پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۶۶۹۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷
اکنون این سوال مطرح است که چرا بانک مرکزی از این ابزار خود زودتر استفاده نکرد؟ آیا همین مسئله نشانگر بی‌تدبیری بانک مرکزی نیست؟
شعارسال: به دنبال بالا گرفتن نارضایتی‌های اجتماعی از نحوه ساماندهی موسسات مالی غیرمجاز، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی دولت یازدهم در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا ضمن انداختن توپ این مشکلات به زمین دولت قبل، اظهاراتی بیان کرد که به طور غیرمستقیم سوءمدیریت مدیران فعلی بانک مرکزی را تایید می‌کند.

سیف در این گفتگو راهکار بانک مرکزی دولت یازدهم برای پرداخت سپرده‌های مردم نزد موسسات غیرمجاز را استفاده از خطوط اعتباری بانک مرکزی عنوان کرده است.

وی گفته است:‌ بانک مرکزی برای ساماندهی برخی از این موسسه ها از خطوط اعتباری خود استفاده کرده است که می توان به انحلال موسسه ثامن الحجج اشاره کرد؛ برای حل این مشکل ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان (۲۲ هزار میلیارد ریال) از منابع بانک مرکزی پرداخت کردیم و حدود ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر را تعهد کردیم که پرداخت کنیم.

به گفته سیف، در موضوع تعاونی منحله فرشتگان نیز تاکنون متناسب با دارایی های شناسایی شده این تعاونی، مبالغی را برای سپرده گذاران به صورت خط اعتباری در نظر گرفتیم. اختصاص این خطوط اعتباری با هدف تسریع در پرداخت سپرده سپرده گذاران انجام شده است.

لازم به ذکر است که منظور از خط اعتباری بانک مرکزی، همان چاپ پول پرقدرت است. این در حالی است که از همان ابتدای شروع بحران موسسات غیرمجاز در دولت یازدهم و شروع تجمعات مردمی، کارشناسان به بانک مرکزی توصیه کردند که برای جلوگیری از ایجاد موج اجتماعی و تبدیل شدن آن به مسئله امنیتی، فورا با خلق پول نسبت به پرداخت سپرده‌های مردم اقدام کند.

اما بانک مرکزی آنقدر در این کار تعلل کرد که تجمعات آرام سپرده‌گذاران موسسات به تجمعات اعتراضی و خشمگین تبدیل شد که مسائل امنیتی به دنبال آورد.

بانک مرکزی نهایتا وقتی اعتراض‌های مردمی را نتوانست با وعده های دروغین آرام کند، اقدام به چاپ پول کرد که سیف هم در گفتگو با ایرنا به آن اشاره کرده است.

اکنون این سوال مطرح است که چرا بانک مرکزی از این ابزار خود زودتر استفاده نکرد؟ آیا همین مسئله نشانگر بی‌تدبیری بانک مرکزی نیست؟

لازم به ذکر است که چاپ پول پرقدرت توسط بانک مرکزی، به علت تورم‌زا بودن، اقدامی تقبیح‌شده در اقتصاد محسوب می‌شود اما وقتی حجم نقدینگی در کشور از ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته، چاپ ۳-۲ هزار میلیارد تومان پول جدید برای رفع معضل موسسات غیرمجاز، تاثیر تورمی چندانی نخواهد داشت. زیرا با فرض آن که ضریب فزاینده ۷ باشد، چاپ ۳ هزار میلیارد تومان پول پرقدرت به معنای افزایش ۲۰ هزار میلیارد تومانی نقدینگی است که ۱.۶ درصد حجم نقدینگی ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومانی کشور را تشکیل می‌دهد و تاثیر آنچنانی در افزایش تورم ندارد.

اما همین پول اگر زودتر به موسسات غیرمجاز تزریق می‌شد می‌توانست مانع ایجاد یک بحران بزرگ امنیتی و اجتماعی شود.

لازم به ذکر است آنطور که محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی دولت دهم چند هفته پیش گفت، در آن دولت ۱۷۰۰ موسسه غیرمجاز ساماندهی شدند اما هیچ وقت چنین بحران‌هایی ایجاد نشد؛ زیرا از سوءمدیریت فعلی خبری نبود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری مشرق، تاریخ انتشار: 28 خرداد 1396، کدخبر: 738683، www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
0
0
بانک مرکزی واقعا کم کار است. در خیلی از حوزه ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین