پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۵۰۷
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶
پیوند تاجی به پیوندی گفته می شود که روی تنه اصلی و شاخه های منشعب از تنه اصلی با قطع کامل آن ها از نیم متر تا ارتفاع ۱/۵ سانتی متری از سطح زمین صورت می گیرد و عملیات آن شبیه پیوند اسکنه است، با این تفاوت که پیوندک شاخه در پیوند تاجی از یک طرف تراش خورده و زیر پوست قرار می گیرد.

شعار سال: پیوند تاجی به پیوندی گفته می شود که روی تنه اصلی و شاخه های منشعب از تنه اصلی با قطع کامل آن ها از نیم متر تا ارتفاع ۱/۵ سانتی متری از سطح زمین صورت می گیرد و عملیات آن شبیه پیوند اسکنه است، با این تفاوت که پیوندک شاخه در پیوند تاجی از یک طرف تراش خورده و زیر پوست قرار می گیرد.

  • تاریخچه پیوند تاجی
  • پیوند تاجی چیست؟
  • چرا پیوند تاجی در امر تبدیل رقم های نامرغوب در باغ های مرکبات بر سایر روش های پیوندی برتری دارد؟
  • چه درختانی را باید به عنوان پایه انتخاب کنیم؟
  • پیوند تاجی را در چه فصل و زمانی از سال می توان به کار برد؟
  • چگونه شاخه پیوندک را تهیه کنیم تا درصد گیرایی پیوند افزایش یابد؟
  • چگونه پایه ها را برای اجرای عملیات پیوند آماده کنیم؟
  • چگونه پیوندک های شاخه را آماده کرده و عمل پیوند را اجرا کنیم؟
  • از پایه و پیوندک مواظبت و نگهداری کنیم؟
  • چگونه عمل هرس و آرایش را اجرا کنیم؟

تاریخچه پیوند تاجی

مرکبات از میوه های نیمه گرمسیری و بومی آسیای جنوب شرقی است. مناطق مستعد کشت مرکبات در کشور به سه نوار تقسیم شده که عبارتند از: الف) نوار ساحلی بحر خزر ب) نوار مرکزی ج) نوار ساحلی بحر عمان و خلیج فارس. نوار ساحلی بحر خزر شامل استان های گیلان، مازندران و گرگان بوده و دارای آب و هوای خاص نزدیک به مدیترانه ای است که ما آن را با شرایط جوی مرطوب و بارندگی های فصلی ناقص، آب و هوای مدیترانه ای منزوی نامیده ایم، زیرا در این نوار در بعضی از سال ها که دوره آن بین ۱۴-۴ سال است یکبار سرمازدگی مرکبات همراه با نزول برف سنگین رخ داده است و به همین دلیل این نوار برای کشت رقم های زودرس مرکبات نظیر نارنگی انشو، پرتغال تامسون ناول، نارنگی پیچ و نارنگی یونسی که دارای عملکرد بالا با کیفیت بسیار خوبی می باشد، اختصاص داده شده است.

در بعضی از مناطق این نوار نظیر غرب مازندران و شرق گیلان در حال حاضر رقم غالب پرتقال محلی است که به دلیل خصوصیاتی نظیر پابلندی، پربذری، اندازه کوچک یا حداکثر متوسط میوه، میان رس بودن و تناوب در باردهی (سال آوری) و بازار پسند نبودن در حال حاضر اهمیت اقتصادی خود را از دست داده و در نتیجه بسیاری از باغداران در صدد تغییر این رقم به پرتغال تامسون ناول و یا سایر رقم های اصلاح و معرفی شده توسط موسسه تحقیقات مرکبات می باشند.

نتیجه بررسی روش های مختلف تغییر رقم های نامرغوب به مرغوب در موسسه تحقیقات مرکبات کشور نشان داده است که پیوند تاجی در کوتاه ترین زمان، درخت مورد عمل را به باردهی اقتصادی رسانیده و به همین دلیل به عنوان روشی برتر در شمال ایران معرفی شده است که برای ترویج نتایج آن با به اجرا در آمدن طرح تحقیقی ترویجی در باغ های مرکبات شرق گیلان مورد استقبال باغداران منطقه قرار گرفته است. این مطلب سعی دارد روش مذکور را به زبان ساده و عملی برای باغدارانی که قصد تبدیل باغ های خود را به رقم های اصلاح شده دارند، خاصه در شمال کشور تشریح نماید. امید است مورد استفاده عموم قرار گیرد.


پیوند تاجی چیست؟

پیوند تاجی به پیوندی گفته می شود که روی تنه اصلی و شاخه های منشعب از تنه اصلی با قطع کامل آن ها از نیم متر تا ارتفاع ۱/۵ سانتی متری از سطح زمین صورت می گیرد و عملیات آن شبیه پیوند اسکنه است، با این تفاوت که پیوندک شاخه در پیوند تاجی از یک طرف تراش خورده و زیر پوست قرار می گیرد.


چرا پیوند تاجی در امر تبدیل رقم های نامرغوب در باغ های مرکبات بر سایر روش های پیوندی برتری دارد؟

ضمن این که امکان اجرای این روش روی شاخه درختان صدمه دیده ناشی از عوامل جوی سال گذشته فراهم است، با استفاده از پیوندک شاخه و کاربرد این روش درصد موفقیت پیوند روی درخت های مسن افزایش می یابد. گستردگی ریشه در درخت های پیوندی موجب رشد سریع پیوندک ها شده و با گذشت ۵ سال درخت های پیوند شده با این روش حجم سابق خود را به دست آورده و به باردهی متوسط می رسند.


با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت آموزش مجازی مهارت های فنی، تاریخ ، کد مطلب:: www.stephelp.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین