پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۹۱۲۹
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸
با گذشت بیش از 7 ماه از سرمای شدید آذر ماه سال گذشته در گلستان و وارد شدن خسارات زیاد به باغات و بخش کشاورزی دیگر استان هنوز تسهیلات تصویب شده از سوی هیات وزیران برای جبران این خسارات پرداخت نشده است.

شعار سال: اوایل آذرماه سال 95 شاهد سرما و یخبندان در تمامی شهرهای استان گلستان بودیم، به طوری که برخی از نقاط دمای 13 درجه زیر صفر را تجربه کردند.

این سرما موجب وارد شدن خسارات زیادی به بخش های مختلف کشاورزی استان اعم از باغات، مزارع، دام و طیور و راه ها و تاسیسات بخش کشاورزی استان شده بود.

در پی وقوع این سرمای شدید دولت برای جبران خسارات وارد شده به کشاورزان گلستانی، در جلسه هیات وزیران در تاریخ 28 آذرماه 95، با اختصاص مبلغ 5 میلیارد تومان به صورت تملک دارایی سرمایه ای و مبلغ 100 میلیارد تومان به صورت تسهیلات بانکی برای جبران خسارت بخش کشاورزی استان گلستان موافقت کرد.

امروز با گذشت بیش از 6 ماه از تصویب پرداخت این تسهیلات از سوی هیات وزیران، هیچ گونه پرداختی به کشاورزان استان صورت نگرفته که این امر موجب گله مندی کشاورزان شده است.

البته دولت در اقدامی دیگر هفت هزار و 300 تن پرتقال درجه سه باغداران استان را به قیمت هر کیلوگرم 550 تومان به صورت تضمینی خریداری کرد و تمامی وجوه این مرکبات به میزان 33 میلیارد و 383 میلیون ریال را به طور کامل پرداخت کرد.

رئیس مدیریت بحران سازمان جهادکشاورزی گلستان در این رابطه منطقه گلستان اظهار کرد: سرما و یخبندان شدید آذرماه سال گذشته 252 میلیارد تومان به بخش های مختلف کشاورزی استان خسارت وارد کرده است.

محمد حسین جانعلی نژاد افزود: از این مقدار خسارت 47 میلیارد تومان مروبوط به بخش زراعی، 192 میلیارد تومان بخش باغی، 2.7 میلیارد تومان بخش دام، 10 میلیارد تومان بخش طیور و حدود 3 میلیارد تومان نیز مروبوط به خسارات وارده به جاده های بین مزارع و تاسیسات کشاورزی بوده است.

وی با اشاره به مصوبه هیات وزیران برای پرداخت خسارات به کشاورزان گلستانی گفت: هیات وزیران در جلسه خود 100 میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای جبران خسارات کشاورزان استان در نظر گرفت. مصوبه هیات وزیران توسط نوبخت رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور به بانک مرکزی ابلاغ شده اما تاکنون از بانک مرکزی به بانک عامل ما در استان که بانک کشاورزی است ابلاغی صورت نگرفته است.

رئیس مدیریت بحران جهادکشاورزی گلستان ادامه داد: همچنین هیات وزیران 5 میلیارد تومان را نیز به صورت تملک دارایی سرمایه ای برای این خسارات در نظر گرفت که 3 میلیارد و 500 میلیون تومان آن سهم استان گلستان است.

جانعلی نژاد با اشاره به پیگیری های صورت گرفته از سوی مسئولان استان و وزیر جهاد کشاورزی برای پرداخت این تسهیلات، تصریح کرد: در این راستا پیگیری های زیادی با ارسال نامه به معاون اول رئیس جمهور، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، وزیر کشور و رئیس بانک مرکزی صورت گرفته است.

وی در خصوص چگونگی پرداخت تسهیلات در صورت تخصیص اعتبار گفت: بعد از این سرما و یخبندان، کمیته بحرانی در هر شهرستان استان به ریاست فرماندار شهرستان و دبیری رئیس جهاد کشاورزی شهرستان و با حضور بانک های عامل و نمایندگان بیمه تشکیل شد که نوع و میزان خسارات در هر شهرستان را برآورد کرد.

رئیس مدیریت بحران جهادکشاورزی گلستان در پایان با بیان اینکه پول توزیع شده در هر شهرستان بر اساس میزان خساراتی است که از طریق کمیته های شهرستانی اعلام شده است، اظهار کرد: در صورت تخصیص اعتبار میزان تسهیلات در نظر گرفته شده برای باغات مرکبات در هر هکتار که دارای محصول بوده 7 میلیون تومان و برای هر هکتار باغ زیتون دارای محصول، 10 میلیون تومان با نرخ 10 درصد و بازپرداخت سه تا 5 ساله خواهد بود.

امید است با پرداخت این تسهیلات بخشی از مشکلات تعداد زیادی از باغداران استان که امرار معاش آنها تنها از طریق کشاورزی است، برطرف شود.

سایت شعار سال، با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 12 تیر 1396، کد مطلب: 964-3090-5 :www. isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین