پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۷۸۲
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰
مجموعه دار دوربین عکاسی و آپارات معتقد است مرحوم اصغر بیچاره کامل‌ترین مجموعه دوربین را در ایران داشته است و خودش هم در خراسان رتبه نخست را در اختیار دارد.

شعار سال: عشق به تصویر و عکاسی از کودکی در وجودش نقش بسته است؛ از همان سال‌هایی که تازه با دوربین و عکس آشنا شده اما شاید آن دوران کمتر به این فکر می‌کرد که روزی به اندازه‌ای عاشق این حرفه شود که تمام زندگیش را وقف آن کند؛ به طوری که امروز صاحب یکی از بزرگترین مجموعه‌های دوربین عکاسی و فیلمبرداری و آپارات در کشور است.

علیرضا محمدزاده تیتکانلو مجموعه دار مشهدی دوربین عکاسی و فیلمبرداری و آپارات است، مجموعه‌ای که هم زیباست و هم منحصربه فرد.

*عشق به دوربین از کودکی

وی درباره مجموعه‌اش می‌گوید: شاید به عنوان یکی از تنها مجموعه‌داران در حوزه تخصصی دوربین در کشور باشم که در کنار بحث مجموعه‌داری در حوزه پژوهش عکاسی نیز فعالیت دارم. از کودکی به دوربین و عکاسی علاقه داشتم اما قبل از شروع به جمع‌آوری دوربین، کار عکاسی انجام می‌دادم البته آن زمان به صورت حرفه‌ای فعالیت نداشتم اما نخستین دوربینی که برای مجموعه‌ام خریداری کردم دوربین "لوبیتر" بود که هنوز هم در مجموعه‌ام موجود است؛ البته قدیمی ترین دوربین عکاسی‌ام نیست.

محمدزاده تیتکانلو عنوان کرد: با توجه به علاقه زیادی که به هنر عکاسی و انواع دوربین داشتم، به تدریج دوربین‌های زیادی را خریداری کردم، به طوری که امروز بیش از 300 دوربین عکاسی قطع کوچک دارم که جدیدترین آن مربوط به 45 سال پیش و قدیمی‌ترین آن به 130 سال قبل برمی‌گردد.

این مجموعه دار خاطرنشان کرد: دوربین‌های قطع بزرگ که سه پایه چوبی دارد، 50 نمونه در مجموعه‌ام موجود است؛ از طرفی هیچکدام از دوربین‌هایم تکراری نیست و هر کدام در قالبی متفاوت است و حدود 100 آپارات سینمایی دارم که قدیمی‌ترین آنها مربوط به 100 سال قبل است.

*برخی از دوربین‌هایم در ایران منحصربه‌فرد است

وی افزود: دوربین‌های متفاوت زیادی دارم و بسیاری از دوربین‌هایم در ایران تک است؛ به عنوان مثال من دوربین روسی‌خان را دارم که وی عکاس مظفرالدین شاه، محمدعلی شاه، احمدشاه تا دوره رضا شاه بوده است که از قدیمی‌ترین دوربین‌های ایران است و در مزایده آن را خریداری کرده‌ام و اکثر دوربین‌هایم را از سطح کشور خریداری کرده‌ام و بعد از مدتی افرادی که خواستار فروش دوربین‌های قدیمیشان بودند خودشان به سراغم می‌آمدند و در حال حاضر نیز عکس دوربین‌هایشان را برایم ارسال و در صورت نیاز خریداری می‌کنم.

تیتکانلو گفت: دوربین فیلمبرداری "خان بابا خان معتضدی" نیز در مجموعه‌ام موجود است و تمام فیلم‌هایی که از رضاشاه دارم، توسط "خان بابا خان" روسی و با این دوربین گرفته شده همچنین آپاراتی دارم که مربوط به روسی خان است که جزو نخستین آپارات‌های ایران است.

صاحب بزرگترین مجموعه دار دوربین کشور خاطرنشان کرد: "شهر فرنگ" یکی دیگر از وسایل ارزشمندی است که با بیش از 100 سال قدمت در مجموعه‌ام موجود است و هنوز هم خاطرات زیادی را برای مردم تداعی می‌کند.

وی با بیان این مطلب که کوچکترین دوربین میکروفیلمی جاسوسی در مجموعه‌ام موجود است گفت: دوربینی متعلق به ارتش امریکا، دوربین انگشت نگاری و دوربین اسلحه‌ای شکاری و انواع دوربین‌های قدیمی با کاربردهای مختلف در مجموعه‌ام وجود دارد.

*90 درصد دوربین‌های مجموعه‌ام قابل استفاده است

تیتکانلو با بیان این مطلب که 90 درصد دوربین‌های موجود در مجموعه ام قابل استفاده هستند افزود: هر کدام از دوربین‌هایم که ایراد دارد خودم تعمیر می‌کنم و اکثر دوربین‌هایم در حال حاضر قابل استفاده هستند از طرفی به تازگی یک نوع شیوه عکاسی به همراه برادرم ابداع کرده‌ایم.

این شیوه 180 سال قبل توسط "لوئی داگر" فرانسوی به شیوه "داگر اوتیپ" ابداع شد و در روی لوح نقره‌ای عکس ظاهر می‌شود و نخستین عکس‌های جهان روی لوح نقره چاپ می‌شده و ما این شیوه را مجدد احیا کردیم و با دوربین قدیمی و مخصوص این شیوه انجام می‌شود؛ من و برادرم تنها افرادی هستیم که در آسیا از این شیوه استفاده می‌کنیم و توانستیم در آسیا شیوه "داگرئوتیپ" را احیا کنیم.

*ادای احترام به مرحوم اصغر بیچاره

محمدزاده تیتکانلو بابیان این مطلب که در ایران مجموعه دار دوربین زیاد داریم بیان کرد: قدیمی ترین آنها مرحوم اصغر بیچاره بود و جدیدالسلام از آذربایجان غربی و من جزو 5 مجموعه دار دوربین کشور هستیم اما در خراسان بنده اول هستم.

این مجموعه دار عنوان کرد: تاکنون 8 نمایشگاه در داخل کشور برگزار کردم که با استقبال بسیار خوب مردم روبه رو شد. دوست دارم انتهای تمام این نمایشگاه‌ها، یک نمایشگاه دائمی باشد که برای آیندگان نیز حفظ شود؛ به اندازه‌ای در مجموعه‌ام دوربین و آپارات‌های مختلف دارم که 500متر فضا را نیز می‌توانم پر کنم، بسیار از طریق میراث فرهنگی و شهرداری پیگیری کردم اما تا به امروز نتیجه بخش نبوده است.

وی معتقد است باید یک مکان در اختیار مجموعه وی قرار بگیرد تا به صورت تخصصی تاریخچه پیدایش تصویر در قالب دوربین عکاسی و فیلمبرداری و آپارات به نمایش گذاشته شود.

*مشهد به موزه عکاسی نیاز دارد

در ایران تنها یک موزه عکاسی به نام "موزه عکاس خانه شهر" داریم و با توجه به اینکه خراسان قطب عکاسی ایران است و بهترین عکاسان کشور مشهدی هستند، به احداث چنین موزه‌ای نیاز داریم اما متاسفانه انجمن هنری عکاسان و اتحادیه عکاسان بودجه‌ای ندارد که در این راستا قدم بردارد اما شهرداری و میراث فرهنگی می‌توانند در بحث احداث موزه عکاسی گام بردارند.

تیتکانلو تصریح کرد: علاوه برمجموعه دوربین چندین مجموعه دیگر نیز جمع‌آوری کرده‌ام که شامل مجموعه پروژکتور و دوربین‌های فیلمبرداری ایران، مجموعه عکس و دوربین عکاسخانه‌های قدیم مشهد، مجموعه کامل نخستین عکس‌های داگر‌ئوتیپ معاصر ایران، مجموعه کامل نقاشی‌های فولگلو، مجموعه آثار نقاشی‌های مشروطه، نقاشی‌های قهوه خانه‌ای، مجموعه شیشه عکس‌های دوران مشروطه، مجموعه عکاس خانه‌های قدیم تهران مربوط به عبدالله قاجار، روسی خان، محمدخادم، آنتوان سوریوگین و مجموعه تابلو کاشی‌های قدیمی و پوستر سینمای ایران، مجموعه جعبه‌های قاجاری را نیز جمع آوری کرده‌ام.

تیتکانلو افزود: موزه عکاسی تهران را نیز شهرداری هزینه آن را پرداخت کرده، ما باید به طور تخصصی در حوزه موزه‌داری فعالیت داشته باشیم؛ در حال حاضر تمام مجموعه من در انبار نگهداری می‌شود و بسیاری از مجموعه‌داران نیز همین وضعیت را دارند. در ایران تنها یک مجله تخصصی در قالب عکاسی داریم و من در حوزه مقالات تاریخی به عنوان محقق تاریخ عکاسی ایران فعالیت دارم، ضمن اینکه یک کار پژوهشی تحقیقاتی در مورد 100 سال تاریخ سینمای تهران به همراه برادرم انجام دادیم که تاریخچه تمامی سینماهای تهران را تا به امروز مورد بررسی قرار داده‌ام.

*مجموعه‌ام را تاکنون ارزشگذاری نکرده‌ام

این مجموعه‌دار اظهار داشت: تا به امروز مجموعه‌ام را ارزش‌گذاری نکردم، چرا که به دنبال ایجاد موزه و ثبت موزه هستم. مجموعه‌های من بسیار زیاد شده و برای خرید دیگر رغبتی ندارم چرا که اولویت من پیدا کردن مکان است وقتی نتوانم این مجموعه را به مردم نشان دهم و همه در منزل و انبار دپو شود فایده‌ای ندارد.

وی بیان کرد: به دنبال احداث موزه هستم اما اگر بخواهم مکانی بگیرم باید 100 میلیون هزینه کنم و در حال حاضر امکان آن وجود ندارد. امروز همه مردم علاقه مند به عکس خوب گرفتن با نگاه متفاوت هستند و ما که تاریخچه آن را جمع‌آوری کرده‌ایم هنوز نتوانسته‌ایم آن را به مردم به طور تخصصی نشان دهیم. هنر عکاسی، هنوز زنده است و من خیلی دوست دارم فیلم‌های قدیمی را بگذارم با آپارات که حس ایجاد شود و امروز تنها آرزویم این است که مکانی برای به نمایش گذاشتن مجموعه‌ام داشته باشم و بتوانم این مجموعه را در اختیار نسل‌های بعد قرار دهم.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 29 فروردین 1396، کد مطلب: 1352234: www. tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین