پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۱۴۶
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۸
وبسایت نشنال جئوگرافیک در مطلبی مکان های دیدنی و حیرت انگیز ایران را معرفی کرد. نشنال جئوگرافیک در مطلبی نوشت: ایران، مهد قدیمی ترین تمدن روی زمین است. در این کشور مساجد با گنبدهای فیروزه ای، کاخ های پرزرق و برق و مقبره شعرای برجسته ای وجود دارد که رد پای انسان را در اسرار این کشور باستانی نشان می دهد.
شعارسال: اما فراتر از رد پای انسان ها در عهد باستان، بناهای تاریخی و جنگل های باستانی ایران به قدری تحیربرانگیز است که جهان از وجود آنها شگفت زده می شود. در زیر به برخی از این اماکن منحصربه فرد اشاره شده است:

باداب سورت:  چشمه  پلکانی بی نظیری که در روستای ارست در شهرستان ساری قرار دارد و شامل چندین چشمه با آب های کاملا متفاوت از نظر رنگ ، مزه و حجم آب است. چشمه ی پرآب دارای آب شور و عمق زیاد است؛ اما چشمه دوم که در بالادست آن قرار دارد، ترش مزه و دارای آب قرمز یا نارنجی رنگ است. اطراف چشمه هم کمی رسوب آهن نشسته است. جریان آب های رسوبی و معدنی این چشمه ها در طول چندین سال، صدها طبقه و دهها حوضچه پلکانی زیبا به رنگ های نارنجی، زرد و قرمز پدید آورده است.

کوه دماوند: در ۶۵ کیلومتری شمال شرق تهران، کوه دماوند قرار دارد. کوهی که لقب بلندترین قله خاورمیانه را از آن خود کرده است. نام این کوه آتشفشانی ۱٫۸ میلیون ساله افسانه ای حتی در اشعار فارسی هم دیده می شود. کوهنوردان می توانند از یکی از ۱۶ مسیر مختلف این کوه استفاده کنند و در مدت ۲ تا ۵ روز آن را بپیمایند. کوه دماوند در سال ۲۰۰۸ به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید.

دشت لوت: این دشت در جنوب شرقی ایران قرار دارد. دشت لوت با مساحتی بیش از ۴۰ هزار کیلومتر مربع در بین بخشهایی از استان های کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی قرار دارد. در سال ۲۰۱۶، کویر لوت به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. همچنین بنابر اعلام ناسا، دشت لوت یکی از گرم ترین نقاط روی کره زمین محسوب می شود.

دریاچه ارومیه: این دریاچه در شمال غرب ایران و میان دو استان آذربایجان غربی و شرقی قرار گرفته است. دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه بزرگ آب شور دنیاست. یک زمان این دریاچه بزرگترین دریاچه آب شور خاورمیانه بود؛ اما در ۴۵ سال گذشته بخاطر کاهش بارندگی، از حجم آن کاسته شده است.

ترکمن صحرا: منطقه ای در شمال شرق ایران و در مرز ترکمنستان و دریای خزر واقع شده است. ترکمن صحرا جلگه ای رسوبی هموار است که از عقب نشینی دریای خزر و تجمع رسوب های رودهایی نظیر اترک و آق سو بوجود آمده است.

قشم: جزیره قشم از جمله جزایر جنوب ایران است که در تنگه هرمز قرار دارد. قدمت این جزیره به دوران پیش از اسلام برمی گردد و در آن دوران از آن به عنوان یک راه برای تجارت استراتژیک استفاده می شد. سازمان یونسکو جزیره قشم را به عنوان پایلوت توسعه و ترویج ژئوپارک ها در منطقه خاورمیانه، غرب و جنوب آسیا و شمال آفریقا انتخاب کرده است.

آبشار مارگون: این آبشار ۶۰ متری زیبا، در مرز استان فارس و کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد. معنی این آبشار در زبان فارسی "مار مانند” است؛ زیرا آبی که از آبشار به پایین می ریزد شکلی مارپیچی دارد. این منطقه همچنین محل زندگی گونه های مختلف گیاهی و جانوری است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی چشمه سار، تاریخ انتشار: 4 فروردین 1396، کدخبر: 71048، www.cheshmehsar.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین