پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۰۳۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴
آبادان بدلیل این‌که زمانی یکی از مهم‌ترین شهرهای دنیا بواسطه نفت، پالایشگاه و تجارت دریایی بوده و زیرساخت‌های خاص داشته ، امروز به شهری از خاطره ها تبدیل‌شده است. شهری که سفر به آن رخدادهای تاریخی زیادی را یادآوری می‌کند . آبادان تنها شهر جهان است که کلیسا و مسجد "دیوار به دیوار" یکدیگرند. مسجد بهبهانی ها ( موسی بن جعفر) با کلیسای سورت کاراپت(سورت قاراپت).

شعار سال: نام خوزستان و آبادان در بسیاری از ذهن‌ها یادآوری شهادت، رشادت و ایثارگری است هر چند بی‌مهری‌ها و کم‌توجهی مسئولان،تصویری از کمبود امکانات و کم برخورداری ها را نیز به اذهان خاطرنشان می‌کند.آبادان بدلیل این‌که زمانی یکی از مهم‌ترین شهر‌های دنیا بواسطه نفت، پالایشگاه و تجارت دریایی بوده و زیرساخت‌های خاص داشته، امروز به شهری از خاطره‌ها تبدیل‌شده است. شهری که سفر به آن رخداد‌های تاریخی زیادی را یادآوری می‌کند وجود پالایشگاه و تأسیسات صنایع پایین‌دستی نفت، موزه‌ها، اماکن مذهبی، جاذبه‌های طبیعی، آثار باقی‌مانده از ایام دفاع مقدس و امکانات گردشگری خاص می‌تواند هر گردشگری را تا هفته‌ها سرگرم کند.

ماهان موشکاف(کارشناس در حوزه گردشگری) می‌گوید، وجود اقوام مختلف و همچنین تنوع اقلیت‌های مذهبی سبب شده تا در آبادان یک کلیسا در کنار یک مسجد ساخته شود و این موضوع یکی از خاص‌ترین ویژگی‌های این شهر است. آبادان تنها نقطه‌ای در ایران و جزو معدود نقاط دنیا است که در آن کلیسا و مسجد همسایه‌اند.

 

کلیسای کاراپت مقدس یا سورت کاراپت آبادان که در سال 1319 ساخته شد در زمان جنگ تحمیلی آسیب دید اما توسط ستاد بازسازی مناطق جنگی مرمت شد هر چند در حال حاضر به خاطر اندک بودن مسیحیان در آبادان مراسمی در این کلیسا برگزار نمی‌شود( از سال 1382، جزو آثار ملی ثبت شد) اما به خاطر مجاورت با مدرسه ادب آبادان، همچنان پابرجاست.

این مکان مقدس در شهر به نام کلیسای ارامنه گریگوری نیز معروف است و زمانی بزرگ‌ترین تالار اجتماعات ارامنه مقیم آبادان محسوب می‌شده. وجود کلیسا و مسجد(مسجد بهبهانی ها) در کنار یکدیگر در شهرآبادان گواهی از وجود یک احترام و اعتقاد خاص نسبت به معتقدین به دیگر ادیان است.

از دیگر مساجد می توان به مسجد رنگونی ها نیز به‌عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی آبادان اشاره داشت که، حدود سال 1300 در جنوب غربی پالایشگاه آبادان و در کنار اروندرود و نقطه صفر مرزی هم‌جوار با کشور عراق ساخته شد. در آن زمان پالایشگاه آبادان به‌عنوان نخستین واحد تصفیه نفت ایران و مرکز عمده صدور فرآورده‌های نفتی در نیمکره شرقی فعالیت می‌کرد، این مسجد با معماری شبیه به شبه‌قاره هند ساخته‌شده و برای برگزاری آیین‌های مذهبی در اختیار کارگران هندی و بنگلادشی مقیم منطقه قرار می‌گرفت.

 

این کارشناس گردشگری بابیان اینکه در آرایه‌های این مسجد از طرح‌های گچ‌بری برجسته به‌صورت روکش سیمانی استفاده‌شده است، اظهار می‌کند: یکی از ویژگی‌های بارز مسجد، محرابی است که به شیوه خاصی ایجادشده است. این محراب در میان انبوهی از اشکال هندسی و نقوش اسلیمی تزیین‌شده و رنگ‌های گوناگون و طرح‌های نقش بسته بر دیوارهای محراب نمادی از بهشت برین است.

 

در موزه اسناد تاریخی ، نسخه‌هایی از قرآن‌های خطی و اسناد تاریخی مربوط به اواسط دوره قاجار تا پهلوی اول شامل مکاتبات مالی و تجاری تجار ایرانی مقیم هندوستان و انگلستان با ایران و همچنین انواع سفته، برات، صورت ریز معاملات و نامه‌های تجاری نگهداری و به نمایش گذاشته‌شده است.

 

موشکاف توضیح می دهد که موزه تنوع زیستی نیز یکی دیگر از موزه‌های آبادان است، شاید بسیاری از افراد تصور کنند که در این شرایط آب‌وهوایی تنوع زیستی آبادان چندان متنوع نباشد اما با بازدید از این موزه مطمئناً نظرشان تغییر کرده و با انبوهی از تنوع زیستی موجودات در این شرایط اقلیمی آشنا می‌شوند.

موزه نفت و اولین پمپ‌بنزین کشور یکی دیگر از جاذبه‌های این منطقه است که در کنار موزه اسناد تاریخی آبادان و موزه هنرهای معاصر پذیرای گردشگران است.

رضا ارجمند نیز یکی از شهروندان آبادانی و آشنا به حوزه گردشگری می‌گوید، زیارتگاه سید عباس یکی از مقاصد گردشگران این شهر است. این زیارتگاه هرروز پذیرای خیل مردمی است که جهت ادای نذر و طلب حاجات و شفا از این‌سو و آن‌سوی شهر در این محل اجتماع می‌کنند . نسبت سید عباس به امام موسی کاظم (ع) می‌رسد. این سید بزرگوار سال‌ها پیش‌قدم بر خاک آبادان گذاشت و به ارشاد و هدایت مردم پرداخت.

 

ارجمند با اشاره به قدمگاه امام رضا در آبادان اظهار می‌کند: این مکان یک بنای هشت‌ضلعی کوچک نوساز، وسط یک دشت هموار و آرامش‌بخش است که می‌گویند اولین نقطه از خاک ایران بوده که امام رضا (ع) هنگام مهاجرت از مدینه به مرو در آن، پا به زمین گذاشته است.

 

وی می‌گوید، آستانه متبرکه سید محمد و موزه دفاع مقدس آبادان نیز دیگر مکان‌هایی هستند که موردتوجه گردشگران قرار می‌گیرند. روستای شلحه امام حسن، منطقه حفار و کانال ژیان (محمد سنگور) مناطق بکر طبیعی هستند و مجموعه تفریحی دریاچه بریم، سواحل اروندرود و بهمنشر، باشگاه قایقرانی و اروند صغیر نیز همواره موردتوجه میهمانان و گردشگران این شهر است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت خوز نیوز، تاریخ 6 فروردین 96، کد مطلب: 144143: www.khouznews.ir . فارس/ سایر منابع.

اخبار مرتبط
برچسب ها: رخدادهای تاریخی ، جاذبه‌های طبیعی ، اماکن مذهبی ، امکانات گردشگری ، گردشگری ، کلیسای کاراپت مقدس ، سورت کاراپت آبادان ، ستاد بازسازی مناطق جنگی ، جاذبه‌های تاریخی آبادان ، شرایط اقلیمی ، قدمگاه امام رضا ، آستانه متبرکه سید محمد ، موزه دفاع مقدس آبادان ، عبدالحسین مکوندی ، میهمانان نوروزی ، مکان‌های تاریخی و طبیعی ، شعار سال ، شعار سال رهبری ، سایت شعار سال ، دیوار به دیوار بودن مسجد و کلیسا در آبادان ، کلیساهای آبادان ، مساجد آبادان ، مسجد امام موسی ابن جعفر آبادان ، مسجد بهبهانی ها ، مسجد بهبهانی های آبادان ، کلیسای سورت قاراپت آبادان ، سورت قاراپت آبادان ، کلیسای سورت قاراپت ، کلیسای سورت کاراپت ، احترام متقابل ادیان در آبادان ، تاسیس سورت قاراپت در 1319 ، الحاق به آثار ملی سورت قاراپت در سال 1382 ، ماهان موشکاف ، ماهان موشکاف کارشناس گردشگری ، مدرسه ادب آبادان ، کلیسای ارامنه گریگوری ، کلیسای ارامنه گریگوری آبادان ، موزه های آبادان ، موزه نفت آبادان ، اولین پمپ بنزین کشور ، موزه اسناد تاریخی ، زیارتگاه سید عباس آبادان ، رضا ارجمند راهنمای گردشگری آبادان ، روستای شلحه امام حسن ، منطقه حفار آبادان ، کانال ژیان محمد سنگور
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
0
0
خیلی جالب بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
0
0
توضیحات خوبی بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین