پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۱۸۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۹
با کاهش دما در ماه‌های دی و بهمن، خشکیدگی سرشاخه درختان پسته در باغ‌ها اتفاق افتاده است و به‌نظر می‌رسد با ادامه روند سرما در کشور، خسارات ناشی از این پدیده در باغ‌های جوان افزایش یابد.

شعار سال: رئیس اتحادیه پسته‌کاران کرمان با تأکید بر اینکه سرخشکیدگی زمستانی باعث ایجاد اثرات منفی بر رشد و باردهی درختان پسته در آینده می‌شود، گفت: درختان جوان پسته در مقایسه با مسن‌ترها نسبت به سرمازدگی بسیار حساس‌تر هستند؛ به همین دلیل نهال‌های جوان کمتر از یک سال تا دو سال هنگام بروز سرمای شدید، به‌علت یخ‌زدگی سریع از بین می‌روند.

جلیل مظهری افزود: همچنین گذران زمستان سرد برای درختان پیوندی دشوار است؛ زیرا محل پیوند نقطه‌ضعف گیاه در برابر یخ‌زدگی است.

وی با بیان اینکه سرخشکیدگی زمستانی درختان پسته به دو نوع خفیف و شدید تقسیم می‌شوند، بیان کرد: در نوع خفیف که معمولاً با کاهش دما در آبان‌ماه اتفاق می‌افتد، قسمتی از ساقه یا شاخه‌ها دچار یخ‌زدگی می‌شود که در این حالت با گرم شدن تدریجی هوا در بهار قسمت‌های آسیب‌دیده دچار خشکیدگی سرشاخه‌ها می‌شوند. در آسیب‌دیدگی شدید پس از اینکه برگ درختان سالم در بهار رشد طبیعی را آغاز کردند، برگ درختان آسیب‌دیده با تأخیر و فقط از قسمت‌های زیر پیوند و پایین پایه رشد می‌کنند.

مظهری ادامه داد: امسال شاهد هر دو نوع سرمازدگی در درختان بسته مناطق مختلف کشور بودیم و این اتفاق نگرانی از تأثیر بر تولید در آینده را افزایش داده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان از بروز عارضه سرخشکیدگی زمستانی درختان پسته جلوگیری کرد، یادآور شد: راهکارها متعددی برای جلوگیری از این عارضه وجود دارد که می‌توان به کاهش آبیاری در آخر فصل گرما، خودداری از مصرف بیش از حد کودهای ازته برای درختان جوان، کمک به ریزش برگ به‌وسیله محلول‌پاشی سولفات روی در اواسط آبان‌ماه و پوشش درخت با فوم مشکی با ضخامت حدود دو سانتی‌متر اشاره کرد که البته این کار احتمال رشد قارچ در زیر محل قرارگیری فوم را افزایش می‌دهد که باید دقت لازم و کنترل و سرکشی انجام شود.

رئیس اتحادیه پسته‌کاران کرمان در پاسخ به پرسش دیگر ایانا مبنی بر اینکه با توجه به بروز عارضه سرخشکیدگی زمستانی درختان جوان در حال حاضر باغداران چه باید بکنند، تأکید کرد: در صورتی که باغداران با این عارضه در باغ‌های خود روبه‌رو شدند، بهتر است هرس درختان سرمازده را در اواخر زمستان و اوایل بهار انجام ندهند و این کار به اواخر خردادماه موکول شود تا درباره شدت هرس یا حتی جایگزین کردن درختان تصمیم بگیرند.

مظهری به باغداران توصیه کرد که اگر خشکیدگی درخت تا قسمت‌های پایینی تنه مشاهد شد، احتمالاً بهترین کار جایگزین کردن یا دوباره پیوند زدن درخت است.

به گفته وی، با توجه به ادامه روند کاهش دما میزان خسارت قابل پیش‌بینی نیست و این آمار تا دو ماه آینده به درستی قابل ارائه خواهد بود./

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایانا، تاریخ انتشار: 30 بهمن 1395، کدخبر:40908 ، www.iana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
0
0
منظور از سرخشکیدگی همون آتشکه؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین