پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۸۶۴
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۲
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با بیان اینکه مرکبات در الگوی کشت استان جایی ندارد، گفت: 5 هزار و 700 هکتار از باغ‎های مرکبات استان گلستان از محل سرمازدگی دچار خسارت شدند.

شعارسال: مختار مهاجر در نشست خبری با خبرنگاران استان با اشاره به ورود جبهه سرد و سرمازدگی محصولات زراعی و باغی در اوایل آذرماه امسال اظهار کرد: از یک هفته قبل وقوع چنین حادثه‌ای پیشبینی شده بود و به کشاورزان و باغداران نیز از رسانه ملی و رسانههای دیگر اطلاع‌رسانی شد.

وی تصریح کرد: 5 هزار و 700 هکتار از باغات مرکبات استان در معرض سرمازدگی و خسارت قرار گرفتند حادثهای که البته میتوانستیم تا حد توان جلوی آن را بگیریم ولی در این امر کوتاهی شد اما از همان روزهای اول بعد از حادثه در همه شهرستانهای استان برآورد خسارت شد و به ستاد بحران استان گلستان اعلام کردیم.

وی اضافه کرد: جداول خسارتی در بخش کشاورزی استان به اداره کل بحران و وزارت جهاد کشاورزی ارسال شد اما پیگیریهای استان مازندارن به صورتی بود که استانهای گلستان و گیلان از مصوبه اول برای ارائه تسهیلات به کشاورزان خسارت دیده عقب افتاد بنابراین مجدد نامهای به وزرات کشور و معاون اول رئیس جمهور ارسال و درخواست شد مصوبه استان گلستان در هیأت دولت مطرح شود در نتیجه مصوب شد 100 میلیارد تومان برای جبران خسارت به کشاورزان و باغداران استان گلستان تسهیلات 10 درصدی با بازپرداخت 5 ساله ارائه شود و 5 میلیارد تومان برای حوادث استان و ایجاد زیرساختها متناسب با برآورد خسارتها به جهاد کشاورزی ابلاغ کنند.

خرید تضمینی مرکبات از باغداران استان گلستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در ادامه با بیان اینکه کشت مرکبات جزو سیاستهای تشویقی سازمان نیست خاطرنشان کرد: از آنجاییکه مرکبات نمیتوانند دمای زیر پنج درجه را تحمل کنند از طرفی در استان ما هرساله چند روز دمای زیر صفر درجه و زیر هشت درجه وجود دارد مرکبات در الگوی کشت استان گلستان جایی ندارد و در 14 مرکز تولید نهال استان هیچ سیاستی برای تولید مرکبات نداریم.

مهاجر در خصوص خرید تضمینی مرکبات بیان کرد: با توجه به اینکه در استان گلستان و خراسان‌رضوی کارخانه فرآوری برای مرکبات وجود ندارد با پیگیری‌های انجام شده با کارخانهای در ارومیه رایزنی شد تا در کنار مصوبهای که برای خرید مرکبات از مازندران دارند ما نیز خرید تضمینی انجام دهیم و از طریق سازمان تعاونی روستایی برای خرید پرتقال درجه یک، درجه دو و درجه سه اقدام شود.

وی گفت: تمام باغداران میتوانند طبق اطلاع‌رسانی برای فروش مرکبات به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند، خرید تضمینی پرتقال درجه سه با قیمت 550 تومان و درجه دو با قیمت 650 تومان انجام میشود.

باغداران از هرس کردن درختان در این فصل پرهیز کنند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان از تمام باغداران استان درخواست کرد تا از هرس کردن و در آوردن درختان از باغ در این فصل جلوگیری کنند.

مهاجر افزود: در این زمان نمیتوان هیچ‌گونه تصمیمی درباره قابلیت بازسازی درختان گرفت اکنون مراحل خواب درختان سپری میشود و برای اینکه تصمیم درستی گرفته شود باید تا اواخر بهمن ماه و اوائل اسفند تحمل کرد چرا که در آن زمان قضاوت برای بازسازی درختان مهیا میشود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 8دی1395، کدخبر: 13951008000684: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین