پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۵۹۹۱
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی، برندسازی و تجاری‌سازی را لازمه بازاریابی و بازارسازی در عرصه بین‌المللی دانست.

شعار سال : محمدرضا حاجی‌پور در همایش بزرگ تقدیر از صادرکنندگان برگزیده استان مرکزی ضمن اشاره به 455 میلیون دلار صادرات غیرنفتی انجام شده به وزن 864 هزار تن طی هفت ماهه سال جاری گفت: از این میزان 47 درصد مربوط به صادرات کالاهای صنعتی، 48 درصد فراورده‌های پتروشیمی، سه درصد کالاهای معدنی و دو درصد کالاهای کشاورزی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی عمده صادرات انجام شده را به کشورهای افغانستان، ترکیه و عراق عنوان کرد و گفت: با توجه به رویکرد دولت تدبیر و امید مبنی بر توسعه اقتصادی در عرصه بین‌المللی، آموزش نیروی انسانی در حوزه صادرات نیازمند بازنگری است.

حاجی پور ضمن تاکید بر اهمیت شرکت‌های مدیریت صادرات در امر صادرات، گفت: یکی از مسائل و مشکلاتی که تولیدکنندگان در خصوص حضور در عرصه بین‌المللی با مشکل مواجه می‌شوند، این است که شناختی از بازارهای هدف ندارند و ضروری است که شرکت‌هایی با عنوان شرکت مدیریت صادرات و شرکت‌های تخصصی صادرات و واردات در این عرصه حضور پیدا کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: بر اساس شاخصه‌های اعلام شده از سوی سازمان توسعه تجارت، 15 واحد صادراتی به عنوان واحد نمونه صادراتی انتخاب شدند.

صادرات غیرنفتی تنها راهکار خروج از رکود اقتصادی

به گزارش ایسنا، محمدرضا جعفری نیز در این مراسم تنها راهکار خروج از رکود را در شرایط فعلی را، صادرات غیرنفتی دانست و گفت: دولت تدبیر و امید برنامه‌های خوبی را جهت خروج از رکود شامل تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو و بن 10 میلیون تومانی خرید کالا طراحی کرده است و سعی دارد در بخش تقاضا تحریک را ایجاد کند تا از شرایط رکودی خارج شویم، اما از نگاه مدیران بنگاه‌های اقتصادی این اقدام هم یک مسکن بیشتر نیست و می‌بایست نگاهمان را تغییر دهیم و قطعا بهترین راهکار خروج از شرایط رکودی فعلی، صادرات کالای غیرنفتی به خارج از کشور است.

رئیس اتاق بازرگانی اراک افزود: از نگاه مدیران بخش دولتی و حاکمیت، با توجه به شرایط اقتصادی و کاهش منابع ارزی خصوصا در شرایطی که نفت در پایین‌ترین قیمت خود قرار دارد، صادرات نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

جعفری با بیان اینکه برای توسعه صادرات دو عامل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: کالای صادراتی از نظر قیمت و کیفیت باید رقابت‌پذیر باشد.

وی بیان کرد: در بخش کیفیت با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم برای اینکه صادرات را توسعه دهیم می‌بایست محصول کیفی را روانه بازار کنیم و لازمه تولید محصول کیفی به روز شدن ساختار صنعت است.

رئیس اتاق بازرگانی اراک گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل فشار تحریم‌ها، بنگاه‌ها به فکر ثبات بوده‌اند و از تجدید ساختار خود بازمانده‌اند و امروز بخشی از صنعت ما یک ساختار فرسوده و قدیمی دارد.

جعفری با بیان اینکه برای اصلاح ساختار صنعت نیازمند منابع جدید هستیم، تصریح کرد: همه از شرایط اقتصادی و شرایط بانک‌ها آگاه هستند و سیستم بانکی هم به تنهایی نمی‌تواند منابع لازم را برای تجهیز ساختار صنعت فرسوده که قرار است کالای کیفی تولید کند، فراهم کند.

وی افزود: قطعا دولت نیز با توجه به کاهش منابع درآمدی خود این امکان را ندارد و قطعا بهترین راهکار برای این قضیه استفاده از سرمایه‌های خارجی است.

رئیس اتاق بازرگانی اراک ادامه داد: ما هیچ راهی نداریم جز اینکه سرمایه های خارجی را در شرایط پسا تحریم و در شرایطی که اقتصاد ما فصل جدیدی را آغاز کرده است در کنار خود داشته باشیم.

جعفری افزود: واحدهای صنعتی ما هیچ راهی ندارند جز اینکه در کنار سرمایه‌گذار خارجی قرار گیرند، اما برای اینکه سرمایه‌گذار خارجی را متقاعد کنیم که در کنار سرمایه‌گذار داخلی قرار گیرد راه سختی را در پیش داریم.

وی ادامه داد: سرمایه گذار خارجی زمانی در کنار سرمایه گذار داخلی قرار می گیرد که در وهله اول واحد صنعتی ما در بخش مالی شفاف عمل کند.

رئیس اتاق بازرگانی اراک با بیان اینکه صفی از هیات‌های اقتصادی خارجی برای حضور در اتاق ایران ایجاد شده است، گفت: اما بخش خصوصی ما کمتر توانسته در بخش سرمایه خارجی منتفع شود، یکی از مشکلات اصلی ما عدم شفافیت در صورت های مالی است که می‌بایست سرمایه‌گذار بخش خصوصی آن را مورد توجه قرار دهد.

جعفری بیان کرد: همچنین برای اینکه بتوانیم سرمایه‌گذار خارجی را متقاعد کنیم که در کنار سرمایه گذار داخلی قرار گیرد به صورت های مالی شفاف و مورد تایید موسسات حسابرسی بین المللی نیاز داریم.

ی گفت: بخش خصوصی ما در این راستا می‌بایست آموزش لازم را در سطح مدیران داخلی، مدیران میانی و عادی هم ارائه دهد تا برای قرار گرفتن در کنار سرمایه گذاران خارجی از توانایی لازم برخوردار شود.

رئیس اتاق بازرگانی اراک بیان کرد: همچنین از سویی دیگر برای اینکه بتوانیم سرمایه‌گذار خارجی را متقاعد کنیم که در کنار ما قرار گیرد نیازمند بهبود فضای کسب و کار هستیم و با توجه به اینکه قطعا نگاه سرمایه‌گذار خارجی نیز به شرایط سرمایه‌گذار داخلی است، اگر نتوانیم فضا را برای سرمایه‌گذار داخلی مساعد کنیم، نمی‌توان انتظار داشت کشوری که در نرخ فرار سرمایه در دنیا رتبه اول را دارد، کشوری مساعد برای سرمایه‌پذیری باشد.

جعفری گفت: اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی و نمایندگان بخش خصوصی با تعامل با دولت و بخش دولتی تلاش می‌کند تا شرایطی را فراهم که در این استان فضای کسب و کار را برای سرمایه‌گذار خارجی مساعد کند.

وی ضمن تاکید بر سرمایه‌گذاری‌های موازی در استان که در سنوات گذشته بدون خروجی در استان صورت گرفته است، اظهار کرد: در استان مرکزی دو هزار و 800 واحد صنعتی وجود دارد که کمتر به بحث کیفی در این واحدها توجه شده است.

رئیس اتاق بازرگانی اراک گفت: باید دقت شود سرمایه‌گذاری‌های موازی و غیر اقتصادی در شرایط فعلی که هم سیستم بانکی در بخش منابع و هم دولت در بخش تسهیلات با مشکل مواجه است، انجام نشود. چون نه تنها شرایط را سخت‌تر می‌کند بلکه سرمایه‌گذار و سیستم بانکی را درگیر می کند و در نهایت سرمایه به بطالت خواهد رفت.

جعفری خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری‌هایی که در استان مرکزی انجام می‌شود باید بر اساس مزیت‌های نسبی باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ نشرخبر : 25 آذر 1394 کد مطلب : 94092514694 www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین