پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 05
کد خبر: ۶۰۵۰۷
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲
بر اساس گزيده نتايج منتشرشده از سرشماري نفوس و مسكن 95، تعداد خانه‌هاي خالي كشور از یک‌میلیون و 663 هزار و 412 واحد در سال 90، به ۲ ميليون و ۵۸۷ هزار و ۶۰۷ واحد مسكوني در سال 95 رسيده است كه بيش از 55.5 درصد افزايش نشان مي‌دهد.

شعارسال: در اين ميان، تعداد خانه‌هاي خالي استان تهران افزايشي معادل 49.76 درصد را تجربه كرده كه از متوسط رشد تعداد خانه‌هاي خالي در كل كشور كمتر بوده و سهم اين استان از خانه‌هاي خالي كشور را از 19.7 درصد در سال 90 به 18.9 درصد در سال 95 كاهش داده است. براين اساس 18.9 درصد از واحدهاي مسكوني خالي از سكنه كشور معادل 489 هزار و 986 واحد در استان تهران قرار دارد كه البته با توجه به‌واقع شدن حدود 20 درصد از واحدهاي مسكوني كشور در اين استان، چندان دور از انتظار نيست.

بازار مسکن نیازمند بانک اطلاعاتی جامع از املاک

در همین زمینه یک کارشناس اقتصاد بابیان اینکه در صحت‌وسقم این آمار تناقض‌هایی وجود دارد گفت: متأسفانه به دلیل ناهماهنگی‌های موجود در خصوص عرضه و تقاضا جامعه کنونی ما با معضل خانه‌های بی‌مصرف روبرو شده است.

باقر میلانی بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: بین وجود خانه‌های خالی و بخش تقاضا همگنی مناسبی وجود ندارد زیرا بخش اعظم این خانه‌های خالی مربوط به املاکی است که لوکس خوانده می‌شود؛ و جوابگوی مناسبی برای اقشار متوسط و ضعف جامعه محسوب نمی‌شود.

وی افزود: به معنای حقیقی می‌توان دریافت باوجوداین آمارهای پررنگ همچنان بخش اعظمی از جامعه همواره پشت خط تهیه مسکن قرار دارند.

این کارشناس اقتصاد با اعتقاد به اینکه انباشت منابع مالی کشور در بخش مسکن‌های بدون متقاضی ناشی از سوء عملکرد جدی در نظام اقتصاد کشور است خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای اعلام‌شده در شرایطی که به ازای 24 میلیون خانوار ایرانی هم‌اکنون 25 میلیون واحد مسکونی وجود دارد، اما آمارها حاکی است 25 درصد خانه‌های ساخته‌شده خالی بوده و عملاً مورد سکونت قرار نگرفته‌اند.

میلانی با انتقاد از ارائه مجوز ساخت‌وساز در کلان‌شهرها گفت: در طی 5 سال اخیر بیش از 50 درصد پروانه‌های ساختمانی مربوط به املاک گران‌قیمت است؛ و بدون تردید این املاک نشانه و برهانی محکمی برای حضور و ورود سوداگران بر بازار مسکن است.

این کارشناس در ادامه گفت: علاوه براین املاک مسکن‌های خالی مسکن مهر نیز به معضل بزرگی تبدیل‌شده است در حال حاضر حدود 240 هزار واحد مسکونی مسکن مهر خالی از سکنه و در حال ساخت وجود دارد که حتی متقاضیان دهک‌های پایین نیز به دنبال خرید این املاک نیستند.

وی در خصوص راهکار رهایی از معضل انباشت خانه‌های خالی گفت: در وهله اول باید بانک اطلاعاتی جامع از ساختمان‌ها و املاک در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد. تا بتوانیم آمار دقیقی از تعداد، نوع و مناطق انباشت خانه‌های خالی داشته باشیم؛ و بر اساس این آمارها به دنبال متقاضیان واقعی باشیم.

میلانی درنهایت گفت: هرساله باید وضعیت خانه‌های خالی توسط سازمان امور مالیاتی بررسی شود و متناسب با آن قوانین وضع‌شده و به‌تبع آن مالیات از خانه‌های خالی اخذ شود.

طنز تلخ تعداد خانه‌های خالی

در همین زمینه نماینده مردم اردبیل، نمین، نیرو سرعین در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه اگر بانک جامع اطلاعاتی نباشد، قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی از سکنه روی کاغذ می‌ماند گفت: در حال حاضر رابطه بین متقاضیان و خانه‌های خالی در استان تهران مبدل به یک طنز تلخ شده و دولت باید فاصله بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن را کاهش دهد.

صدیف بدری  گفت: یکی از راهکارهای جدی برای کاهش خانه‌های خالی اخذ مالیات است زیرا بسیاری از سازندگان و مالکان به دلیل اینکه مالیاتی برای این اموال پرداخت نمی‌کنند. این اموال را احتکار کرده و به دنبال فرصت مناسب برای ارائه این کالای مصرفی هستند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: اخذ مالیات از این واحدها انگیزه نفروختن واحدها را کاهش داد.

وی درنهایت گفت: باید برنامه‌ریزی دقیق و مناسبی در خصوص تولید و ارائه مسکن شکل بگیرد.

افزایش درآمد دولت از محل مالیات‌ بر خانه‌های خالی

همچنین عضو کمیسیون عمران مجلس بابیان اینکه در حال حاضر احتکار خانه‌های خالی دست‌پخت عدم مشارکت سازمان ثبت‌اسناد و املاک، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها است گفت: اگر این سه حلقه روابط اجرایی مفیدتری داشته باشند می‌توانند در شناسایی و کاهش آمار خانه‌های خالی عملکرد مفیدتری داشته باشند.

احسن علوی بابیان مطلب فوق  گفت: باید مشوق‌های خوبی برای ارائه‌دهندگان خانه‌های خالی در نظر گرفته شود زیرا همه ما می‌دانیم احتکار املاک برآیندی جز استهلاک مسکن را در پی نخواهد داشت.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: عدم افزایش چند برابری خانه‌های خالی درحالی‌که بخش اعظمی از متقاضیان به دنبال سرپناه هستند بیانگر خطا در بخش‌های مختلف جامعه است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، بابیان اینکه ز ابزاری کنترلی برای جلوگیری از احتکار مسکن و تبعات بی‌شمار آن است، گفت: با اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه مسکن دیگر به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای در میان مردم نخواهد بود.

علوی با اعتقاد به اینکه باید مکانیزمی برای ساماندهی بازار مسکن در نظر گرفته شود، افزود: اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه می‌تواند تورم ناشی از گرانی اجاره، خریدوفروش مسکن را مهار کرده و عرضه آن را افزایش دهد.

وی گفت: اخذ مالیات از خانه‌های خالی، عاملی برای افزایش درآمد دولت از محل مالیات‌های مستقیم است باید مسکن به کالایی مصرفی بدل شود تا تورم چشمگیر آن کاهش یابد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به انباشت نیاز به مسکن در سال‌های اخیر، گفت: درنتیجه وضعیت اقتصادی فعلی کشور، مسکن نیز با نرخ‌های کاذب و رکودی بی‌سابقه مواجه شده که برای این وضعیت و در راستای کمک به مردم باید اقداماتی انجام شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی سارال خبر، تاریخ انتشار: 15فروردین1396، کدخبر: 1417: WWW.saralkhabar.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین