پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۸۶۲۲
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶
مراسم تودیع و معارفه مدیران سابق و جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران صبح روز دوشنبه (21 فروردین ماه) با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر، شهین‌دخت مولاوردی، علاءالدین بروجردی و دیگر مدیران دولتی برگزار شد.

شعار سال: در مراسم تودیع و معارفه مدیران سابق و جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران؛ محمد نهاوندیان (رئیس دفتر ریاست جمهوری) در این مراسم با ابراز خرسندی از ثبات و آرامش در فضای فرهنگی تاکید کرد: خدا را شاکرم که فضایی آرام و امن برای اهالی قلم و هنر حاصل شده تا شکوفایی فرهنگی را شاهد باشیم انس با کتاب مایه آرامش روح است اما فراهم کردن شرایط شکوفایی در محیطی آرام و امن برای اهالی قلم وظیفه حکومت است. حکومت در باب فرهنگی وظیفه جانشینی اهل فرهنگ را ندارد و باید امنیت و شرایط تولید خلاق را برای آنها مهیا کنند. خوشبختانه در این سه سال و نیم شاهد هستیم که اهالی فرهنگ و هنر احساس می‌کنند زمینه برای فعالیت‌شان فراهم‌تر شده و این واقعاً خستگی را از تن مدیران ما به در می‌کند که دراین شرایط ناامن منطقه به این درجه از ثبات و امنیت رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی نقش خطیری در رشد فرهنگی جامعه بازی می‌کند و دوره مدیریت آقای صالحی‌امیری نیز گام‌های بلندی در این مسیر برداشته شد. تبدیل شدن این مرکز به محلی برای کنار هم بودن و با هم اندیشیدن برای پژوهشگران سطح ملی ما اتفاق خوشایندی است. باید امکانی فراهم شود تا حافظه تاریخی ما در خدمت حرکت و رشد جامعه قرار گیرد یعنی صرف نگهداری و طبقه‌بندی اسناد کافی نیست و باید زمینه برای درس گرفتن از تاریخ معاصر مهیا باشد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور یکی از وظایف اصلی سازمان اسناد را مهیا کردن دسترسی به سندهای تاریخی برای پژوهشگران خواند و گفت: وظیفه سازمان اسناد است که اسناد تاریخی را برای بررسی و تحلیل تاریخ در اختیار پژوهشگران قرار دهد تا با استفاده از این پژوهش‌ها درس بگیریم و اشتباهات تاریخ را تکرار نکنیم. به عنوان مثال در باب افراطی‌گری چندین و چند واقعه در تاریخ معاصر داریم و دیدیم که این افراطی‌گری‌ها حرف‌های نسنجیده و تغییر آرمان‌ها به مصداق‌های جاهلانه چه نتایجی به بار آورده است. باید این تجارب به آموزه تبدیل شود و این یعنی نقش‌آفرینی جدی سیاسی و اجتماعی.

وی با اشاره به سیاست فرهنگی دولت اعتدال نیز اظهار داشت: سیاست فرهنگی دولت اعتدال این است که زمینه برای رشد و شکوفایی اهل فرهنگ مهیا باشد. هدایت و ارشاد حتی برای خداوند هادی نیز نافی انتخابگری نیست و این عالم به اراده الهی عرصه انتخاب است و پیامبران نیز کلام خود را به عنوان راهنمایی برای انتخاب‌های بهتر ارائه کردند. وظیفه حاکمیت عادلانه این است که زمینه را برای انتخاب درست فراهم کند نه اینکه تحمیل‌کننده انتخاب باشد.

نهاوندیان افزود: اعتدال با علم و آگاهی رشد می‌کند و خواستگاه افراطی‌گری جهل است. اگر مردم می‌خواهیم انتخاب درستی داشته باشند باید نتایج انتخاب‌ها را برای آنها روشن کنیم. کتابخانه ملی یکی از حوزه‌های مهمی است که می‌تواند در ثبت و انتشار انتخاب‌های تاریخی کمک کند.

رئیس دفتر ریاست جمهوری گریزی نیز به اهمیت دیپلماسی فرهنگی زد و یادآور شد: فرهنگ بالنده و قوی ایران باید با یک دیپلماسی فعال فرهنگی در تعامل با دیگر ملل قرار بگیرد و کتابخانه ملی می‌تواند پرچمدار این مسئولیت باشد. اگر فرهنگ علم و اعتدال را در این زمانه که دیگران در حال تصویرسازی خشنی از اسلام و ایران هستند سرمشق قرار دهیم می‌توانیم اصل فرهنگ ایران و اسلام را به دیگر فرهنگ‌ها معرفی کنیم و اهمیت ایران و اسلام برای جهانیان روشن می‌شود. نمی‌گویم که همه مسئولیت این کار با کتابخانه ملی است ولی می‌تواند یکی از ارکان اصلی باشد.

نهاوندیان اضافه کرد: جهان باید بداند مردم ایران نه تنها برای آنهایی که در کشورهای یمن، سوریه و اروپا کشته می‌شوند بلکه اگر یک کلیسای قبطی در مصر نیز با عملیات تروریستی مواجه شود که به نام اسلام صورت گرفته؛ همان‌ها بیشتر از دیگران ناراحت می‌شوند چراکه هم به صورت افراطی؛ بی‌گناه کشته شده‌ و هم این اتفاق به نام اسلام رحمانی صورت گرفته است.

وی درباره حضور اشرف بروجردی در کتابخانه ملی نیز گفت: در دوره آقای صالحی‌امیری اقدامات بسیار خوبی در کتابخانه ملی اتفاق افتاده است که به نظرم آنطور که باید و شاید اطلاع‌رسانی نشده است. فکر می‌کنم اولین کار خانم بروجردی باید اطلاع‌رسانی کارهایی باشد که آقای صالحی‌امیری در این سه سال انجام داده‌اند. خانم بروجردی چهره ناشناخته‌ای برای فعالان اجتماعی ما نیستند و مطمئناً با مدیریت ایشان و سرمایه اجتماعی که به دنبال خود دارند کتابخانه ملی و مرکز اسناد جهشی مجدد خواهد داشت و با جمع‌آوری و کمک آثار پژوهشگران سراسر کشور نقش پررنگی در عرصه فرهنگی ایران و منطقه بازی می‌کند.

























با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کار ایران(ایلنا)، تاریخ 21 فروردین 96، کد مطلب: 476507: www.ilna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین