پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۵۵۴
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، تعداد کل شرکت های دانش بنیان را یکهزار و ۹۵۷ شرکت عنوان کرد.

شعار سال: بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در دومین مراسم رونمایی از دستاوردهای شرکت های دانش بنیان گفت: ما در دوران گذار از پیشا تحریم به پساتحریم هستیم. در پیشاتحریم انسجامی در کشور ایجاد شد که لبه دیپلماتیک آن را وزارت امورخارجه و لبه علمی و تکنیکی آن را سازمان انرژی اتمی برعهده داشت که این اتحاد به وجودآمده، سبب شد با دقت و سرعت این دوران را پشت سر بگذاریم.

وی با بیان اینکه در پساتحریم، موضوع اصلی کشور دعوای سیاسی و انتخابات نیست بلکه توسعه اقتصادی کشور است افزود: در جریان توسعه اقتصادی کشور، فرمان و مدیریت عمومی موضوع را اقتصاددانان به عهده دارند و همچنین شرکت های دانش بنیان از سوی دیگر وظایفی برعهده خواهند داشت.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: توسعه اقتصادی کشور فضایی است که توسط مدیران فراهم می شود ولی این فضای اقتصادی کافی نیست بلکه شرکت های دانش بنیان، معاونت علمی، صندوق نوآوری و شکوفایی و وزارت علوم می توانند نقشی در راستای توسعه اقتصادی کشور ایفا کنند. اگر این جایگاه را درک کنیم می توانیم در بحث توسعه اقتصادی نقشی ایفا کنیم تا در چند سال آینده حرکت های جدی و گام های اساسی داشته باشیم.

سلطانی اضافه کرد: همچنین در جریان توسعه اقتصادی، فرمان امور به دست اقتصاددانان، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دولت است و می توان گفت لبه تکنولوژی آن بر عهده دانشمندان است که باید این دو با یکدیگر هماهنگ باشند تا بتوانیم به اهدافمان دست یابیم.

وی با بیان اینکه در این دولت منابع مالی صندوق نوآوری و شکوفایی، پرداخت شده است، گفت: تاکنون ۷۵۰ میلیارد تومان بودجه صندوق وصول شده و به نظر می رسد با توجه رئیس جمهور تا انتهای این دولت تمام سرمایه اولیه صندوق پرداخت شود.

سلطانی با اشاره به نیم درصد بودجه عمومی دولت گفت: بنا بر قانون هر ساله باید این نیم درصد بودجه به صندوق نوآوری و شکوفایی پرداخت شود و همیشه این سوءتفاهم وجود دارد که پرداخت این میزان از بودجه دولت در قالب کمک به صندوق است ولی این گونه نیست همچنین تاکنون این مقدار از بودجه عمومی دولت به صندوق پرداخت نشده است؛ اگر نیم درصد بودجه عمومی دولت طبق قانون به صندوق پرداخت شود می توانیم این میزان بودجه را در قالب سرمایه گذاری خطرپذیر صرف کنیم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: منبع دیگر این صندوق، وزارتخانه ها و بانکها هستند چون اینها می توانند آورده خود را با صندوق به اشتراک بگذارند تا شاهد تحولات بزرگی در کشور باشیم.

وی با بیان اینکه اکنون با ۱۲ بانک تعامل داریم و با سه بانک قرارداد منعقد کرده ایم، گفت: یکی از بانکها صد میلیارد از منابع صندوق را برای چند سال بلوکه می کند و در قبال آن یکهزار میلیارد تومان ضمانت نامه برای شرکت های دانش بنیان پرداخت می کند؛ با این حساب مشکل ضمانت نامه همه شرکت های دانش بنیان حل می شود.

سلطانی به گفته وی این موضوع توسط صندوق نوآوری و شکوفایی تست عملیاتی شده است و لازم است که این مسیر ادامه پیدا کند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه اکنون در حال مذاکره با بانک دیگری نیز هستیم، اظهار داشت: تا با ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان گام برداریم.

سلطانی با اشاره به برنامه ها و حمایت های آتی صندوق خاطرنشان کرد: صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر، تامین مالی جمعی، نقشه راه فناوری، شرکت های دانشگاهی، صندوق های پژوهش و فناوری، تامین دفاتر کاری، حرکت به سمت حمایت بیشتر از بنگاههای بزرگ دانش بنیان، مشارکت با ایرانیان خارج از کشور، مشارکت با قطب های اقتصادی کشور و وزارتخانه های دارای فناوری جزء اهداف و برنامه های ما در صندوق است که باید به مرحله اجرایی برسد.

وی افزود: ۸۰ درصد امور صندوق نوآوری و شکوفایی برون سپاری شده و از سوی دیگر ۵۳ کارگزار خصوصی با صندوق همکاری می کنند، همچنین با بانکها و پارک های علم و فناوری نیز تعاملاتی داریم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: ریسک ۸۰ درصد طرح های شرکت های دانش بنیان در بانکها پذیرفته نمی شوند زیرا نرخ محاسبه سود در بانکها مرکب و بالغ بر ۲۲ درصد است که این طرح ها در صندوق نوآوری و شکوفایی با نرخ ثابت پذیرفته شده اند.

وی افزود: نرخ بانکی ارائه شده از سوی صندوق ۲۰ درصد بوده که در یک مدت زمانی به ۱۷ درصد و اکنون به ۱۴ درصد رسیده است. همچنین مجوز گرفته ایم که اگر طرحی در آن زمان که به میزان ۲۰ درصد بود از تسهیلات صندوق برخوردار شده بود این نرخ بانکی را به ۱۴ درصد کاهش دهیم.

به گفته سلطانی نرخ لیزینگ در صندوق نوآوری و شکوفایی از ۱۲ درصد به ۹ درصد برای شرکت های دانش بنیان رسیده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات بلند مدت صنعتی صندوق نوآوری و شکوفایی را از دیگر خدمات ارائه شده به شرکت های دانش بنیان دانست و گفت: این تسهیلات تا سقف ۱۰میلیارد تومان است که در برخی موارد به ۲۰ میلیارد تومان افزایش پیدا می کند.

سلطانی به توزیع جغرافیایی طرح ها در صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد و گفت: سه استان در سراسر کشور بیش از ۵۰ طرح به صندوق ارائه کرده است و ۱۳ استان کمتر از ۳۰ طرح و بیشتر از ۱۰ طرح و ۱۵ استان کمتر از ۱۰ طرح به صندوق ارائه کرده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به حجم تسهیلات مصوب به تفکیک حوزه های مختلف فناوری گفت: بیشترین میزان تسهیلات به طرح های حوزه زیست فناوری ارائه شده و این حوزه ۱۷ درصد از اعتبارات ما را به خودش اختصاص داده است. به ترتیب می توان گفت الکترونیک و کنترل (۱۴ درصد) فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزارهای کامپیوتری(۴ درصد) از اعتبارات صندوق را دریافت کرده اند.

به گفته وی تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی، محصولات پیشرفته سایر بخش ها، تسهیلات صندوق های پژوهش و فناوری، داروهای پیشرفته و مهندسی پزشکی، مواد پیشرفته، هوا و فضا، نانو، اپتیک و فوتونیک، انرژی های نو و خدمات تجاری سازی به ترتیب درصدی از اعتبارات صندوق را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به آمار کل شرکت های دانش بنیان گفت: کل شرکت های دانش بنیان یکهزار و ۹۵۷ شرکت است که از این تعداد هزار و ۲۰۸ شرکت، نوپا(۶۰ درصد)، ۶۵۶ شرکت تولیدی طراحی (۳۵ درصد) و ۹۳ شرکت صنعتی (۵ درصد) هستند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه هزار و ۵۰۰ طرح به صندوق ارائه شده است، گفت: تعداد ۴۵۷ شرکت تاکنون طرحی به صندوق ارائه نکرده اند. از طرح های ارائه شده به صندوق، ۱۱۰۰ طرح تعیین تکلیف شده و ۴۰۰ طرح در دست ارزیابی هستند. همچنین از کل تعداد طرح های تعیین تکلیف شده ۶۶۰ طرح مصوب و ۴۴۰ طرح در مرحله اصلاح و یا انصرافی هستند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به حجم فعالیت های صندوق در دو سال اخیر گفت: در بانک توسعه صادرات ۱۴۶ طرح طی دو سال گذشته بررسی شده که ۲۴ طرح از این تعداد به تصویب رسیده است و میزان ۱۰۳ میلیارد تومان برای این طرح ها هزینه شده است که صندوق نوآوری و شکوفایی جمعا ۱۱۰۰ طرح را مورد بررسی قرار داده و ۶۶۰ طرح را به مرحله تصویب رسانده و برای این میزان ۳۱۰ میلیارد تومان هزینه کرده است.

وی درباره آمار مبالغ مصوب در صندوق افزود: تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان به تامین دفاتر کاری، ۱۰۰ میلیارد تومان به تامین ضمانت نامه ها، ۳۵ میلیارد تومان به صندوق های پژوهش و فناوری و ۳۱۰ میلیارد تومان به طرح های مصوب صندوق اختصاص داده شده است. درهمین حال تاکنون ۷۵۸ میلیارد تومان تقاضای تسهیلات وام، ۸۴۳ میلیارد تومان تقاضا برای مشارکت و سرمایه گذاری و ۱۰۰میلیارد تومان تقاضا برای دفاتر کاری به صندوق ارائه شده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه پیش بینی می کنیم تا پایان سال، تقاضا برای وام، مشارکت و سرمایه گذاری، سرمایه در گردش و ایجاد صندوق های خطرپذیر افزایش پیدا کند، اظهار داشت: برآورد کرده ایم که جمع کل این تقاضا برابر با ۷۵۰ میلیارد تومان باشد. درهمین راستا جمع کل مبلغ مورد نیاز صندوق تا پایان سال ۳ هزار و ۹۶ میلیارد تومان برآورد شده است و این در حالی است که حداقل مبلغ مورد نیاز تا پایان سال جاری برابر با یکهزار و ۲۴۵ میلیارد تومان است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 28 آذر 1394، کد مطلب: 3003976: www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین