پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۱۶۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶
نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، دغدغه‎های اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم را علت تصمیش برای حضور در این دور از رقابت‎ها عنوان کرد.
شعارسال: حجت الاسلام ابراهیم رئیسی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری در پاسخ به اینکه چرا نامزد انتخابات ریاست جمهوری شدید؟، گفت: مشکلات اقتصادی دغدغه جدی مردم شده است و اقتصاد بیمار حالت اورژانسی دارد. شرایط پولی و بانکی، بدهی های ۲۱۰ هزار میلیاردی دولت به بانک ها، خلق پول و نقدینگی ۱۳۰۰ میلیارد تومانی، معوقات بانکی، شرایط بیکاری، غیر فعال بودن ۵۰ درصد صنعت کشور، فقر و معیشت مردم و ... باعث ورود من شد تا گرهی از گرههای کشور بگشایم.

وی افزود: فکر می کنم حضور من، اجماع ساز باشد و همه گروهها و گرایشات را پای کار بیاورم و از همه ظرفیتها استفاده می کنم. نیروی انسانی متراکم و ثروت عظیمی در کشور داریم و می توان امکانات کشور را فعال کرد. برنامه ما پروژه محوری نیست، اقتصاد محوری است.

وی در پاسخ به سوال دیگری که به نحوه اشتغالزایی در دولت وی اشاره داشت، گفت: آمار بیکاری ۱۲ درصد است که بر اساس قانون برنامه ششم باید به ۶ درصد کاهش یابد. البته بر اساس تعاریف، اگر کسی در هفته یکساعت کار داشته باشد، بیکار تلقی نمی شود. در حالیکه این مبنا محل بحث است. تازه با این مبنا، ۱۰ سال طول می کشد که مشکل بیکاری فعلی رفع بشود! به این ترتیب همیشه با مشکل بیکاری روبرو خواهیم بود.

رئیسی با تاکید بر لزوم اشتغالزایی یک میلیون در هر سال، ادامه داد: ۱۷ هزار کارگاه تولیدی تعطیل شده داریم که باید دوباره راه اندازی شده و سریعا در مدار تولید باید قرار بگیرند. کمبود نقدینگی آنها هم قابل تامین است. واحدهای تولیدی نیمه تمام را هم باید تمام کرد تا به چرخ تولید بپیوندند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری از ظرفیت های عظیم اشتغالزایی در کشور خبر داد و گفت: ما ۳۰۰۰ کلمه با دریا فاصله داریم. کشورهای اروپایی که فاصله بیشتر یدارند، ۵۰ درصد اقتصادشان در ارتباط با دریاست. اما ما فقط ۲ درصد اقتصاد دریایی دارم. این حق است؟

او از تولید مسکن مهر و ادامه آن نیز حمایت کرد و افزود: اگر مسکن مهر سازی ادامه یابد هم مشکل جوانان حل می شود هم به واسطه آن اشتغالزایی ایجاد می شود.

وی گفت: میگویند ۱۷ هزار میلیارد دلار میزان قاچاق است که البته آماری تا ۳۰ هزار میلیارد هم گفته می شود. با کاهش ۱۰ میلیارد از این قاچاق می توان سالانه یک میلیون شغل ایجاد کرد. این کار امکان پذیر است.

ایجاد ظرفیت برای داخل و خارج از کشور هم از دیگر برنامههای رئیسی در این باره بود.

او درباره حجم نقدینگی و تبعات آن برای اقتصاد کشور هم گفت: نقدینگی موجود نگران کننده است که چون به سمت تولید نرفته، با این حجم بیکاری روبرو هستیم. این مساله نشان دهنده ضعف نظارت بانک مرکزی است که ماجرای کاسپین و پدیده و ... بوجود می آید. بانک مرکزی باید مانع از فعالیت اینگونه مراکز بدون مجوز شود.

به گفته وی اگر بانک مرکزی فعال شود، بانک های عامل تحت نظارت بانک مرکزی می‏روند.

رئیسی با تاکید بر لزوم بازپرداخت بدهی های بانکی، ادامه داد: معوقات بانکی باید وصول شود تا چرخ های اقتصادی کشور به راه بیفتد. بدهی های دولت هم باید سریعا تعیین تکلیف شود. در گام سوم، باید اموال و املاک بلوکه شده بانک ها بیرون بیاید و به چرخه مالی کشور باز گردد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره میزان مالیات در دولتش نیز گفت: قانون مالیات تا کنون به طور کامل اجرا نشده است. روش اخذ مالیات به شکل سنتی انجام می شود. اگر این روش کارآمد شود؛ مشکلات بسیاری حل می شود. باید به اتحادیه های صنفی اعتماد کنیم و آنها را در این زمینه فعال کنیم.

وی افزود: وضعیت کشور باید به گونه ای باشد که مردم احساس تبعیض نکنند و نگویند چطور کارمند و کاسب مالیات بدهند اما آن آقا با بالاترین درآمد مالیات ندهد!

رئیسی در ادامه بر لزوم شفافیت در کشور تاکید کرد و از اقتصاد پشت ویترین سخن گفت که طی آن مردم در جریان حقوق ها، مایملک و امکانات قرار می گیرند. چرا که مردم مورد اعتمادند و به این ترتیب سلامت نظام نیز تضمین می شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا قاچاق رسمی وجود دارد؟، گفت: قاچاق حتما کوله بری نیست. دغدغه مسئولین قاچاق سازمان یافته است که با مدیریت گمرکات و بنادر، قابل مرتفع کردن است. با برنامه ریزی می توانیم قاچاق برنامه ریزی شده را شناسایی کنیم و کاهش دهیم. با همکاری وزارت اطلاعات و وزارت امورخارجه این موضوع امکان پذیراست.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر بر کاهش فاصله طبقات اجتماعی با توزیع صحیح یارانه تاکید کرد و افزود: وعده های من کاملا کارشناسی شده است. آقایان هم رقیب هراسی نکنند، کارهایی که وعده داده ام قابل اجرا است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی تیک، تاریخ انتشار: 17 اردیبهشت 1396، کدخبر: ۱۶۴۵۴۶ ، www.tik.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
0
0
ان شاالله
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین