پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۶۹۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۵
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه بیش از ۲۰ درصد مساحت ایران تحت تاثیر بیابان‌زایی قرار دارد، گفت: سرانه بیابان در کشور ما ۴۳۰۰ متر مربع است، این در حالیست که سرانه بیابان در جهان ۲۰۰۰ متر مربع است.

شعار سالخداکرم جلالی در نشست سازمان جنگل‌ها که به مناسبت فرارسیدن روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی برگزار شد،اظهار کرد: امروز سالروز تشکیل نهاد جهاد کشاورزی توسط حضرت امام (ره) است همچنین امروز روز جهانی مقابله با پدیده بیابان زایی است که این دو موضوع با هم ارتباط کامل را دارند، چون جهاد کشاورزی در راستای فقرزدایی به وجود آمد و آمارهای جهانی نشان می‌دهد فقر یکی از تبعات اصلی تخریب سرزمینی محسوب می‌شود.

وی افزود: امروز در قالب جهاد کشاورزی اهداف حضرت امام(ره) و منویات مقام معظم رهبری را دنبال می‌کنیم و سعی داریم با جامع‌نگری در مورد اداره سرزمین مسئله بیابان زدایی را به صورت ریشه‌ای حل کنیم.رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه گفت: بر اساس آمارهای کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی حدود یک ششم جمعیت جهان، سه چهارم اراضی خشک جهان، یک سوم خشکی‌های روی جهان در معرض بیابانی شدن قرار دارند همچنین ۱۱۰ کشور دنیا در معرض بیابان زایی هستند.

جلالی تاکید کرد: بعد از تغییر اقلیم و گرمایش جهانی و کمبود آب بیابان‌زایی، سومین چالش کره زمین محسوب می‌شود. در ایران نیز بیش از ۲۰ درصد مساحت کشور تحت تاثیر بیابان‌زایی قراردارد. سرانه بیابان در کشور ما ۴۳۰۰ متر مربع است اما سرانه بیابان در جهان ۲۰۰۰ متر مربع است. همین موضوع وظیفه ما را در پرداختن به بیابان زدایی سنگین‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی در سطح هشت میلیون هکتار انجام شده است، گفت: هنوز تا رسیدن به نقطه تعادل نیاز داریم حدود هفت و نیم میلیون هکتار عملیات بیابان زدایی انجام شود. بر اساس آمار از سال ۲۰۰۰ در جهان حدود ۱۷۳ میلیون مهاجرت داشتیم ولی در سال ۲۰۱۵ این رقم به ۲۴۴ میلیون نفر رسید که افزایش ۴۱ درصدی مهاجرت در جهان را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان جنگل‌ها با تاکید بر اینکه مهاجرت‌ها نشانه تخریب سرزمین، بی‌ثباتی سیاسی، ناامنی غذایی، فقر و جنگ است گفت: پدیده جنگ‌افروزی از جمله موضوعات مهمی است که باعث تخریب سرزمین‌ها و از بین رفتن منابع می‌شود. امسال در روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی با شعار «سرزمین ما، خانه ما و آینده ما»، باید تلاش کنیم نسبت به شناخت توانایی سرزمین‌مان و ایجاد فرصت‌ها برای پایداری زندگی مردم اقدام کنیم و با توجه به شرایط اقلیمی و استعداد هر منطقه اجازه ندهیم مردم به خاطر خشکسالی و فقر دست به مهاجرت بزنند زیرا مهاجرت بی‌رویه موجب حاشیه‌نشینی دراطراف شهرها می‌شود.

جلالی در ادامه اظهارکرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته در کشور در زمینه بیابان‌زدایی در سطح هشت میلیون هکتار، در دولت یازدهم ۱۸۴ هزار و ۵۸۰ هکتار عملیات بیابان‌زدایی از جمله احداث بادشکن، بذرپاشی، نهال‌کاری، مالچ‌پاشی، مراقبت و آبیاری صورت گرفت همچنین در قالب پروژه‌های ترسیب کربن با جوامع بین‌المللی در زمینه بیابان‌زدایی همکاری داشتیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها افزود: یک و نیم میلیون هکتار مدیریت سرزمین بیابانی از طریق پروژه بین‌المللی اجرا و عملیاتی کردیم. این پروژه با رویکرد مشارکت مردم و توانمندسازی جوامع محلی صورت گرفت. مشارکت مردم راهبردی است که باعث شناسایی توانمندی مناطق مختلف کشور می‌شود. در ایران پروژه ترسیب کربن از پروژه‌های موفق بوده است که مدیریت جامع حوزه آبخیز را با تکیه بر مشارکت مردم و بهره‌گیری از توان و ظرفیت جوامع محلی دنبال کردیم.

جلالی در پایان گفت: بر اساس شهادت کارشناسان سازمان ملل و دفتر عمران ملل متحد پروژه ترسیب کربن در ایران به طور موفقیت آمیز عمل کرده است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی پارسینه ، تاریخ انتشار 27خرداد 96، کدمطلب:۳۶۲۴۵۵، www.parsine.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
0
0
سرانه بیابان در کشوری که ماهیتا بیابانی است و درگیر خشکسالی است، معنا ندارد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین