پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۱۲۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۰
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با رویترز گفت: ایران برای ضمانت مالی هواپیماهای ایرباس و بوئینگ با انگلیس مذاکره می‌کند رویترز در تحلیل این خبر نوشت روحانی با سرعت دادن به هواپیماهای تحویلی می‌خواهد از آن بهره‌برداری انتخاباتی کند.
شعار سال: به نقل از رویترز ایران در حال مذاکره با «آژانس تأمین ضمانت‌نامه صادراتی انگلیس» برای تسهیل تأمین مالی هواپیماهای سفارشی است. قرار است هواپیماها را ایرلاین دولتی ایران‌ایر خریداری کند.

براساس این گزارش، ایران‌ایر قرار است بیش از 180 هواپیما از ایرباس و بوئینگ خریداری کند که یک معامله اقتصادی قابل توجهی است که بعد از توافق سال گذشته ایران با کشورهای 5+1 اتفاق می‌افتد با وجود این تأمین مالی برای خرید هواپیماها به بن‌بست خورده چرا که اکثر بانک‌های غربی از تأمین مالی این معامله بزرگ عقب‌نشینی کرده‌اند.

نگرانی‌های بانک‌ها این است که دونالدترامپ بعد از رسیدن به جمهوری توافق هسته‌ای با ایران را یک معامله بسیار بد تعبیر کرده است و آنها آینده همکاری با ایران را بسیار نامطمئن می‌دانند.

یک منبع صنعتی اعلام کرد:‌ تاکنون ایران‌ایر سه فروند هواپیما از ایرباس خریداری کرده که برای آنها پول نقد پرداخت کرده است.

اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی گفت: فاینانس صادراتی انگلیس (UKEF) مشتاقانه پیشنهاد کرده تا حداقل هواپیماهای ایرباسی که در انگلیس، فرانسه، آلمان و اسپانیا ساخته می‌شود را تأمین مالی کند که این پیشنهاد می‌تواند برای بوئینگ هم صورت بگیرد.

فخریه کاشان به خبرگزاری رویترز گفت: ما پیشنهاداتی را از UKEF دریافت کردیم و این پیشنهادات در حال بررسی است.

دو منبع آگاه در زمینه صنعت هواپیما که نخواست نامش فاش شود تأیید کرد که گفت‌وگوها با این تأمین‌کننده مالی انگلیسی در حال انجام است.

براساس این گزارش، کشورهایی که مبادلات مالی آنها را بانک‌ها نمی‌خواهند تأمین مالی کنند اغلب به سمت دولت‌های آمریکا و اروپا برای تضمین صادرات یا بیمه وام‌شان می‌روند. این مسئله معمولاً در معاملات بزرگ مانند خرید هواپیما بیشتر رایج است.

حدود 6 درصد از قرارداد خرید هواپیماها به چنین حمایت‌هایی وابسته است و این تضامین معمولاً چرخ این معاملات بزرگ را به حرکت در می‌‌آورد.

*عجله برای تحویل هواپیما تلاش روحانی برای بهره‌برداری انتخاباتی

رویترز در ادامه گزارش می‌نویسد: افزایش تعداد هواپیماهای تحویلی از سوی ایران به نظر می‌رسد اولویتی اصلی برای دولت روحانی محسوب می‌شود چرا که می‌خواهد نشان دهد این معاملات در نتیجه لغو تحریم‌ها بوده و از آن در آستانه انتخابات 19 مِی بهره‌برداری کند.

ایران می‌گوید: چشم‌انداز خرید هواپیما از غرب برای نوسازی ناوگان فرسوده با توافق هسته‌ای 2015 رقم خورده و همه موانع برای تکمیل این خرید باید برداشته شود.

رویترز در ادامه با تشکیک و تردید در به نتیجه رسیدن مذاکره حمایت مالی با انگلیس می‌نویسد: در انگلیس هم ترزا می نخست وزیر این کشور تصمیم گرفته انتخابات زودهنگامی را آغاز کند و بعید به نظر می‌رسد که این تأمین سرمایه قبل از این انتخابات به سرانجام برسد.

آژانس دولتی انگلیس (UKEF) در طول کمپین‌ها از خلاقیت خاصی برخوردار نبود و برای معامله بزرگ و حساسی مانند مبادله با ایران نیازمند گرفتن مصوبه است.

براساس این گزارش، هفته گذشته ایرباس اعلام کرد که امیدوار است حمایت کنندگان مالی از آژانس‌های تأمین مالی اروپا پیدا شود اما یک منبع آگاه گفت: هنوز مشخص نیست که برنامه UKEF با چه سرعتی پیش رود چرا که یک تحریم موقتی از سوی این تأمین کننده مالی برای فرانسه(سازنده ایرباس) به دلیل اختلافاتی که دارند، وجود دارد.

در صورتی که UKEF بخواهد برای آزادسازی هواپیماهای بوئینگ به ایران حمایت مالی کند اگرچه این مسئله نخستین‌بار نیست که اتفاق می‌افتد اما مسئله‌ای بسیار نادر خواهد بود. اما قرارداد اصلی این خواهد بود که باید قطعات این هواپیماها در انگلیس ساخته شود و این قراردادها معمولاً برای هواپیماهایی که 20 درصد قطعات آن در انگلیس ساخته شود، صورت می‌گیرد.

برای بوئینگ هم این مسئله مطرح خواهد شد که باید موتور آن «رولزرویز» باشد. در این میان موتور هواپیمای بوئینگی که ایران سفارش داده توسط شرکت‌های آمریکایی نظیر جنرال الکتریک و سفرون ساخته شده است.

UKEF گفته است در گذشته فکر می‌کرد لازم است درباره موضوعات مرتبط با مبادلات خارجی، انعطاف‌پذیری بیشتری در زنجیره تأمین جهانی داشته باشد.

کسانی که قبلاً با این آژانس (UKEF) ارتباط داشته‌اند می‌گویند ممکن است این آژانس تنها تجهیزاتی که بوئینگ از شرکت‌های انگلیسی خریداری می‌کند را حمایت کند.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 14 اردیبهشت 1396، کد مطلب: 13960214000799، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
0
0
خاک بر سر مذاکره کنندگان و مدیران احمقی که کار را به اینجا رسوندند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین