پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۶۰۳
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۷
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به حدود 20سال خشکسالی در منطقه، 89درصد سطح مرتعی استان دچار فقر پوشش گیاهی شده است.
شعار سال: عبدالباسط پاکزاد با بیان اینکه سطح كل مراتع استان10میلیون و 250هزار هكتار حدود 55درصدعرصه هاي منابع طبيعي سیستان و بلوچستان است، اظهار داشت: توليد علوفه خشك در شرايط نرمال در مراتع ييلاقي 150 كيلوگرم در هكتار بر آورد شده و براساس آماری که از گذشته وجود دارد، از تعداد پنج میلیون و 350هزار واحد دامي استان تعداد سه میلیون و 592هزار و 373 واحد متكي به توليد مراتع بوده است.

وی ادامه داد: تعداد دو میلیون و 525هزار و 585 واحد دامي مازاد بر ظرفيت مراتع مي باشند که این خود عاملی برای صدمه دیدن بیشتر مراتع شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان در ادامه درمشوك، اسكنبيل، ترات، بوني، درمنه، گون، قيچ، كلپوره، پلوش، آنقوزه و آويشن را از گونه های مهم مرتعی استان دانست و افزود: مردم محلی از برخی نمونه های دارویی بهره برداری می کنند.

پاکزاد با اشاره به کاهش میزان تولید علوفه در مراتع، خاطر نشان کرد: خشکسالی ها سبب شده تا 248میلیون و 443هزار و 351کیلو و200گرم تولید علوفه کاهش یابد.

وی با بیان این که قیمت هر کیلوگرم علوفه مرتعی 6هزار و 650ریال می باشد، تاکید کرد: براساس آمارهای گفته شده در پی قریب به 20سال خشکسالی در منطقه، بیش از یک بیلیون و 652میلیارد و 148میلیون ریال به مراتع استان خسارت وارد شده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: خشکسالی های پی در پی دراستان موجب کاهش طول دوره رشد گیاهان، کاهش طول دوره چرا، افزایش فشار چرا در مراتع، کاهش خوش خوراکی گیاهان و ارزش غذایی، افزایش گیاهان مهاجر، افزایش رقابت گیاهان برای رسیدن به آب و کاهش زادآوری در مراتع استان شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان ادامه داد: ترمیم مراتع بدون آب میسر نیست و متاسفانه استان سیستان و بلوچستان همچنان با مشکل خشکسالی دست و پنجه نرم می کند و این خشکسالی باعث خشک شدن گونه های مرتعی منطقه شده است.

پاکزاد تاکید کرد: برخی از کارهای مقطعی در برخی مناطق در راستای اجرای طرح های مطالعه شده این بخش، نیازمند تخصیص اعتبار است.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی عصر هامون، تاریخ انتشار: 26 فروردین 1396، کد مطلب: 93404، www.asrehamoon.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین