پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۰۹۱۲
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳
اگر به سال های نه چندان دور توجه کنیم، تبلیغات انتخاباتی به نصب پارچه نوشته، پوستر و بنر تبلیغاتی خلاصه می شد؛ اما در دنیای امروز شیوه ها و تکنیکهای مستقیم از اثرگذاری کمتری برخوردار است و از روشهای نوین دیگری دراین زمینه استفاده می شود. با نزدیک شدن به زمان انتخابات، […]

شعار سال: اگر به سال های نه چندان دور توجه کنیم، تبلیغات انتخاباتی به نصب پارچه نوشته، پوستر و بنر تبلیغاتی خلاصه می شد؛ اما در دنیای امروز شیوه ها و تکنیکهای مستقیم از اثرگذاری کمتری برخوردار است و از روشهای نوین دیگری دراین زمینه استفاده می شود.
با نزدیک شدن به زمان انتخابات، احزاب، جریانها و گروه های سیاسی سعی میکنند با استفاده از تکنیکهای انتخاباتی و با مدیریت افکارعمومی وتاثیرگذاری بر جو جامعه و مردم، آنان را تحت تاثیر قرار داده و آراء آنها را به سمت خود جذب نمایند.

جریان های سیاسی، برای جلب آراء مردم و پیروز شدن در انتخابات ها، روش ها وتکنیک های مختلفی را بکار می گیرند که در این مقال سعی شده به صورت اختصار و کوتاه به این روش ها اشاره شود:

انواع روشهایی که می توان به آن اشاره کرد عبارت است از:

۱- تکنیک سایه

این روش بر این فرض بنا شده که اگر یک جریان سیاسی بتواند خود را زیر سایه برخی شخصیت ها قرار دهد می تواند از انرژی مثبت آن شخصیت ها برای جلب آراء مردم استفاده کند.

این تکنیک تقریبا در همه جریان های سیاسی طرفداران فراوان دارد و هر جریان سعی می کند خود را به یک شخصیت تاثیر گذار حال حاضر و یا حتی گذشته منتصب کند و هدف اصلی این تکنیک این است که رای دهندگان به این جمع بندیبرسند که سایه این شخصیت ها به اصطلاح فرهنگ عامه بالای سر این جریان است.

۲- تکنیک نامزدهای ضربه گیر یا پوششی

در این روش چندین نفر از یک جریان سیاسی برای درامان ماندن نامزد اصلی از حملات و انتقادات جریان های رقیب نامزد انتخابات می شوند، البته از همان اول مشخص است که ایننامزدها در نهایت به نفع یک نفر کنار یعنی نامزد اصلی کناره گیری می کنند و فلسفه این تکنیک این است که نامزد اصلی از ضربه خوردن در افکار عمومیمحفوظ بماند و در رقابت های انتخاباتی دچار ریزش آرا و شکست احتمالی نشود.

۳-تکنیک مخالفان مانع

این روش تبلیغاتی نیز با مدلمهندسی معکوس در پی القای این هدف انتخاباتی است که ناکامی برخی گروهها و جریان های سیاسی به علت کارشکنی و مانع تراشی مخالفان است.

این تکنیک بروز شده همان تکنیک قدیمی فرافکنی است.

۴- تکنیک نظر سنجی

در این روش، چند نفر از یک جریان سیاسی نامزد می شوند و هرکدام از این چند نامزد شانس خود را از دیگران بیشتر می داند و حاضر نیست به نفع دیگر نامزدها کنار برود.

در این روش همه چند نامزدها، در رقابت حاضر هستند اما برای شکسته نشدن آرای این جریان تعهد می دهند که در روزهای پایانی به نفع نامزدی که در نظرسنجی ها بیشترین رای را دارد کنار بروند.

۵- تکنیک دره عمیق

در این روش تلاش می شود نتیجه اقدامات دوره قبلی به دره ای عمیق و پر از مشکلات تشبیه شود که هرچه تلاش می شود اصطلاحا پر نمی شود.

محور القایی این تکنیک بر این قاعده استوار است که اگر مردم بر اثر تبلیغات جریان های سیاسی وجود این دره عمیق را بپذیرند ناخودآگاه قانع می شوند که حل نشدن مشکلات ناشی از ناتوانی این جریانسیاسی نیست بلکه بعلت دره عمیقی است که از دوره های گذشته به ارث رسیده اند.


۶- تکنیک شکستن آرای دیگران

شاید استفاده از این تکنیک در ابتدا دور از ذهن به نظر برسد اما در دنیای سیاست هیچ چیز بعید نیست.

این تکنیک موقعی مورد استفاده قرار می گیرد که یک جریان مثلاA می داند نامزد، حائز صلاحیت در انتخابات ندارد اماهوادارانش ممکن است به یک جریان دیگر مثلا B که آن را به دیدگاههای خود نزدیک می دانند رای دهند؛ برای جلوگیری از تحقق این مسئله نامزد جریانA رسما و با تبلیغات خاص به میدان می آید تا هواداران آن جریان با یک شوک احساسی آماده حرکت بعدی شوند، مدتی بعد هنگامی که این نامزد بعلت نداشتن شرایط قانونی احراز صلاحیت نشد، آن جریان سیاسی به بهانه نبود امکان حضور در انتخابات تلویحا هواداران خود را به کناره گیری از صندوق رای فرا میخواند.

اگر این هدف محقق شود آرای جریان B کاهش و احتمال شکست آن از جریان سوم افزایش می یابد. به این ترتیب جریان A می تواند با حفظه وادارانش همچنان در کمین فرصت های بعدی باشد.

۷- تکنیک دشمن فرضی- سوال فرضی- پاسخ فرضی

این تکنیک همان دوقطبی سازی کاذب است و با برخی تغییرات جزئی به روز شده است.

لازم به ذکر است جریان های سیاسی برای اجرای موثر این روش تلاش می کنند با مخالف تراشی برای دیدگاهها و نظرات خود در اذهان عمومی به نوعی دو قطبی سازی دست بزنند و از این طریق مستقیم یا غیر مستقیم آرای مردم را متوجه خود کنند.
زنان، آزادی و موضوعات فرهنگی اجتماعی از موضوعاتی است که معمولا دراین تکنیک مورد توجه خاص قرار دارند.

۸- وحدت نمایی و اختلاف افکنی

در این روش لیدرهای جریان سیاسی خاصی تلاش می کنند حزب و گروه خود را متحد وهماهنگ جلوه دهند و جبهه مخالف را متفرق و دارای اختلاف سلیقه نمایان کنند.

۹- استفاده از گمانه زنی و شبهه افکنی

دراین روش سعی می شود افکار عمومی نسبت تصمیم گیری قاطع وگرایش قطعی به بعضی شخصیت ها بخصوص مخالفان دور و ناهماهنگ کند.
احزاب و جریان های سیاسی جهت بهره وری بیشتر و پیروزی دررقابت های انتخاباتی، اقدام به ثبت نام حداکثری توسط اعضای خودشان می نمایند و فرض بر این است اگر جبهه مخالف دست به تخریب تعدادی از کاندیداهای احتمالی زد و یا اینکه رد صلاحیت شدند، افراد دیگری بتوانند جایگزین این افراد شوند و اثر دیگر این روش اگرچه دستگاه های نظارتی را تحت فشار میگذارد اما روحیه و افکار عمومی را نسبت به نظام و دستگاه های نظارتی بدبین می کند.

۱۰- کمپین سازی

این روش بیشتر در فضای مجازی و رسانه به کار می رود و هدف آن تسخیر افکار عمومی و القا ایده ها و نظرات حزب متبوع بر جامعه هدف میباشد.

۱۱- یارگیری کاغذی

در این روش احزاب و جناح های مختلف و مخالف سعی می کنند در
روزنامه ها و جراید با اعلام اینکه فلان شخصیت به گروه و دسته ما پیوسته است، از میزان آرا جبهه مقابل بکاهند و روحیه و اتحاد آنها را مخدوش کنند.

۱۲- مجلس جنسیتی و قشری

در این روش گروهی و یا حزبی با بیان اینکه فلان طیف فکری تاکنون موفق نبوده است سعی براین دارد خود را کارآمد و بهتر نشان دهد و از طریق اراعمومی را به سمت خود جلب کند.

۱۳- برداشت جناحی از قانون

در این روش هر جناح و حزبی تلاش می کن قوانین موجود انتخاباتی و سایسی را مطابق میل خود تفسیر کند و به کار گیرد.
در روش و یا تکنیک دو قطبی سازی احزاب و جناح های اصولا ضعیف و به کلامی دیگر مقبولیت عمومی کمتری دارند و توان بیان ایده های خود را به شکل مطلوبی ندارند تلاش می کنند با شکاف بین آحاد جامعه، جو را متشنج و و مردم و نظام مقابل یکدیگر قرار دهند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی کنار صندل، تاریخ 1 اردیبهشت 96، کد مطلب: 24095: www.konarsandal.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین