پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۵۹۰۴
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱
حسین ساسانی، دبیر کل کنفدراسیون صنعت معتقد است صنعت خودروسازی کشور رقابتی نیست. به گفته وی تا زمانیکه سایه دولت بر سر صنعت خودروسازی کشور خواهد بود نمی توان این انتظار را داشت که این بازار رقابتی باشد.
شعارسال:
* اخیرا وزارت صنعت اعلام کرد تولید خودرو 11درصد افزایش پیدا کرده است. با توجه به رکود بازار خودرو آیا این افزایش تولید خودرو خبر خوبی برای صنعت خودروسازی کشورمان خواهد بود؟

در حال حاضر یکی از مشکلات صنعت خودروسازی، کیفیت پایین است که به همین دلیل نمی تواند رقابت کند و خودش را به بازارهای دیگر معرفی کند. اینکه بخواهیم به تولید انبوه برسیم بدون آنکه کیفیت را بالا ببریم و در بازارهای جهانی حضور داشته باشیم خوب نیست . به نظرم خودروسازیمان باید رقابتی باشد تا بتواند با محصولات مشابه رقابت کند. اگر بازارهای جهانی را می بندیم و مردم هم از خودروهای داخلی استفاده می کنند بدین معنی نیست که تولید و درآمد افزایش پیدا می کند. و به نظرم این خودروها تنها محیط زیست را آلوده و باعث ایجاد ترافیک می شوند.

* در حال حاضر یکی از ایراداتی که به صنعت خودروسازی کشور وارد است این است که رقابتی نیست به نظر شما چگونه می توان صنعت خودروسازی کشور را رقابت پذیر کرد؟

باید کاری کرد تا کشور سرمایه پذیر شود و تمامی سرمایه گذاران بتوانند با امنیت و آرامش با خودروسازان داخلی ما رابطه برقرار کنند و حتی در شرایطی اگر لازم باشد سهم خودروهای خارجی بیش از ایران باشد. به طور مثال اگر سهم خارجی ها حدود49درصد وسهم ایران 51درصد است که این نشان دهنده آن است که سهم خودروسازی ایران بیشتر است در صورتیکه باید این سهم خارجی ها افزایش پیدا کند. در ادامه باید بتوانیم سرمایه گذاری مشترک داشته باشیم و در کنار آن تکنولوژی وارد کنیم، ماشین آلات فرسوده و مستهلک را کنار بگذاریم و از تجربیات یکدیگر در این زمینه استفاده کنیم .

از سویی دیگر در حال حاضر خودروسازی ما به ظاهر خصوصی است و دولت آن را مدیریت می کند و سازمانی که دولت آن را مدیریت می کند نمی تواند رقابت پذیر باشد. تجربه نشان می دهد دولت هیچ موقع نمی تواند بنگاه دار خوبی باشد. باید سرمایه گذاری آزاد شود و امنیت هم در کنار آن ایجاد شود. همچنین اجازه ورود خودروهای خارجی را به کشور بدهیم. در حال حاضر خودرو وارد می شود اما با محدودیت هایی نیز همراه است. در نتیجه قیمت تمام شده هم بالا است. به طور مثال اگر قیمت تمام شده یک خودرو 20هزار دلار است در نهایت در حدود 80هزار دلار فروخته می شود. در چنین شرایطی نمی توان بازار رقابتی شود و کاری که باید کرد این است که دولت به جای اینکه بنگاه داری کند خودش را از این صنعت کنار بکشد.

* به نظر شما در حال حاضر مهمترین چالش صنعت خودروسازی کشور چیست؟

مدیریت بنگاه های خودروسازی، متولیان و افرادی که بنگاه های خودروسازی را هدایت می کنند کیفیت بالایی ندارند. در صورتی که نیازمندیم وجود افراد شایسته در این زمینه هستیم. مشکلی که در حال حاضر داریم این است که در 40سال گذشته مدیران سطح بالای کشور بوِیژه در سطح خودرو محدود بوده اند و این تعداد اندک به صورت چرخشی عمل می کنند. همین موضوع باعث ایجاد انحصار نیز خواهند شد. بنابر این مانع از حضور افراد توانمند در این زمینه خواهند شد. از سویی دیگر دخالت دولت در مدیریت بازار رقابتی بوجود نخواهد آورد. و در چنین شرایطی دولت از وجود رقابت واهمه خواهد داشت و در صورت ادامه این روند انحصار گرایی نیز وجود خواهد داشت وعده خاصی اجازه سرمایه گذاری دارند . با این شرایط اگر کسی وابستگی به این انحصار نداشته باشد در نتیجه نمی تواند کاری کند. در حال حاضر به دلیل اینکه اقتصاد دولتی و رانتی داریم نهادهای انحصار گرا بوجود می آیند و کسانی که توانمندی دارند کنار می روند و افرادی که توانمندی ، نوآوری، دانش و آگاهی خاصی ندارند سر کار خواهند آمد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی پول نیوز، تاریخ انتشار: 21 خرداد 1396، کدخبر: ۲۳۲۰۸۷، www.poolnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین