پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۹۶۰۴
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱
افتتاح مجموعه باغ کتاب تهران و برگزاری مراسم تجلیل از ۱۱۰ پیشکسوت اهل قلم از جمله خبرهای مهم حوزه کتاب در این هفته هستند.

شعار سال: هفته‌ای که گذشت، اتفاقاتی چون افتتاح باغ کتاب تهران و برگزاری برنامه‌های مربوط به روز گرامیداشت قلم را در بر می گیرد. گزارش «یک هفته با کتاب» این هفته هم با داشتن این خبرها، هشت خبر داخلی و دو خبر خارجی و بین المللی را در خود جا داده است.

خرید وزارت ارشاد از ناشران، دو خبر درباره روز قلم و تجلیل از پیشکسوتان حوزه نویسندگی، آغاز ثبت نام کتابفروشی های تهران برای طرح تابستانه کتاب، خبری از حضور ناشران و تشکل های ایرانی در نمایشگاه فرانکفورت و ... از جمله خبرهای داخلی این گزارش اند که در کنار دو خبر درباره جومپا لاهیری نویسنده بین المللی و نمایشگاه کتاب گوتنبرگ گردآوری شده اند.

در ادامه، مرور اخبار حوزه کتاب این هفته را خبر افتتاح باغ کتاب تهران آغاز می کنیم.

افتتاح باغ کتاب تهران

عصر دوشنبه این هفته، مجموعه باغ کتاب تهران با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و محمدباقر قالیباف شهردار تهران افتتاح شد. لاریجانی پس از افتتاح این مجموعه و رونمایی از تندیس نورالدین پسر ایران، به بازدید از این مجموعه پرداخت.

مجید حسینی مدیرعامل موسسه نشر شهر و مدیرعامل باغ کتاب نیز در این مراسم، با اشاره به فضای ۱۴ هزار متر مربعی برای فروش کتاب گفت: این بخش بزرگترین کتابفروشی جهان است که بعد از آن کتابفروشی در نیویورک با ۱۲ هزار متر مکعب وجود دارد.

به گفته وی بزرگترین بام سبز در ۲۳ هزار متر مربع فضا در این مجموعه پیش بینی شده که علاقه مندان می توانند علاوه بر استفاده از فضاهای تصویری، کتاب مطالعه کنند.

برگزاری آیین تجلیل از ۱۱۰ پیشکسوت اهل قلم

روز ۱۴ تیر که همزمان با روز قلم است، باعث برگزاری برنامه های مختلفی در کشور بود که یکی از آن ها، آیین تجلیل از ۱۱۰ پیشکسوت اهل قلم در کتابخانه ملی بود. این مراسم صبح سه شنبه ۱۳ تیر باحضور جمع زیادی از اهالی قلم و تعدادی از مسئولان حوزه فرهنگ در سالن همایش های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

هوشنگ مردای کرمانی، نوش آفرین انصاری، اصغر دادبه، احمد پوری، موسی اسوار، جواد محقق، مهدی محقق، علی موسوی گرمارودی، احمد سمیعی گیلانی، حسن بلخاری، میرجلال الدین کزازی، ژاله آموزگار، یحیی یثربی، منصوره اتحادیه، محمدعلی جعفریه، غلامرضا امامی، علی اصغر حداد، فتح الله مجتبایی و... از جمله چهره هایی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

سخنان امیرزاده درباره اعطای تسهیلات به اهالی قلم

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد روز سه شنبه این هفته، از آغاز اعطای تسهیلات به اهالی قلم از یک ماه دیگر خبر داد. همایون امیرزاده که به جای سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد در آیین تجلیل از ۱۱۰ پیشکسوت اهل قلم شرکت کرده بود، گفت: حدود یک سال و نیم پیش جلسه ای در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به منظور ایجاد ارتقای نظام ارزش گذاری اهل قلم برگزار شد که در آن پیشنهادات مختلفی مطرح شد. که یکی از آنها کارت منزلت بود که متاسفانه آن بلایی که نباید، سرش آمد. اما آقای جلیسه مدیرعامل خانه کتاب پیشنهادات خوبی در این جلسه مطرح کرد و در نهایت تصمیم بر این شد بخش عمده ای از سیاستگذاری ها در حوزه اهل قلم به خانه کتاب برگزار شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش، از آغاز اعطای تسهیلات به اهالی قلم از یک ماه دیگر خبر داد.

قطعی شدن حضور ۲۲ ناشر، تشکل نشر وآژانس ادبی در نمایشگاه فرانکفورت

با اتمام مهلت شرکت در نمایشگاه کتاب فرانکفورت و به گفته مدیر غرفه ملی ایران در این نمایشگاه، ۱۵ ناشر، ۳ آژانس ادبی و ۴ تشکل نشر حضور خود را به شکل مستقیم در این دوره قطعی کردند.

امیرمسعود شهرام‌نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و مدیر غرفه ملی ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت ۲۰۱۷، روز سه شنبه، با اشاره به اتمام مهلت حدوداً ۳ هفته‌ای برای اعلام حضور ناشران در این نمایشگاه در روز شنبه ۱۰ تیر گفت: ما امسال دو نوع فراخون داشتیم؛ بخشی برای ناشرانی که علاقمند هستند مستقیم در این نمایشگاه حضور داشته باشند و در پایون غرفه ملی ایران غرفه‌هایی به خودشان اختصاص دهند و بخشی هم برای ناشرانی که به هر دلیلی امکان برای حضور مستقیم ندارند اما علاقمند هستند آثارشان عرضه شود.

خرید ۴۲ میلیارد ریالی ارشاد از ناشران

یکی از خبرهای روز شنبه حوزه کتاب این بود که هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام مصوبات ۵۷۱ تا ۵۷۴ خود، با خرید بیش از ۴۲ میلیارد کتاب از ناشران موافقت کرد.

به این ترتیب، تعداد ۱۵۰۴ عنوان در ۲۱۴ هزار و ۲۸۵ نسخه به مبلغ ۴۲ میلیارد و ۵۵۱ میلیون ریال (چهل و دو میلیارد و پانصد و پنجاه و یک میلیون ریال) برای خرید به تصویب رسیده است.

آغاز ثبت‌نام کتابفروشی‌ها در طرح تابستانه کتاب

روز یکشنبه این هفته ثبت نام کتابفروشی‌ها در طرح «تابستانه کتاب» در سراسر کشور آغاز شد. در این طرح سقف تخفیف برای هر کتابفروشی حداقل ۲۰ میلیون ریال و سقف مجاز خرید برای هر خریدار حداکثر یک میلیون ریال تعیین شده است. خریدار می‌تواند در چند نوبت و از چند کتابفروشی، کتاب‌های عمومی را با ۲۰ درصد تخفیف و کتاب‌های کودک و نوجوان را با ۲۵ درصد تخفیف از کتابفروشی‌های عضو طرح «تابستانه کتاب» خریداری کند.

کتابفروشان می‌توانند تا ۳۰ تیرماه با مراجعه به سایت خانه کتاب در طرح «تابستانه کتاب» ثبت نام کنند.

رونمایی از کتاب آشپزی «انار و گل سرخ»

یکی دیگر از خبرهای روز یکشنبه این بود که مراسم رونمایی از کتاب آشپزی «انار و گل سرخ» نوشته آریانا باندی نویسنده ایرانی آمریکایی با ترجمه سام قریبیان، با حضور فرامرز قریبیان، بهاره کیان افشار و مترجم اثر در شهر کتاب فرشته برگزار شد.

ارسال بیست و دومین مجموعه نورسیده‌ها به کتابخانه‌های کشور

ارسال بیست و دومین مجموعه نورسیده‌ها با ۷۰ عنوان کتاب در موضوعات مختلف به کتابخانه های عمومی کشور، هم یکی دیگر از خبرهایی بود که روز یکشنبه منتشر شد. در این بسته، ۲۰ عنوان کتاب در بخش «بیشتر بخوانید»؛ ۲۱ عنوان در بخش «بخوانید» و ۲۹ عنوان کتاب در بخش «بدانید» به مخاطبان معرفی شده است.

تحریم نمایشگاه کتاب گوتنبرگ توسط یکی از مدعیان نوبل ادبیات

نگوگی وا تیونگو نویسنده کنیایی که به عنوان یکی از مدعیان نوبل ادبی مطرح است، برای شرکت یک نشریه راست‌گرای افراطی در نمایشگاه کتاب گوتنبرگ از حضور در این رویداد فرهنگی سوئد صرف نظر کرد. ناشر این نویسنده ۷۵ ساله اعلام کرد، وی در نامه‌ای اعلام کرده است برای همبستگی با نویسندگانی که از شرکت در این دوره نمایشگاه خودداری کردند و برای حمایت از این نظر در نمایشگاه شرکت نخواهد کرد.

این نمایشگاه که قرار است ۲۸ سپتامبر تا اول اکتبر برگزار شود بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب کشورهای اسکاندیناویایی است و هر سال بیش از ۱۰۰ هزار نفر برای بازدید از آن مراجعه می‌کنند.

جومپا لاهیری برنده جایزه قلم مالامود شد

جومپا لاهیری نویسنده هندی-آمریکایی برای دستاوردهایش در زمینه داستان کوتاه به عنوان برنده جایزه قلم مالامود ۲۰۱۷ انتخاب شده و این جایزه را در مراسمی که هشت دسامبر در کتابخانه شکسپیر واشنگتن برگزار می‌شود، دریافت می‌کند.

جایزه قلم مالامود برای دستاودهای فوق‌العاده در زمینه داستان کوتاه اهدا می‌شود و توسط خانواده برنارد مالامود برای گرامیداشت هنر نوشتن داستان کوتاه بنیاد نهاده شده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 15 تیر 96، کد مطلب: 4022159:www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین