پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۸۶۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۷
یک عضو فراکسیون امید در رابطه با دستاورد دولت درنتیجه فعالیت مستقلین یادآور شد: طبعاً وزرا و دولت به دلیل نیاز به رأی اعتماد در جهت کسب جلب نظر نمایندگان قدم برمی‌دارند، بنابراین تمام تلاش خود را به کار می‌بندند تا آرا مربوط به اصولگراها را جذب کنند ازاین‌جهت دولتی‌ها از فراکسیون مستقلین بهره می‌برند و شواهدی هم هست که نشان می‌دهد در مقاطع مختلف این ارتباطات تأثیر خود را داشته است.

شعارسال: فراکسیون امید برآمده از لیست امید یکی از فراکسیون‌های دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است که به لحاظ گرایش سیاسی اصلاح‌طلب محسوب می‌شود. اعضای این فراکسیون پس از اعلام موجودیت میثاق نامه‌ای را به امضا رساندند که تمامی اعضا نتوانستند نسبت به مفاد طرح‌شده در آن وفادار باقی بمانند.

اختلاف بین برخی اعضا فراکسیون امید از تصمیم برای ریاست مجلس شورای اسلامی آغاز شد. اعضا این فراکسیون درصدد بودند تا محمدرضا عارف را به‌عنوان گزینه ریاست مجلس و رقیب لاریجانی به نمایندگان معرفی کنند برخی از آنان مانند کاظم جلالی یا بهروز نعمتی که علاقه‌شان نسبت به ریاست لاریجانی از سال‌های گذشته مشخص بود از این پیشنهاد استقبال نکردند و با توجه به اصرار امیدی‌ها بر گزینه موردنظر خود به همراه تعداد دیگر از همفکران خود بر میثاق نامه به امضا رسیده پشت پا زدند و راه خود را جدا کردند.

تشکیل فراکسیون مستقلین حاصل اختلاف در ریاست مجلس بود که درباره آن چندی پیش حسین مرعشی در کانال تلگرام خود نوشت که «بخشی از دولت به‌جای تقویت فراکسیون امید، جریان رقیب را تقویت کردند» مرعشی دراین‌بین به‌طور مشخص به محمود واعظی، وزیر ارتباطات دولت روحانی اشاره می‌کند که دخالت‌های این‌چنینی او سبب به وجود آمدن جریان سومی در مجلس شده است. هر چند واعظی دخالت در انتخابات هیات رئیسه مجلس را تکذب کرد.

محمود صادقی، از اعضای فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی، در رابطه با دلیل تلاش دولت جهت تشکیل یک جریان سوم در مجلس گفت: نقش دولت در ایجاد جریان سوم در مجلس را تائید نمی‌کنم و به نظر می‌رسد ک این حرف دقیق نیست زیرا زمینه شکل‌گیری جریان موردبحث در بین نمایندگان وجود داشته و دارد.

وی دلایل آن را چنین توضیح داد: بخشی از کسانی که با لیست امید وارد مجلس شدند وابستگی اصولگرایی بیشتری نسبت به اصلاح‌طلبی داشتند. هرچند متعهد شده بودند که پس از موفقیت در کسب آرا به فراکسیون امید بپیوندند و نقض عهد کردند، اما درعین‌حال ملاحظاتی داشتند که بر اساس آن این رفتار را برگزیدند.

عضو فراکسیون امید درباره این ملاحظات تصریح کرد: این افراد مایل نبودند که برچسب اصلاح‌طلبی به‌طور کامل بر آن‌ها قرار گیرد زیرا احتمال دارد حرکت با این برچسب فعالیت‌های آینده آنان را مشکل‌ساز کند. علاوه بر این جریان فوق بیشتر منتسب به افرادی مانند جلالی و نعمتی محسوب می‌شود که ارتباط آنان با علی لاریجانی آشکار است.

صادقی در رابطه با دستاورد دولت درنتیجه فعالیت مستقلین یادآور شد: طبعاً وزرا و دولت به دلیل نیاز به رأی اعتماد در جهت کسب جلب نظر نمایندگان قدم برمی‌دارند، بنابراین تمام تلاش خود را به کار می‌بندند تا آرا مربوط به اصولگراها را جذب کنند ازاین‌جهت دولتی‌ها از فراکسیون مستقلین بهره می‌برند و شواهدی هم هست که نشان می‌دهد در مقاطع مختلف این ارتباطات تأثیر خود را داشته است. حتی در رابطه با انتخاب هیئت‌رئیسه نیز بی‌تأثیر نبوده، اما به‌گونه‌ای نیست که چنین جریانی را دولت ایجاد کرده باشد یا اگر چنین هست اطلاعات دقیقی ندارم.

وی در خصوص عدم موفقیت فراکسیون امید درباره جذب این گروه، بیان کرد: مسئله عدم موفقیت در جذب این گروه به پیچیدگی‌های دنیای سیاست برمی‌گردد. در مجلس فراکسیون ابزارهای قانونی ندارد که بخواهد فردی را الزام به اجرا تعهد خود کند. به‌هرحال باگذشت دو سال از عمر این دوره از خانه ملت به نظر می‌آید تدریجی برخی از اعضای این گروه موردنظر تمایل برای پیوستن به فراکسیون امید پیداکرده‌اند و این مسئله در حال تقویت است.

عضو فراکسیون امید افزود: باید در این رابطه نکته فوق را هم مدنظر قرارداد که در حال نزدیک شدن به انتخابات 98 هستیم و نیاز برخی از این افراد به رأی برای دور بعدی مجلس ممکن است دلیل نزدیک شدن آنان به فراکسیون امید باشد تا بدین‌وسیله نامشان مجدد در لیست قرار گیرد. علاوه براین فراکسیون هم در سال گذشته برای شکل‌گیری و ایجاد زیرساخت‌های خود بیشتر تلاش کرده است در کنار آن بحث موفقیت شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری نیز در تقویت فراکسیون و ایجاد زمینه برای گرایش بیشتر افراد در مجلس به آن مؤثر واقع‌شده است.

صادقی در این رابطه که جذب برخی از مستقلین به امید خیلی خوش‌بینانه نیست، اظهار داشت: افراد متفاوت هستند و این ایجاد زمینه که موردبحث قرار گرفت در بین تمامی آنان به وجود نیامده است. برخی به قدرت نگاه می‌کنند و متأثر با افزایش آن سمت‌وسوی تمایلات سیاسی خود تغییر می‌دهند و در مجلس هم از این حالت بینابینی‌شان بهره‌برداری می‌کنند و حالت والانس دارند، این گروه موجودات خاصی هستند که مدام دست به تغییر مواضع سیاسی خود می‌زنند.

وی در این خصوص که برای جذب این افراد بهتر نبود فراکسیون از خواست خود برای ریاست محمدرضا عارف در زمان شروع کار مجلس چشم‌پوشی می‌کرد، تأکید کرد: معلوم نیست درصورتی‌که فراکسیون اصرار خود را پس می‌گرفت این افراد همچنان به تعهد خود پایبند می‌ماندند و این مسئله عامل تعیین‌کننده‌ای در این رابطه نبود. رفتار آنان عمدتاً به همان پیچیدگی وضعیت سیاسی کشور برمی‌گردد که بعضی به دلیل وجود محدودیت‌ها خود را ناگزیر می‌بینند تا شفاف رفتار نکنند و به خاطر رد صلاحیت‌ها، ... حالت بینابینی را حفظ کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت رویداد24، تاریخ انتشار: 9تیر1396، کدخبر: 61252: www.rouydad24.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
0
0
دولت واقعا نمی دونه داره چکار می کنه؟؟؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین