شعار سال: ناصر جعفری صبح امروز در نشست رؤسای واحدهای استانی منطقه دو دانشگاه جامع علمی کاربردی که در واحد استانی مازندران برگزار شد به وضعیت مراکز علمی کاربردی استان و جایگاه آموزش مهارتی در کشور پرداخت و اظهار کرد: لازم است در حوزه آموزش مهارتی در کشور نسبت به استانداردهای جهانی آسیبشناسی صورت گیرد.
وی به تکمیل ظرفیت دانشگاهها در سال گذشته اشاره کرد و افزود: براساس آمار سازمان سنجش، در سال 95 در کشور 47 درصد صندلیهای مراکز آموزش عالی کشور خالی است و دانشگاهها موفق به پذیرش دانشجو نشدند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی مازندران با اشاره به اینکه پذیرش دانشجو در مراکز علمی کاربردی به 79 درصد رسید، اضافه کرد: مقایسه دانشجویان علمی کاربردی در کشور از 4 میلیون دانشجوی در حال تحصیل 450 هزار نفر از دانشجویان کشور در دانشگاههای وابسته به علمی کاربردی ادامه تحصیل میدهند.
این مسؤول گفت: 222 هزار دانشجو در دانشگاههای دولتی، آزاد و علمی کاربردی تحصیل میکنند که از این تعداد 5 درصد دانشجویان کشور در مازندران ادامه تحصیل میدهند.
جعفری افزود: نزدیک به 20 هزار دانشجو در مراکز علمی کاربردی در چهار زیر گروه تخصصی فرهنگ و هنر، صنعت، مدیریت و خدمات اجتماعی تحصیل میکنند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه مازندران قطب کشاورزی محسوب میشود 32 درصد دانشجویان در حوزه کشاورزی ادامه تحصیل میدهند که لازم است در این حوزه دورههای جدید تدوین شود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی مازندران با اعلام اینکه 35 مرکز علمی کاربردی در 13 شهر مازندران فعال است، تصریح کرد: ساری با 13 مرکز بیشترین مراکز و بیش از 5 هزار نفر بیشترین جمعیت دانشجویی را در خود گنجانده است.
این مسؤول ادامه داد: بابل با 4 مرکز، آمل با 3 مرکز، بقیه شهرستانها با یک مرکز به مهارت آموزی دانشجو میپردازند و در برخی از شهرستانها مثل رامسر مرکز علمی کاربردی هم ایجاد نشد.
جعفری با اشاره به اینکه مراکز علمی کاربردی مازندران با بیش از 20 هزار نفر دانشجو که 70 درصد مرد و 30 درصد زن هستند در حال فعالیت علمی، آموزشی و مهارتی هستند، خاطرنشان کرد: مراکز علمی کاربردی مازندران بیش از 4 هزار مدرس و 47 هزار نفر فارغالتحصیل دارد.
وی افزود: 45 رشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی، 12 رشته ارشد، 70 مورد تک پودمانی تعریف شد و 85 عنوان کتاب دانشگاهی نیز انتشار یافت.
رئیس مرکز دانشگاه جامع علمی کاربردی مازندران میزان دانشجویان شاغل در بدو ورود را 79.5 درصد دانست و گفت: میزان دانشآموختگان شاغل بعد از خروج دانشگاه 91.5 درصد بوده است که میزان کسب و کار راهاندازی شده و خوداشتغالی 34 درصد بوده است.
این مسؤول میزان اشتغالزایی دانشآموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی مازندران را در ازای هر دو نفر یک نفر مشغول به کار دانست و خاطرنشان کرد: امسال هم بنا به شعار سال برنامهریزی شد تا بتوانیم در پایان سال به ازای هر دانشآموخته برای یک نفر اشتغال ایجاد شود.
جعفری به کسب افتخارات علمی در حوزه فناوری دانشگاه علمی کاربردی اشاره کرد و افزود: امسال یکی از کارآموزان چالوسی دیپلم افتخار و مقام دوم جهانی را در مسابقات اختراعات ژنو کسب کرد.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته مرکز سیمرغ مازندران به عنوان کارآفرین برتر، فرهنگ و هنر نوشهر به عنوان دفتر کارآفرینی نمونه کشوری، مرکز رشد سیمرغ در حوزه فناوری نمونه کشور معرفی شدند، اظهار کرد: واحد استانی مازندران نمونه پژوهش و فناوری کشور محسوب شد و نخستین مرکز رشد خوشه فناوری در کشور و برخی دستاوردهای فناورانه دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز در مازندران صورت گرفت.
رئیس مرکز دانشگاه جامع علمی کاربردی مازندران گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی مازندران در حوزه پهپاد سمپاش، کپسول گیاهی خیار تلخ کاهنده قند خون، هاورفنطرح فناوری برتر در سال 95، چای استویا شیرینکننده گیاهان، پهپاد نجات غریق، مینی ریتواتور باغی و هواپیمای آب نشین نیز در مازندران موفقیت کسب کرد.
در این نشست رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گیلان و دبیر منطقه دو کشور نیز به کاربردی شدن آموزش، ایجاد اشتغال و خروجی مثبت کار مهارتی را مورد تأکید قرار داد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گلستان هم استفاده از تجارب استانهای شمالی را گام مؤثر در پیشرفت مراکز این دانشگاهها دانست و اظهار کرد که با استفاده از ظرفیت این سه استان میتوان نسخه واحد برای استانهای حاشیه خزر پیچیده شود.
با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 7 خرداد 96، کد مطلب: 13960307000396: www.farsnews.com