پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۳۲۷۲
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱
مدت زمان قانونی برای تبلیغات نامزدهای انتخابات پیش رو در کشور امشب به پایان می رسد، این در حالی است که با وجود فضای مجازی، باز هم چهره شهرها به ویژه کلانشهری مانند تهران رنگ کاغذ به خود گرفته است.

شعار سالدر حقیقت، صدای غوغای کاغذ در شهر را گوش پاکبان زحمتکشی می شنود که مجبور است به ویژه در این روزهای پرشور انتخاباتی برای تمیز نگه داشتن چهره شهر هزاران بار بیشتر کمر خم کند.

روز گذشته در مسیر بازگشت از محل کار پاکبانی جارو به دست را دیدم که پس از مشاهده تلی از برگه های تبلیغاتی روی زمین آه از نهاد برآورد، به جاروی خود تکیه داد و مغموم به کاغذها نگاه کرد؛ گویی می گفت لطفا به فکر من هم باشید.

تبلیغات کاغذی در مناسبت های انتخاباتی و یا برای سایر موارد، موجب نازیبایی شهر و زحمت مضاعف برای پاکبان ها است، اما آسیب زیست محیطی این تبلیغات کاغذی بر آب و خاک را هم نباید فراموش کرد.

در این روزهای پرشور و هیجان انتخابات مشاهده می شود که حتی درختان تازه از خواب زمستانی بیدار شده از تبلیغات در امان نمانده اند و از هر درختی چند کاغذ با نخ و چسب آویزان شده است.

در طی روزهای اخیر، هرچه روز انتخابات نزدیک تر شده و هیجان طرفداران نامزدها بیشتر، به همان نسبت فشار بیشتری به شهر و محیط زیست وارد آمده است. حجم زیاد کاغذها که بسیاری از آنها در کف خیابان ها، کنار دیوارها و یا لبه نرده ها رها می شوند، گواهی بر تهدید جدی فراروی محیط زیست است.

گذشته از آلودگی محیط زیست، منابع زیادی برای تولید این حجم کاغذ هدر می رود، برای تولید یک تن کاغذ حدود 17 درخت تنومند قطع و 324 هزار لیتر آب مصرف می شود، با توجه به این که ایران کشوری کم آب است و اکنون نیز با کمبود بارش و منابع آبی مواجه است، ضرورت به حداقل رساندن استفاده از کاغذ برای انواع تبلیغات احساس می شود.

*از هر گونه روش تبلیغاتی مخرب محیط زیست دوری کنیم

محمد درویش مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست روز چهارشنبه گفت: استفاده از کاغذ در روند تبلیغات نامزدها علاوه بر این که چهره شهر را نازیبا و مخدوش کرده، به محیط زیست نیز آسیب رسانده است؛ این در حالی است که امروزه با پیشرفت و توسعه شبکه های اجتماعی و رسانه های مجازی، در بسیاری از مناطق جهان عملا تبلیغات کاغذی و میدانی کاهش محسوس یافته و همه به سراغ روش های تبلیغاتی ماندگارتر و موثرتر رفته اند.

درویش اظهار کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه امسال بسیاری از نامزدها مباحث محیط زیستی را مطرح کردند، انتظار این بود که پایبندی بیشتر به این مولفه داشته باشند.

وی توضیح داد: هر تن کاغذ 17 درخت تنومند را نابود می کند و برای آن میلیارد ها لیتر آب مصرف می شود، علاوه بر این در تبلیغات پلاستیکی از جوهرهای رنگی و انواع چسب ها استفاده می شود که هم منابع آب های زیر زمینی را آلوده و هم این که چهره شهر را مخدوش می کند.

مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: به نظر می رسد شاخص هایی همچون پایبندی به اصول و شعارهای محیط زیستی می تواند معیار خوبی برای شناخت بهتر نامزدها از سوی مردم باشد، این که تا چه حد به گفته های خود پایبند هستند.

وی تاکید کرد: تبلیغات مغایر محیط زیست از سوی نامزدهای انتخابات به ویژه نامزدهای شورای شهر که باید شهری مانند تهران را با هزاران مشکل محیط زیستی آن اداره کنند، نشان می دهد که احتمالا نمی توان از آنها عملکردی منتج به آسمان آبی، ترافیک روان و محیط زیست مطلوب را انتظار داشت.

*مصرف کاغذ در تبلیغات به منزله قطع رگ های حیاتی شهر

همچنین مسعود امیرزاده فعال محیط زیست در این باره گفت: به ازای هر کاغذی که مصرف می شود، مقدار زیادی از فضای سبز کشور و رگ های حیاتی شهر را قطع و به تبلیغات کاغذی تبدیل می کنیم.

عضو انجمن کوهنوردان اظهار کرد: با توجه به این که اکنون تبلیغات الکترونیکی جایگزین شده است، می توان گفت تقریبا اثر تبلیغات کاغذی برای هر منظوری صفر است؛ با این حال اعمال محدودیت قانونی برای استفاده از تبلیغات کاغذی شاید چندان نتیجه بخش نباشد، بلکه باید فضای فکری جامعه تغییر کند.

عضو دیده بان میراث فرهنگی طبیعی کشور تاکید کرد: یک مساله مهم این است که اغلب از تاثیر تبلیغات کاغذی بر زشتی چهره شهر سخن گفته می شود، اما زشتی چهره شهر با پاکسازی از بین می رود و آنچه باقی می ماند تاثیر دراز مدت این کاغذها، بنرها و جوهرهای موجود در آنها بر محیط زیست است، اثر ضدمحیط زیستی زباله هایی که به دل طبیعت می بریم، هیچگاه پاک نمی شود.

*قطع هزاران درخت برای تبلیغات کاغذی

احمد بختیاری دبیر سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران گفت: امسال برای اولین بار کاهش فرهنگ مصرف کاغذ در تبلیغات را آغاز کردیم چون این کار باید از جایی شروع می شد، بر این اساس پویشی با این هدف راه اندازی کردیم.

وی افزود: پویش 'مسوولیت اجتماعی نامزدها و رای دهندگان در قبال محیط زیست' و '20 روز تحمل تبلیغات دیجیتال برای قطع نشدن هزار و 69 درخت' شکل گرفت.

این فعال محیط زیست گفت: در دوره قبل انتخابات شورای شهر استان تهران هشت هزار و 914 نفر نامزد شده بودند که سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران بر روی عملکرد تبلیغاتی این افراد مطالعه کرد و نتیجه نشان داد که اگر هر یک از این نامزدها هزار عدد کمتر از تبلیغات کاغذی استفاده می کردند، هزاران تراکت کمتر تولید می شد و همچنین هزار و 69 درخت کمتر قطع می شد.

وی تاکید کرد: باید این مساله فرهنگ سازی شود و به مطالبه عمومی درآید، اگر این طور شود شاید بتوان در دور بعدی 50 تا 60 درصد از مصرف کاغذ را کاهش داد، هر چند به صفر نمی رسد اما می توان آن را به مرور به پنج تا 10 درصد رساند.

بختیاری گفت: در کشورهای پیشرفته تبلیغات کاغذی فقط در کارناوال ها صورت می گیرد و برای این کار بیشتر از فضای مجازی استفاده می شود که این موضوع باید در کشور ما نیز نهادینه شود.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1396، کد مطلب: 82533545:www. irna. ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین