساسیت بالایی برخوردار باشد. وزنه‌برداری هم سالی پر از اتفاقات گوناگون را پشت سر گذاشت و با وجود موفقیت هایی که در رویداد های بین‌المللی به دست آمد اما چندان هم بی حاشیه نبود.

*نایب قهرمانی آسیا با 10 مدال

وزنه‌برداران سال 95 را با حضور در مسابقات قهرمانی آسیا که جزو رویداد های گزینشی المپیک بود، شرکت کردند. در این مسابقه برخی وزنه‌برداران توانستند جواز حضور در المپیک را به دست آورند. تیم ایران با ترکیب کامل در این مسابقه شرکت کرد و در نهایت نیز بعد از چین دوم شد. سه طلا، چهار نقره و سه برنز نیز به دست آورد.

*هیجان جام فجر با رکورد شکنی رستمی

پس از قهرمانی آسیا، ایران آماده میزبانی از اولین دوره جام فجر شد که این رویداد جزو گزینشی های المپیک قرار گرفت . از این رو شاهد سفر تاماش آیان به ایران هم بودیم. سهراب مرادی در جام فجر توانست اولین رویداد خود را برای گرفتن جواز المپیک پشت سر بگذارد. بهداد سلیمی هم جواز حضور در المپیک را گرفت. هم چنین این مسابقات اولین رقابتی بود که سلیمی پس از مصدومیت سنگین در آن وزنه‌ زد. ایران در این مسابقات که در چهار وزن‌ 85، 94 ، 105 و 105+ کیلوگرم برگزار شد، عنوان قهرمانی را به دست آورد. بهداد سلیمی، محمدرضا براری، کیانوش رستمی، مدال طلا گرفتند. بهادر مولایی و علی هاشمی نایب قهرمان شدند. ایوب موسوی هم به مدال برنز رسید.

اما مهم‌ترین اتفاق در جام فجر رکورد شکنی رستمی بود که توانست با 220 کیلوگرم ، دو کیلوگرم رکورد دو ضرب جهان و با 395 کیلوگرم، یک کیلوگرم رکورد مجمع جهان را ارتقا دهد تا نامش در فهرست رکوردداران جهان به ثبت برسد.

*سهراب مرادی بالاخره المپیکی شد

پس از جام فجر ، سهراب مرادی راهی کلمبیا شد و با حضور در مسابقات قهرمانی پان آمریکن که با موافقت تاماش آیان انجام گرفت، جواز المپیکی شدن را پس از اما و اگر های فراوانی که برای حضورش در ریو بود، به دست آورد.

*بازگشت مجدد علی حسینی به دنیای وزنه‌برداری

اتفاق خوب دیگری هم که در فصل بهار رخ داد، بخشیدن شدن محرومیت سعید علی حسینی و بازگشت مجدد او به دنیای وزنه‌برداری بود. با توجه به قانون جدید وادا علی حسینی پس از پشت سر گذاشتن هشت سال محرومیت می‌تواند به وزنه‌برداری برگردد و مدت محرومیت او نیز دو آبان 96 به پایان می‌رسد. امسال شانس با این وزنه‌بردار یار بود و پس از این که میزبان و زمان برگزاری مسابقات جهانی از مهر و در مالزی به آذر و در آمریکا تغییر پیدا کرد ، علی حسینی هم می‌تواند جهانی بزرگسالان را تجربه کند.

*آغاز اختلاف رستمی و انوشیروانی

وزنه‌برداری ایران روز های پر حاشیه‌ای هم پشت سر گذاشت. سجاد انوشیروانی که از سال 95 هدایت تیم‌ ‌ملی را بر عهده گرفته بود، خواستار این بود که کیانوش رستمی زیر نظر او تمرین کند، اما رستمی ترجیح می‌داد هماند دوران مربیگری توکلی با برنامه خود پیش برود.

البته خواسته رستمی عملی شد و او تا المپیک ریو به تنهایی تمرینات را پشت سر گذاشت . رییس فدراسیون هم هدایت او را در پشت صحنه المپیک بر عهده گرفت.

*علی مرادی حامی خود در انتخابات را بر کنار کرد

حسین مقامی که پس از انتخاب علی مرادی به عنوان رییس فدراسیون ، سمت دبیری را عهده دار شد، در حالی از سوی مرادی بر کنار شد که به گفته خیلی از اهالی وزنه‌برداری نقش زیادی در رای آوردن مرادی در انتخابات فدراسیون داشت. پس از این که مقامی کنار گذاشته شد، محمد ذهتاب، سرپرست دبیری فدراسیون شد و بعدا هم سیاهپور به عنوان دبیر فدراسیون منصوب شد.

البته مقامی هم پس از بر کناری از بدهی های میلیاردی فدراسیون و مشکلات وجود در داخل مجموعه پرده برداشت.

*قهرمانی جوانان بدون طلا در مسابقات جهانی

از آنجا که انوشیروانی به عنوان سرمربی تیم‌ ‌ملی بزرگسالان انتخاب شد، هدایت تیم جوانان به وحید ربیعی سپرده شد و او هم تیم جوانان را راهی مسابقات جهانی کرد. تیم ایران با ترکیب کامل در این مسابقات شرکت کرد که موفق به کسب مقام قهرمانی جهان شد. اما در بخش مدالی چندان انتظارات بر آورده نشد به طوری که دو نقره و چهار برنز حاصل حضور ایران در مسابقات جوانان جهان بود.

*حذف بهار مولایی از المپیک و خانه نشینی یکساله او

موج دیگری از حواشی در مورد انتخاب تیم‌ ‌ملی برای المپیک به راه افتاد. در اردوی تیم‌ ‌ملی شش وزنه‌بردار برای اعزام به ریو رقابت داشتند که از قبل حضور سهراب مرادی، کیانوش رستمی و بهداد سلیمی مسجل شده بود. اما محمدرضا براری ، علی هاشمی و بهادر مولایی با یکدیگر رقابت داشتند. پس از رکورد گیری که در نزدیکی المپیک انجام شد تصور بر این بود مولایی و براری مسافران ریو شوند اما در جلسه شورای عالی فنی رای به هاشمی و براری داده شد. همین موضوع باعث شد مولایی شبانه همراه خانواده راهی شمال شود. که در راه دچار تصادف سنگینی شد که در اثر آن خودش یکسال خانه نشین شد و پدر بزرگش نیز فوت کرد.

*بزم رستم و سهراب در ریو

در المپیک ریو وزنه‌برداری صاحب دو مدال طلا شد تا موفق ترین رشته ایران در المپیک 2016 باشد. کیانوش رستمی توانست مدال طلا بگیرد و چراغ کاروان را روشن کند و همچنین رکورد مجموع جهان و المپیک را هم بشکند.

پس از آن سهراب مرادی دومین مدال طلای کاروان را گرفت ، اما علی هاشمی هفتم شد. در مسابقه محمدرضا براری هم اتفاق غیر منتظره ای رخ داد و یک حرکت دوضرب او از دست رفت و او هم در نهایت ششم شد.

*حذف ناباورانه سلیمی در ریو

اما در دسته فوق سنگین المپیک ریو، بهداد سلیمی و لاشا تالاخادزه رقابت بی نظیری در یک ضرب به نمایش گذاشتند به طوری که دو مرتبه رکورد جهان فرو ریخت. در نهایت بهداد سلیمی با مهار وزنه‌ 216 کیلوگرم دو بار رکورد دار جهان شد.

اما در دوضرب دو مرتبه وزنه‌ بهداد مورد قبول داوران و هیات ژوری قرار نگرفت در حرکت سوم هم او نتوانست وزنه‌ را مهار کند. در نهایت سلیمی در عین ناباوری دست خالی از ریو باز گشت و عنوان شد که جلود عراقی و همسرش باعث از دست رفتن مدال سلیمی شدند.

*دسته گل کاربران ایرانی و عذرخواهی برابر هیات اجرایی فدراسیون جهانی

پس از اوت شدن سلیمی در المپیک ریو کاربران ایرانی به اینستاگرام فدراسیون جهانی حمله کردند و سایت این فدراسیون را هک کردند. فدراسیون جهانی نیز سایت را برای کاربران ایرانی فیلتر کرد و سایت های خارجی اعلام کردند که ایران به دلیل اعتراض به هیات ژوری در خطر محرومیت یا جریمه قرار دارد.

در نهایت نیز با توجه به این که سلیمی و انوشیروانی در المپیک ریو به هیات ژوری اعتراض داشتند، فدراسیون جهانی با ارسال نامه‌ای اعلام کرد که ایران باید عذرخواهی کند. علی مرادی هم در جلسه هیات اجرایی فدراسیون جهانی که در حاشیه مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان برگزار شد، از هیات اجرایی عذر خواهی کرد ، فدراسیون جهانی هم به ایران اخطار داد دیگر چنین اتفاقی تکرار نشود.

*نایب قهرمانی نوجوانان در جهان با 9 مدال

تیم‌ ‌ملی وزنه‌برداری نوجوانان ایران در مسابقات جهانی 2016 که در مالزی برگزار شد، توانست عنوان نایب قهرمانی را به دست آورد.

ایران در این مسابقات با ترکیب کامل شرکت کرد و در نهایت سه طلا، سه نقره و سه برنز کسب کرد.تیم ایران در آخرین رویداد بین‌المللی خود در مسابقات قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا موفق شد عنوان قهرمانی را به دست آورد.

*تغییر جایگاه ربیعی و ‌اضافه شدن نصیرشلال

پیش از آغاز اردوی جدید تیم‌ ‌ملی تغییر و تحولاتی در کادر فنی تیم‌های‌ ‌ملی انجام گرفت. وحید ربیعی بین سرمربیگری تیم جوانان و مربیگری تیم بزرگسالان، حضور در تیم بزرگسالان را ترجیح داد. برخواه هم هم زمان هدایت تیم های نوجوانان و جوانان را بر عهده گرفت.

نواب نصیر شلال نیز به عنوان مشاور سرمربی تیم‌ ‌ملی بزرگسالان مشغول به کار شد.

*اختلافات قهرمان المپیک و سرمربی اوج گرفت

با نزدیک شدن به حضور المپیکی ها در اردوی تیم‌ ‌ملی اختلافات کیانوش رستمی و سجاد انوشیروانی به اوج خود رسید. انوشیروانی حاضر نبود دیگر رستمی تنها تمرین کند و در مقابل رستمی هم چنان میخواست روند قبل از المپیک را ادامه‌ داد: رستمی در اردوی تیم‌ ‌ملی حاضر نشد و همچنان هم جدا از ساعت تمرین ملی‌پوشان در کمپ تیم های ملی تمرین می‌کند. رییس فدراسیون همچنان حل این دو نفر را به تاخیر انداخته و هنوز هم مشخص نیست چه تصمیمی در این مورد گرفته خواهد شد.

*رستمی، بهترین وزنه‌بردار سال 2016

کیانوش رستمی سال خوبی را پشت سر گذاشت. علاوه بر گرفتن طلای المپیک و رکورد شکنی ، در نظر سنجی سایت فدراسیون جهانی با کسب بیشترین آرا عنوان بهترین وزنه‌بردار سال را به دست آورد. او قرار است در حاشیه مسابقات جهانی نوجوانان که فروردین سال آینده برگزار می‌شود ، مورد تجلیل قرار گیرد.

*به دنبال کسب کرسی جهانی

سال آینده انتخابات فدراسیون جهانی وزنه‌برداری برگزار می‌شود و علی مرادی برای پست های مهمی همچون ریاست یا دبیر کلی کاندید شده است. از این رو مرادی با سفر به کشورهای مختلف به دنبال جلب نظر کشور ها برای انتخابات پیش رو بود. باید دید سال آینده چقدر می‌تواند در انتخابات پیروز شود و ایران در IWF صاحب کرسی می شود یا خیر.

*هزینه میلیاردی برای جام بی کیفیت فجر

آخرین اتفاق در سال 95 برگزاری جام فجر بود که با وجود صرف هزینه های میلیاردی اما نتوانست انتظارات را از لحاظ سطح کیفی بر طرف کند. در این مسابقه تیم‌ ‌ملی جوانان و خوزستان شرکت کردند و نبود تیم بزرگسالان انتقاد های زیادی را در پی داشت.

*وزنه‌برداری سال 95 در یک نگاه:

مهم‌ترین اتفاق سال: کسب 2 مدال طلای المپیک

غیر منتظره ترین اتفاق سال: اوت شدن بهداد سلیمی در المپیک ریو

بهترین ورزشکار سال: کیانوش رستمی

پدیده سال: علی داودی (قهرمان نوجوانان جهان و آسیا)

رکورد ها و تاریخ سازی: شکسته شدن رکورد جهان و المپیک توسط رستمی و سلیمی

رویداد های پیش رو: مسابقات قهرمانی آسیا و جهان نوجوانان، جوانان و بزرگسالان، بازی های کشور های اسلامی، انتخابات فدراسیون جهانی.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ایسنا، تاریخ انتشار: 2 فروردین 1396، کد مطلب: 95123018063:www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین