پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۶۰
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۴
استان بوشهر دارای یک هزار و ۶۵۵ پروژه نیمه تمام است که برخی از این پروژه‌ها در دست اجرا است و تکمیل می‌شوند ولی برخی پروژه‌ها به صورت کامل راکد است و هیچ فعالیتی برای تکمیل آنها صورت نمی‌گیرد.
شعارسال: پروژه‌های نیمه‌تمام متعددی در نقاط مختلف کشور وجود دارد؛ پروژه‌هایی که آغاز آنها برای جامعه هدف موجب امیدواری بوده است ولی تکمیل نشدن آن موجب نارضایتی و ناامیدی شده است.

به گزارش جنوب نیوز، معمولا با روی کار آمدن هر دولت جدید، مدیران آن دولت بر اساس تشخیص و نیازسنجی‌های صورت گرفته، ساخت تعدادی پروژه را آغاز می‌کنند که ممکن است به دلایلی تا پایان همان دولت به اتمام و بهره‌برداری نرسد و به عنوان یک پروژه نیمه‌تمام برای دولت بعد به ارث برسد.

تکمیل و اتمام پروژه‌های نیمه تمام و مهم به‌جامانده از دولت‌های قبل یکی از اولویت‌های اقدامات عمرانی دولت یازدهم است و در این راستا، گام‌هایی برداشته‌ شده است.

به گفته سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر، شروع پروژه عمرانی جدید توسط دستگاه های اجرایی به‌جز در موارد استثناء، ممنوع است.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر از وجود یک هزار و ۶۵۵ پروژه نیمه تمام در استان بوشهر خبر داد.

سید محمد حسن باستی گفت: تا کنون ۲ هزار و ۵۶۳ میلیارد تومان برای این پروژه‌ها هزینه شده و برای تکمیل آنها نیز بالغ بر یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

در ادامه به معرفی چند طرح نیمه‌تمام استان بوشهر پرداخته خواهد شد.

*ضعف مدیریتی عامل تاخیر در ساخت دانشکده هنر و معماری

نام پروژه: دانشکده هنر و معماری بوشهر

سال شروع پروژه: ۸۶

عمر پروژه: ۸ سال

میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: ۳ سال

میزان پیشرفت فیزیکی: ۹۰ درصد

پیمانکار اولیه پروژه: ۲ پیمانکار دارد؛ اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره کل راه و شهرسازی.

پیمانکار فعلی: پیمانکاران پروژه از ابتدا تاکنون تغییر نکرده اند.

محل احداث: بوشهر

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: افزایش فضای آموزش عالی استان.

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: ندارد.

سال تغییر احتمالی پیمانکار: ندارد.

چرایی تأخیر در اتمام پروژه: ضعف مدیریتی.

دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره کل راه و شهرسازی با نظارت عالیه دفتر فنی استانداری بوشهر.

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون: هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان..

میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه: هشت میلیارد تومان مورد نیاز است.

دانشکده هنر و معماری بوشهر از سال ۸۴ با یک رشته تحصیلی با هدف احیاء و حفظ بافت قدیم شهر به‌صورت رسمی راه‌اندازی شد.

ساختمان این دانشکده در بافت قدیم بوشهر در حال ساخت است و هم‌اکنون کلاس‌های این دانشکده با یک رشته و ۱۷۱ نفر دانشجو در پردیس یک دانشگاه دائر است. مطابق برنامه پیش بینی شده رشته‌های شهر سازی و هنرهای کاربردی نیز پس از احداث ساختمان اصلی به رشته موجود اضافه شود.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر گفت: این مرکز آموزشی دارای ۷ هزار متر مربع زیر بنا است. فاز نخست آن با ۴ هزار متر مربع مساحت در شهریورماه امسال تکمیل می‌شود. در سال جاری بالغ بر ۳ میلیارد تومان برای تکمیل این ساختمان آموزشی تخصیص یافته است.

سید محمد حسن باستی ادامه داد: پنج میلیارد تومان به سقف اعتبار اولیه این پروژه، افزوده شده است.

وی افزود: به لحاظ اهمیت تکمیل این پروژه، ادارات کل راه و شهرسازی استان و میراث فرهنگی استان در حال تلاش برای ساخت و مرمت این ساختمان هستند و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته این دانشکده باید تا سال تحصیلی جدید تکمیل شود تا دانشجویان ترم جدید را در این دانشکده آغاز کنند.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر یکی از اهداف ساخت این دانشکده را رفع کمبود فضای دانشگاه خلیج فارس عنوان کرد و گفت: احیای بافت تاریخی از دیگر اهداف ساخت این دانشکده در بافت تاریخی بوشهر است.

با توجه به مشخصات فنى دانشكده هنر و معمارى، اين پروژه بايد طبيعتا سه ساله تمام می‌شد، درصورتی‌كه تا كنون هشت سال از زمان آغاز به كار آن گذشته و به نتيجه نرسيده كه قطعا ضعف مديريتی، عامل اصلى آن بوده است.

*نیازسنجی نادرست در اجرای طرح یک سالن ورزشی

نام پروژه: سالن ورزشی کلل

سال شروع پروژه: ۹۱

عمر پروژه: ۳ سال

میزان پیشرفت فیزیکی: ۱۵ درصد

محل احداث: روستای کلل شهرستان دشتستان

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: ندارد

سال تغییر احتمالی پیمانکار: ندارد

میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می‌خواهد.

گاها برخی از پروژه‌ها در شرایطی آغاز می‌شوند که توجیه مناسبی برای ساخت آنها وجود ندارد. ساخت یک سالن ورزشی بزرگ در یک روستای کوچک از جمله این پروژه‌ها است.

به دلیل عدم نیازسنجی درست، این پروژه فاقد اولویت ساخت و شرایط کافی برای تخصیص اعتبار است و در صورت هزینه کرد و تکمیل آن، در محدوده این پروژه، به میزان ظرفیت ایجاد شده، ورزشکار وجود ندارد.

استاندار بوشهر گفت: اولویت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در استان بوشهر با پروژه‌هایی است که دارای توجیه مناسب برای اختصاص اعتبار باشند.

به گفته مصطفی سالاری، اولویت استان بوشهر این است که اعتبارات به پروژه‌هایی اختصاص یابد که بتوانند نیازهای مردم را تامین کنند.

با توجه به نداشتن توجیه مناسب برای تکمیل این پروژه و اختصاص اعتبارات زیاد به یک طرح بزرگ در روستای کوچک، نباید در این شرایط انتظار تکمیل این پروژه را داشته باشیم.

*بزرگراه بوشهر ـ دیر تکمیل می‌شود

نام پروژه: بزرگراه بوشهر ـ دیر

سال شروع پروژه: ۹۰

عمر پروژه: چهار سال

میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: ۲ سال

میزان پیشرفت فیزیکی: از ۱۴ قطعه مسیر، قطعات ۲ و ۱۴ تکمیل شده و قطعات ۳ و ۱۳ در حال اتمام است.

پیمانکار اولیه پروژه: قرارگاه خاتم

پیمانکار فعلی: قرارگاه خاتم

محل احداث: حدفاصل شهرهای بوشهر تا دیر

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: این مسیر ساحلی است و در حال حاضر از یک باند برای رفت و برگشت استفاده می‌شود و بار ترافیکی بالایی دارد که با اجرای آن پروژه به مسیر ۴ خطه تبدیل می‌شود و ضریب ایمنی آن ارتقا می‌یابد.

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: ندارد

سال تغییر احتمالی پیمانکار: ندارد

چرایی تأخیر در اتمام پروژه: عدم تامین اعتبار

دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون: ۸۰ میلیارد تومان

میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه: ۲۲۲ میلیارد تومان

فرماندار شهرستان دیر به اهمیت بسیار بالای تکمیل پروژه بزرگراه بوشهر ـ دیر اشاره کرد و اظهار داشت: این طرح نقش بسیار مهمی در ارتباط بهتر شهرستان دیر با دیگر نقاط استان و به ویژه با مرکز استان خواهد داشت.

حمزه اعتماد ادامه داد: مسئولان استان بوشهر اهتمام ویژه‌ای برای تکمیل این پروژه خواهند داشت و امیدواریم شاهد تسریع در تکمیل قطعات مختلف این پروژه باشیم.

بزرگراه تبریز - سهند

استاندار بوشهر با اشاره به ساخت دو قطعه از بزرگراه بوشهر - دیر، گفت: تلاش‌های بسیار زیادی را برای توسعه راه‌های استان بوشهر داریم و تکمیل بزرگراه‌های استان از جمله بزرگراه بوشهر - دیر سرعت می‌گیرد.

مصطفی سالاری ادامه داد: تکمیل پروژه‌های نیمه تمام شهرستان دیر در دستور کار است و تلاش می‌شود که ساخت بزرگراه دیر ـ بوشهر سرعت یابد.

*تکمیل استخر سرپوشیده دیر نیازمند ۴۵ میلیارد ریال

نام پروژه: استخر سرپوشیده

سال شروع پروژه: ۹۱

عمر پروژه: ۳ سال

میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: ۳ سال

میزان پیشرفت فیزیکی: ۳۵ درصد

پیمانکار اولیه پروژه: شرکت خصوصی مندکوه دشتی

پیمانکار فعلی: پیمان پیمانکار اولیه فسخ شده و پیمانکار دیگری از طریق انجام مناقصه انتخاب می‌شود.

محل احداث: دیر

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: افزایش فضاهای ورزشی مناسب برای قشر جوان و توسعه ورزش های پایه از اهداف اجرای این پروژه است.

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: ندارد

سال تغییر احتمالی پیمانکار: ندارد

چرایی تأخیر در اتمام پروژه:این پروژه مشکل تامین اعتبار داشته و به اصطلاح، پیمانکار مربوطه ماده ۴۸ شده است.

دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه:اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون:۲۳۰ میلیون تومان

میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه: چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

استان بوشهر در زمینه زیرساخت‌های ورزش‌های آبی و به ویژه استخرهای شنا دارای کمبودهای بالایی است که ساخت استخر سرپوشیده دیر می‌توانست بخشی از نیازها در جنوب استان را تامین کند.

با توجه به مشخصات فنی و اجرایی مورد نظر در این طرح، پروژه باید یک ساله تمام می شد. اعتبار مورد نیاز برای ساخت این پروژه در ابتدا ۳.۵ میلیارد تومان برآورد شده اما هم اکنون ساخت آن ۴.۵ میلیادر تومان اعتبار را در بر می‌گیرد و برای تکمیل ۴.۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

پروژه های نیمه تمام

*ساخت سازمان مرکزی دانشگاه خلیج فارس ۱۰ ساله شد

نام پروژه: سازمان مرکزی دانشگاه خلیج فارس

سال شروع پروژه: ۸۴

عمر پروژه: ۱۰ سال

میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: ۷ سال

میزان پیشرفت فیزیکی: ۶۵ درصد

پیمانکار اولیه پروژه: شرکت اهرامه بابل

پیمانکار فعلی: شرکت اهرامه بابل

محل احداث: بوشهر

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: توسعه فضای آموزش عالی در دانشگاه خلیج فارس

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: ندارد

سال تغییر احتمالی پیمانکار: ندارد

چرایی تأخیر در اتمام پروژه: ضعف پیمانکار، عدم تامین اعتبار و ضعف مدیریت

دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: وزارت علوم

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون: ۲.۴میلیارد تومان هزینه شده است

میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه: ۴.۲ پول می‌خواهد

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر با اشاره به اجرای پروژه ساختمان مرکزی دانشگاه خلیج فارس بوشهر بیان کرد: عملیات اجرایی این پروژه از سال ۱۳۸۴ آغاز شده و اکنون ۶۵ درصد پیشرفت دارد.

باستی با اشاره به اینکه برآورد اولیه این پروژه ۲۲ میلیارد ریال بود گفت: پروژه ساختمان مرکزی دانشگاه خلیج فارس بوشهر با زیربنای ۵ هزار و ۳۰۰ مترمربع ساخته شده و برای اجرای این پروژه از محل اعتبارات ملی هزینه شده است.

وی گفت: مبلغ ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل ساختمان سازمان مرکزی دانشگاه از محل اعتبارات سفر رییس جمهور در سال ۱۳۹۳ به استان بوشهر تامین و در اختیار دانشگاه خلیج فارس قرار گرفته است.

استان بوشهر، به لحاظ وجود ذخایر و تاسیسات عظیم نفت و گاز و نیروگاه اتمی، دارای موقعیت استراتژیک و خاصی است و به عنوان قطب اقتصاد کشور محسوب می شود اما وضعیت امکانات و پروژه‌های عمرانی آن به‌هیچ‌وجه تناسبی با دارایی های اقتصادی آن ندارد و جزو مناطق محروم کشور به حساب می‌آید.

به نظر می‌رسد که با توجه به عزمی که در حال حاضر در میان مدیران اجرایی استان برای تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام وجود دارد، با تخصیص اعتبار به موقع به پروژه‌های این استان، می‌توان به افتتاح و بهره‌برداری بخش قابل توجهی از پروژه‌های نیمه‌تمام اولویت‌دار و مهم این استان طی دو سال باقیمانده از عمر دولت یازدهم امیدوار بود.

گزارش: بتول سهراب‌پور/ خبرگزاری مهر

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت جنوب‌نيوز ، تاریخ انتشار چهارشنبه 29 شهريور 1394، کد مطلب: 171344 : www. jonoubnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین