پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۳۷۵
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹
عرصه‌های بین‌المللی از جشنواره‌ها گرفته تا ملاقات‌های سیاسی، بهترین زمان و مکان برای معرفی فرهنگ و هنر هر کشوری است که برخی مسئولان با هوشیاری، از این فرصت استفاده می‌کنند.

شعار سال: به‌جز هنرمندان و ورزشکاران که با پوشش خود در عرصه‌های بین‌الملل می‌توانند بخشی از فرهنگ کشور را معرفی کنند، سیاستمداران نیز می‌توانند با لباس خود، نقشی اساسی در معرفی هنر و توانایی‌های کشور داشته باشند.

رزی گرین‌لیز - رئیس منطقه اروپا در شورای جهانی صنایع دستی - در سخنرانی خود در هجدهمین مجمع جهانی صنایع دستی که در اصفهان برگزار شد، بعد از توضیحاتی درباره لباس عروسی کیت میدلتون، گفت: ما سعی می‌کنیم دوزنده‌ها و کسانی را که این کار را انجام می‌دهند، به جلوی صحنه بیاوریم.
هنرمندان، ورزشکاران، سیاستمداران و سفیران ایران نیز می‌توانند از فرصت حضورشان در کشورهای دیگر با استفاده از لباس‌هایی که المان‌های سنتی روی آن‌ها کار شده است، بهترین مبلغ برای معرفی هنر و هنرمندان کشور باشند؛ اما زنان سیاستمدار ایرانی تا چه اندازه در پوشش خود برای حضور در مجامع بین‌المللی از المان‌ و هنرهای سنتی ایرانی استفاده می‌کنند؟
الهام امین‌زاده - دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی - در این‌باره گفت: من چهار سال نماینده مجلس بودم و به‌واسطه آن‌که تنها نماینده زن عضو کمیسیون ملی و سیاست خارجه و مسلط به زبان انگلیسی بودم، برای مذاکرات به کشورهای متعددی سفر کردم و همیشه هم چادر به سر داشتم.
او ادامه داد: یک روز، یکی از نماینده‌های مجلس حقوق ادیان کره جنوبی که استاد بودایی حقوق بود، در یک مراسم که ۴۰ کشور در آن حضور داشتند، خطاب به من گفت «حجاب شما موجب شد من تنها فکر تو را ببینم، اگر با نوع دیگری و با وضعیت بدی وارد می‌شدی، فکر می‌کنم توجه‌ام باید به چیزهای دیگر جلب می‌شد». تا آن زمان من به این صراحت به ارزش حجاب خودم پی نبرده بودم و هیچ‌گاه از این‌که با چادر در مجامع بین‌المللی حاضر شدم، پشیمان نبودم.
امین‌زاده بیان کرد: دوست دارم از پارچه‌های سوزن‌دوزی استفاده کنم، اما متاسفانه بازار کارآفرینی برای زنان سیستان و بلوچستان که سوزن‌دوزی را انجام می‌دهند، فراهم نیست. ترجیح می‌دهم به جای جنس خارجی، از هنرهای بومی استفاده کنم، البته اگر بتوانم آن را پیدا کنم.
شهیندخت مولاوردی - معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده - نیز در این‌باره گفت: نمی‌توانم بگوییم هربار که به کشور دیگری سفر کرده‌ام، این اتفاق افتاده است؛ اما خودم بسیار به استفاده از المان‌های سنتی در لباس علاقه‌مندم و در برخی موارد از آن‌ها استفاده کرده‌ام و اصرار دارم حتی روی آستین‌های لباسم المانی از هنرهای سنتی باشد.
او اظهار کرد: ما کارگروهی با عنوان فرهنگ و هنر راه‌اندازی و زنان موثر در این حوزه را شناسایی کرده‌ایم. در حال بررسی هستیم تا ببینیم معاونت رئیس‌جمهور در مدیریت ظرفیت‌ها و هماهنگی بین دستگاه‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، چه کاری می‌تواند انجام دهد.
حمیرا ریگی - فرماندار شهر «قصرقند» سیستان و بلوچستان - نیز که با لباس محلی در همه‌جا حاضر می‌شود، درباره دو دلیل این کارش توضیح داد: دلیل اول من این است که بگویم برخاسته از خودِ مردم هستم و این خودباوری را در دختران و زنان منطقه ایجاد کنم تا خودشان را باور کنند که همجنس خودشان می‌تواند به‌عنوان کارگزار مردم خدمت‌رسانی کند. دلیل دوم هم این است، آن‌هایی که از بیرون به ما نگاه می‌کنند، متوجه می‌شوند که امکان نقش‌آفرینی برای همه وجود دارد، در برخی مواقع خود افراد باید تلاش کنند.
او که پیش از این، نخستین بخشدار زن سیستان و بلوچستان (از سال ۸۰ تا ۸۵ در چابهار) بود، در پاسخ به این‌که فکر می‌کنید زنان سیاستمدار ایرانی چطور می‌توانند پوشش سنتی کشور را به مردم خودشان یا مردم کشورهای دیگر معرفی کنند؟ گفت: ما باید سعی کنیم به مهمانانی که از خارج یا شهرهای دیگر به ایران سفر می‌کنند، هنر اصیل‌مان را هدیه دهیم. ما به بسیاری از مهمانانی که به سیستان و بلوچستان سفر می‌کنند، لباس منطقه را هدیه می‌دهیم، زیرا این امر موجب معرفی بهتر یک منطقه از ایران می‌شود.
نمونه‌ای که در دنیا درباره‌اش خبرهای مختلفی منتشر شد، لباس عروسی کیت میدلتون - همسر شاهزاده ویلیام، دوک کمبریج - بود که تصاویر آن را رسانه‌های مختلف منتشر کردند. این لباس ساخته الکساندر کویین و به‌نوعی صنایع دستی کشور انگلیس بود و توربافی خاصی داشت. سازنده این لباس در دانشگاه انگلیس تدریس و با طراحان مختلفی کار می‌کند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی ایلام پویا، تاریخ 17 اسفند 95، کد مطلب: 43172: www.ilampooya.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین