پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۷۴۱۸
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵
فرماندار شهرستان شوش با بیان اینکه مسئولی که بخواهد کجدار و مریز نسبت به مسئولیت‌هایش برخورد کند را نمی‌پذیرم،گفت: باید با عاملان آتش‌سوزی در مزارع و جنگل‌های شوش برخورد جدی شود.

شعار سال: چندسالی است که روش نادرست آتش‌زدن مزارع کشاورزی با وجود توصیه‌های کارشناسان به زیان‌آور بودن این اقدام، انجام و خسارت‌های جبران‌ناپذیری به محیط زیست، بهداشت و سلامت منطقه وارد می‌شود.

آتش‌سوزی و تخریب ده‌ها هکتار از جنگل‌ها و بیشه‌زارهای طبیعت ملی کرخه شهرستان شوش، تخریب درختان حاشیه، از بین رفتن جانداران مختلف، آلودگی هوا، تهدید سلامت عمومی، افزایش دمای هوا، مشکلات تنفسی برای کودکان و سالمندان، هدر رفت هزاران لیتر آب، کاهش بهره‌وری خاک و کاهش کیفیت محصولات کشاورزی از جمله ضرر و زیان‌هایی است که با آتش کشیدن بقایای محصولات کشاورزی بر جای می‌ماند.

ادامه روند ویرانگر آتش‌سوزی‌ها، گذشته از نابودی کشاورزی و تشنگی خاک و زمین در اراضی شهرستان، طغیان پدیده گرد‌وغبار در جنوب ایران را نیز پدید آورده و پیوسته تشدید می‌کند.

بیش از 150 هکتار از پارک‌ملی کرخه در آتش سوخت

محمد الوندی رئیس پارک ملی کرخه اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 15 مورد آتش سوزی رخ داده که بر این اساس حدود 150 هکتار از جنگل‌ها و بیشه‌زارهای کرخه در آتش سوخته است.

وی گفت: امسال بیشتر این آتش‌سوزی‌ها در پارک‌ملی کرخه به علت آتش زدن کاه و کلش و بقایای مزارع کشاورزی اتفاق افتاده و تنها بیش از 2 مورد از آتش سوزی‌ها هنوز نامعلوم است.

رئیس پارک ملی کرخه بیان کرد: منطقه حفاظت شده کرخه حدود 14 هزار هکتار است که 7 هزار و 500 هکتار آن را پارک ملی شامل می‌شود. محل زیست‌گونه‌های مختلف جانوری و پوشش گیاهی این پارک ملی گز، پده، کنار، توت خودرو، بید،کنارک و دیگر درختان است.

تعداد 130 نفر متخلف به مراجع قضایی معرفی شده است

فیروز حاجی‌کلی رئیس اداره محیط زیست شهرستان شوش از معرفی 130 نفر از کشاورزان متخلف به دادگستری خبر داد و اظهار داشت: علت احضار کشاورزان آتش‌زدن کاه و کلش مزارع گندم و نیز بر اساس شکایت سازمان محیط زیست از این کشاورزان بوده است.

وی افزود: تعداد 20 نفر از آنها با شکایت سازمان محیط‌ زیست مبنی بر آتش‌زدن مزارع پس از برداشت محصول توسط کشاورزان است که تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی محیط‌ زیست محسوب می‌شود و از سوی مراجع قضایی مورد پیگیری قرار گرفته شده است.

رئیس محیط‌ زیست شهرستان شوش تصریح کرد: جهاد کشاورزی این شهرستان تعداد 110 نفر از کشاورزان متخلف را به مراجع قضایی معرفی کرده است.

وی افزود: کسانی که با آتش زدن مزارع کشاورزی پس از فصل برداشت بهداشت عمومی را تهدید می‌کنند بر اساس ماده 688 مرتکب جرم شده و با آنان برخورد می‌شود.

حاجی‌کلی بیان کرد: بر اساس ماده 688 قانون مجازات اسلامی هر اقدامی که در مصادیق تهدید علیه بهداشت عمومی صورت بگیرد جرم است و برای آن مجازات تعیین شده بنابراین آلوده کردن آب و خاک، کشتارهای غیرمجاز و آلودگی محصولات کشاورزی از مصادیق این جرم است.

برخورد جدی با عاملان آتش سوزی

رضانجاتی فرماندار شهرستان شوش در این باره گفت: آتش سوزی‌های اخیر این شهرستان خسارات جبران ناپذیری را به محیط زیست و منابع طبیعی وارد کرده که بخش عمده‌ای از آن به دلیل سهل انگاری تعدادی از کشاورزان در آتش زدن کاه و کلش باقی مانده از برداشت محصول گندم رخ داده است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط محیط زیست شهرستان در جهت جلوگیری از آتش زدن مزارع گفت: بیش از 130 نفر در این ارتباط شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شدند.

فرماندار شهرستان‌ شوش خواستار برخورد جدی با عاملان آتش زدن مزارع شد و افزود: کمیته‌ای متشکل از محیط زیست، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی در جهت شناسایی و معرفی افراد به مراجع قضایی تشکیل شود.

نجاتی تصریح کرد: مردم حق استفاده از هوای سالم و پاک را دارند و برخی از افراد نباید به بهانه آماده کردن زمین برای کشت جدید با آتش زدن مزارع این حق را از مردم بگیرند.

فرماندار شهرستان شوش گفت: دستگاه‌های مربوطه باید کشاورزانی که بقایای مزارع کشاورزی خود را آتش می‌زنند را شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی‌ کند و با آنان برخورد جدی شود.

وی افزود: نهاده‌های کشاورزی و دیگر خدمات در اختیار کشاورزانی که زمین‌های خود را آتش زده‌اند قرار داده نشود‌.

نماینده عالی دولت در شهرستان‌ شوش گفت: مسئولان این شهرستان اگر مسئولیتی را پذیرفته‌اند باید مسئولانه برخورد کنند، کجدار و مریض با آن برخورد نشود. بنده به عنوان فرماندار این شهر مسئولی که بخواهد کجدار و مریض نسبت به مسئولیت‌هایش برخورد کند را نمی‌پذیرم.

نجاتی بیان کرد: همه‌ ما در قبال محیط زیست و اراضی جنگلی مسئول هستیم و نباید به سادگی از کنار این مسائل بگذریم.

فرماندار شهرستان شوش به حجم بالای جنگل‌ها، مراتع و بیشه‌زارهای شهرستان با مسافتی بیش از 180 کیلومتر اشاره کرد و ادامه‌داد: برای اطفا حریق با این حجم بالای جنگل امکاناتی از جمله بالگرد، خودروهای آتش‌نشان و سایر تجهیزات بروز در شهرستان شوش وجود ندارد که نیازمند توجه مسئولان استانی و کشوری در این خصوص هستیم.

نجاتی گفت: باید تمام کانون‌های حادثه‌خیز و بحرانی جنگل‌های شهرستان شناسایی شود و همکاری تمامی ادارات و دستگاه‌ها در مواقع آتش‌سوزی و همچنین ارتباط مستمر محیط زیست با شهرداران در جهت اطفاء فوری هرگونه آتش سوزی در جنگل‌ها و بیشه زارهای شهرستان بیشتر شود.

سایت شعار سال، با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 30 خرداد 1396، کد مطلب: 1440242:www. tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین