پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۷۲۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸
توهین به خبرنگار و اهالی رسانه چه از طرف سیاسیون بوده و یا چهره‌های هنری و ورزشی، همواره با موجی از نقد و نظر مواجه شده است؛ یکی از آخرین نمونه‌های این اقدام انتقادآمیز، به نشست «زیر پای مادر» و دلخوری اهالی رسانه از یکی از بازیگران زن این مجموعه رمضانی برمی‌گردد که در نهایت به شکل‌گیری کمپینی به نام «توهین به اهالی رسانه ممنوع» هم منجر شد.

شعار سالکمپین «توهین به اهالی رسانه ممنوع» قصد دارد در ادامه‌ راه بر لزوم رعایت شأن و احترام اهالی رسانه و رسانه‌ها تاکید کند و فرصتی برای پیگیری حقوق همه اهالی رسانه باشد و البته چه خوب است که اهالی رسانه هم با سعه صدر و پرهیز از حاشیه‌ها و هیجانات کاذب، تنها به دنبال دریافت پاسخ‌های خود در نهایت احترام باشند.

خبرنگار ایسنا با این پیش فرض به سراغ عده‌ای از هنرمندان رفته است تا در گفت‌وگوهایی با این افراد، نظراتشان را درباره‌ی حاشیه‌های اخیر و در مجموع رابطه بین اهالی هنر و رسانه جویا شود.

هنرمند و اهالی رسانه به یکدیگر احتیاج دارند

مجید مظفریاز هنرمندان پیشکسوت در عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون با اعتقاد بر اینکه رسانه و هنر به یکدیگر وابسته هستند، گفت: هنرمندان و اهالی رسانه به یکدیگر احتیاج دارند و این تعامل باید شکل بگیرد. هر دو قشر نباید ماجرا را جدی بگیرند و باید گذشت داشته باشند؛ البته مسئله جدی است اما بعضی مسائل خانوادگی است و نباید آن را رسانه‌ای کرد.

این بازیگر سپس مطرح کرد: در این مساله خانم بهناز جعفری باید اصول را رعایت می‌کردند؛ البته اصحاب رسانه هم باید مراعات حال ایشان را می‌کردند. ایشان سال‌هاست هنرپیشه‌اند. آیا تاکنون چنین برخوردی از او دیده شده بود؟ بنابراین آن اتفاق که پیش آمد یک اتفاق لحظه‌ای بود که در نهایت نباید شکل می‌گرفت.

خروج الفاظ توهین‌آمیز از اقشار فرهنگی را قبول ندارم

محمود پاک‌نیت- بازیگر سریال‌های تلویزیون و همچنین مجموعه «شهرزاد» - در این گفت‌وگو در واکنش به حاشیه پیش‌آمده و دلخوری اهالی رسانه از توهین بازیگر «زیر پای مادر» به آنان، اظهار کرد: هنر و رسانه دو موضع پایاپای دارند. یکی خبر می‌رساند و دیگری کار فرهنگی و هنری می‌کند. زمانی که من فعالیت هنری می‌کنم، اگر از طریق رسانه این آگاهی به مردم نرسد بسیاری از مردم که قرار است آثار من را بیشتر ببیند و یا خودشان را آماده دیدن آن کنند، غافل می‌مانند، به جهت اینکه رسانه آن آگاهی را به مخاطب نداده است. بنابراین رسانه و هنر لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

وی ادامه داد: اهالی رسانه و هنرمندان در کنار هم می‌توانند به ارتقاء فرهنگ جامعه کمک کنند. اما اشتباهاتی از این جنس که منجر به خروج الفاظ توهین‌آمیز از سوی اقشار فرهنگی باشد را قبول ندارم؛ چرا که دو عاملی که کار فرهنگی و رسانه‌ای می‌کنند، هر دو برای مردم فعالیت می‌کنند؛ بنابراین باید در کنار هم و یار و مددکار هم باشند.

پاک‌نیت سپس تأکید کرد: اعتقادم بر این است دو قشر رسانه و هنر برای مردم فعالیت می‌کنند؛ بنابراین این فعالیت باید با دوستی همراه باشد در غیر این صورت هیچ‌وقت در کار خود موفق نخواهیم بود.

جایگاه خبرنگار همواره برای ما قابل احترام بوده

پروانه معصومیاز دیگر بازیگران پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون درباره حاشیه‌های پیش‌آمده ضمن ابراز تأسف مطرح کرد: در این سال‌ها خیلی کم دیده‌ام بازیگرانی که به اصحاب رسانه بی‌احترامی ‌کنند و همواره آن احترامی که باید بین خبرنگاران و هنرمندان، وجود داشته است اما اگر رفته رفته این احترام از بین برود، همه چیز ما از بین خواهد رفت. پس چه بهتر اینکه همیشه دوست باشیم.

او با اشاره به اینکه رسانه در شناساندن هنرمند به جامعه از جایگاه بالایی برخوردار است، اظهار کرد: به همان میزان هم هنرمند از جایگاهی برخوردار است که رسانه به آن نیازمند است؛ بنابراین هر دو این اقشار لازم و ملزوم یکدیگر هستند. همانگونه که یک بازیگر نیاز دارد شناخته شود خبرنگاران هم برای فعالیت خود نیاز به هنرمند دارند. بنابراین چقدر خوب است که همدیگر را درست درک کنند و صادق باشند.

معصومی با ابراز تأسف از اینکه توهین‌های مطرح شده در نشست خبری «زیر پای مادر» پذیرفته شده نیست، بیان کرد: توهین کردن به کسی نشان از ضعف خود فرد توهین‌کننده است. من همیشه به عنوان یک بازیگر و فردی که از رسانه استفاده می‌کنم به اهالی آن رسانه هم احترام می‌گذارم چرا که به هر حال زحمت می‌کشند. هر چند گاهی اوقات برخی از اهالی رسانه آدم را عصبانی می‌کنند اما به طور کلی احترام زیادی برای آن‌ها قائل هستم.

شرایط هر چقدر سخت و ناجوانمردانه باشد، نباید توهین کرد

جهانگیر الماسی- از بازیگران تئاتر، سینما و تلویزیون - هم در واکنش به حواشی ایجاد شده، ضمن ابراز تأسف اظهار کرد: در یک جامعه سالم و ایده‌آل، رسانه‌ها، چه مکتوب و چه فرهنگی نقش اصلی را بازی می‌کنند. اهالی رسانه اگر دست در دست هم نداشته باشند، سوداگرانی که در عالم سیاست و اجتماع هستند از درگیری بین دو خانواده سوء استفاده خواهند کرد. این را تجربه جهانی گفته است.

الماسی سپس قلبا ابراز تاسف کرد که این حاشیه بین دو قشر فرهنگی ایجاد شده است و در عین حال مطرح کرد: این موضوع باید کالبدشکافی دقیق شود و با برگزاری یک نشست با حضور صاحب‌نظران می‌شود مساله را حل کرد. اگر به این قضیه مثبت نگاه کنیم، باید شرایطی فراهم شود تا بدانیم تعامل این دو خانواده چگونه باید حل شود و چه راه‌هایی برای بهتر شدن شرایط وجود دارد. همچنین از طرفی نقد و انتقاد را یاد بدهیم و مراقبت کنیم.

وی در ادامه یادآور شد: متأسفانه به دلیل شرایط بد اقتصادی، پول و شاخص‌های مادی باعث شده است که هویت فرهنگ جامعه ما لطمه ببیند. اما در ارتباط با این حاشیه هر چقدر شرایط سخت و ناجوانمردانه باشد، دلیل بر این نمی‌شود که دو خانواده به یکدیگر توهین و زمینه را برای تعارض دیگران فراهم کنند.

جهانگیر الماسی در پایان از آنچه در نشست سریال «زیر پای مادر» اتفاق افتاد ابراز تأسف کرد و در عین حال گفت: حریم خصوصی هنرمندان، روزنامه‌نگاران و اهالی قلم آنقدر محترم است که تحت هیچ شرایطی نباید آن را مخدوش کرد.

با سعه صدر از اتفاقات نشست «زیر پای مادر» بگذریم

مهران مهام- تهیه‌کننده سریال‌های طنز تلویزیون - هم در اظهارات خود درباره حاشیه‌های برخورد یک بازیگر با اهالی رسانه مطرح کرد: خواهش من این است که رسانه‌ها با این ماجرا با سعه‌ صدر رفتار کنند. اتفاقاتی که طی روزهای گذشته به وجود آمد بر اساس شرایط لحظه‌ای بوده است و شرایط روحی آدم‌ها در لحظه است که همگی باید با سعه صدر از کنار آن رد شویم چرا که همگی لازم و ملزوم هم هستیم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران ، تاریخ انتشار 29خرداد 96، کدمطلب:96032916264، www.isna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
0
0
این اختلافات ریشه دارتر از آن چیزی است که فکر می کنید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین