پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۱۹۱۰
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۵
راي اليوم نوشت: استقبال غيرعلني آمريکا از نشست اخير آستانه به طور ضمني به وقوع يک داد و ستد بين اين کشور و روسيه اشاره دارد.

شعارسال: روزنامه راي اليوم چاپ لندن در يادداشتي به قلم عبدالباري عطوان نوشت: سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه روز چهارشنبه براي ديدار با رکس تيلرسون، همتاي آمريکايي خود به واشنگتن سفر مي کند. وي در اين سفر حامل مهمترين دستاورد ديپلماسي روسيه يعني سند آستانه 4 است که بر ايجاد چهار منطقه عاري از تنش و درگيري در سوريه با ضمانت روسيه، ترکيه و ايران مبتني است. اين سند در وهله اول گروه هاي سياسي سوريه را که سران آنها در تبعيد به سر مي برند، به حاشيه راند، در وهله دوم سازمان هاي نظامي مسلح را جايگزين آنان کرد و در وهله سوم اين سازمان ها را رو در روي جنبش هايي مانند هيئت تحرير الشام يا النصره سابق و دولت اسلامي [گروه تکفيري صهيونيستي داعش] که تروريستي قلمداد مي شوند، قرار داد. دولت فعلي آمريکا پرونده سوريه را به طور کامل به روسيه تحويل داده و به آن اختيار تام داده است با پرونده سوريه در زمينه تمرکز بر مبارزه با گروه هاي تروريستي و نابود کردن آنان پيش از پايان سال تعامل کند. لاوروف در مذاکراتش با همتاي آمريکايي خود بر آينده يا به عبارت بهتر مرحله پس از توافق اخير آستانه و نحوه مديريت بحران سوريه تمرکز خواهد کرد.

مي توان پيش بيني کرد هماهنگي بعدي آمريکا و روسيه حول اين دو مسئله کليدي و مهم خواهد بود:

1. حمايت کامل از گروه هاي مسلحي که در نشست اخير آستانه حضور داشتند در زمينه مبارزه با گروه هاي تروريستي در مناطق چهارگانه کاهش تنش. ترکيه که بزرگترين حامي اين گروه ها است، مسئوليت اداره اين جنگ را در ادلب، حمص، حلب و درعا برعهده خواهد گرفت. کسي که ويدئوي هفتگي عبدالله المحيسني، قاضي شرعي هيئت تحرير الشام را دنبال کند؛ که در آن اين گروه ها را خائن ناميده است و آن ها را متجاوز و مرتد خطاب مي کند، در مي يابد جنگ پاکسازي نزديک شده است.

2. توافق و سپس هماهنگي بين وزيران خارجه اين دو کشور ابرقدرت درخصوص نحوه و زمان ورود به جنگ براي آزادسازي رقه با هدف نابود کردن عناصر دولت اسلامي و مهمتر از آن نيروهايي هستند که اين ماموريت را برعهده خواهند داشت. احتمال دارد اين نيروها نيروهاي سوريه دموکراتيک باشند که اکثريتشان را کردها تشکيل مي دهند. نيروهاي سوريه دموکراتيک به تازگي با حمايت زميني و هوايي آمريکا توانستند شهر الطبقه المجاوره را تحت کنترل خود درآورند.

استقبال غيرعلني آمريکا از نشست اخير آستانه به طور ضمني به اين نکته اشاره دارد که بين اين دو ابرقدرت يک داد و ستد با اين مضمون صورت گرفته است که مناطق چهارگانه امن به روسيه داده شود و در مقابل دست آمريکا و متحدان کردش در رقه باز گذاشته شود. احتمالا دولت سوريه بيشترين سود را از اين داد و ستد و سند آستانه که آن را ستون فقرات خود مي داند، مي برد زيرا روسيه و ايران، دو قدرت تضمين کننده اين سند هم پيمانان اصل آن در منطقه و در خاک سوريه هستند و مهم تر از آن اين که نيروهاي مسلح مخالف ماموريت اصلي شان ظرف چند هفته آينده جنگ با ارتش سوريه نيست بلکه جنگ در کنار ارتش سوريه با گروه ها و سازمان هاي تروريستي است و اين يک تحول چشمگير است که حتي سه ماه پيش کسي وقوع آن را پيش بيني نمي کرد چه برسد به شش سال عمر بحران در سوريه. اين روزها هيچ کس از مذاکرات ژنو يا هيئت هاي سياسي سوريه که درگير آن بودند مانند هيئت عالي مذاکرات که مقر آن رياض است يا ائتلاف ملي سوريه که مقرش استانبول است، حرف نمي زند. امروز گروه ها و هيئت هاي سياسي مخالف سوريه به حاشيه رانده شده اند و فردا نوبت به گروه هاي مسلح يکي پس از ديگري خواهد رسيد اين درصورتي است که اوضاع طبق سناريوي روسيه، ايران و ترکيه پيش برود که در اتاق هاي بسته در آستانه درباره آن به توافق رسيدند. طبق ارزيابي ما اين موضوع رضايتمندي آشکار در چهره وليد المعلم، معاون نخست وزير و وزير خارجه سوريه در کنفرانس مطبوعاتي روز دوشنبه اش در دمشق پديدار بود، تفسير مي کند. کسي که معتقد است هم اکنون روسيه و آمريکا درخصوص پرونده سوريه اختلاف نظر دارند، در توهم به سر مي برد. سند ما براي اين مدعا سکوت فعلي در قبال پرونده استفاده از سلاح هاي شيميايي در خان شيخون و نيز سکوت آمريکا و متحدان غربي و عرب آن و امپراطوري هاي رسانه اي آنان است. فهم و درک بقيه مطلب را به خودتان واگذار مي کنيم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آریا، تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت1396، کدخبر: 20170509110513082: www.aryanews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین