پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۸۶۰۱
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۵
مارین لوپن، کاندیدای ریاست جمهوری راست افراطی فرانسه در اظهاراتی مسئولیت فرانسه در واقعه بازداشت هزاران یهودی در یک استادیوم ورزشی در شهر پاریس مشهور به واقعه «بازداشت‌های ولدیو» را رد کرد.
شعار سال: به نقل از خبرگزاری فرانسه، ژاک شیراک، رییس‌جمهور اسبق فرانسه و فرانسوا اولاند رهبر فعلی این کشور هر دو از بابت نقش پلیس فرانسه در بازداشت بیش از 13 هزار یهودی در استادیوم ورزشی دوچرخه‌سواری ولدیو که به دستور افسران آلمان نازی در سال 1942 اتفاق افتاد، عذرخواهی کرده‌اند.

با این حال لوپن در یک مصاحبه تلویزیونی، گفت: من فکر نمی‌کنم که فرانسه مسئولیتی از بابت واقعه ولدیو داشته باشد.

لوپن ادامه داد: من فکر می‌کنم اگر به طور کلی نگاه کنیم در صورتی که بخواهیم کسی را مسئول این بازداشت‌ها بدانیم باید کسانی که در آن زمان در قدرت بودند بازخواست شوند نه کشور فرانسه.

رهبر حزب جبهه ملی فرانسه گفت: فرانسه به فرزندانش یاد داده که آنها همگی دلیل لازم برای انتقاد کردن از کشور را دارند تا تاریک‌ترین جنبه‌های تاریخ ما را مشاهده کنند، بنابراین من می‌خواهم آنها مجددا به فرانسوی بودن خود افتخار کنند.

این در حالی است که امانوئل ماکرون، رقیب میانه‌روی اصلی لوپن در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نیز گفت: این اظهارنظرهای لوپن اشتباهی جدی محسوب می‌شود.

ماکرون نیز در یک مصاحبه تلویزیونی اظهار کرد: برخی انگار فراموش کرده‌اند که ماری لوپن دختر ژان ماری لوپن است.

ژان ماری لوپن که در سال 1972 حزب جبهه ملی را پایه‌گذاری کرد بارها از بابت اظهارات نژادپرستانه و یهودی‌ستیزانه محکوم شده است و در همین راستا یک بار واقعه هولوکاست را "یک جزء کوچک از تاریخ" توصیف کرد.

ماکرون گفت: ما نباید خوش خیال باشیم یا حزب جبهه ملی را دست کم بگیریم.

یکسری گروه‌ها و سازمان‌های یهودی در فرانسه نیز شامل گروه CRIF و گروه UEJF اظهارات لوپن را محکوم کرده و آنها را تجدیدنظرطلبانه توصیف کردند.

لوپن اما اواخر یکشنبه در بیانیه‌ای از این اظهارنظرهایش دفاع کرده و گفت: من در نظر می‌گیرم که فرانسه و همچنین جمهوری در زمان اشغالگری نازی‌ها در لندن مستقر بودند.

این اظهارنظر او اشاره به سکونت شارل دوگول، رهبر نیروهای آزاد فرانسوی در تبعید در شهر لندن در زمان اشغال فرانسه از سوی نازی‌ها در جنگ جهانی دوم است.

لوپن گفت: حکومت ویشی در فرانسه معادل فرانسه نبوده است.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 20 فروردین 1396، کد مطلب: 96012108034، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین