پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۲۵۸
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴
در حالی که به طور متوسط هر کیلو عسل با قیمت ۳۰ تا ۶۰ هزار تومان عرضه می‌شود اما در این بین هستند افرادی که عسل‌هایی را با عنوان عسل کوهستان یا طبیعی با قیمت‌هایی بیش از هر کیلو ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌کنند.

شعار سال:عسل محصول غذایی ارزشمندی است که دارای خواص دارویی فراوانی هم است.

عسل براساس اینکه که از چه نوع گٌل و کدام منطقه تولید شده باشد رنگ‌، مزه و خواص متفاوتی دارد.

از ویژگی‌های شگفت‌انگیز این ماده غذایی برخلاف مواد غذایی دیگر قدرت فساد‌ناپذیری آن است، که اگر در شرایط مرطوب و نامناسب قرار نگیرد ماندگاری قابل توجهی دارد.

این ماده ارزشمند از گذشته‌های دور همواره مورد توجه بوده و حتی مصریان برای مومیایی اجساد مردگان از آن استفاده می‌کردند.

قیمت هر کیلو از این ماده غذایی ارزشمند در حال حاضر بین 30 تا 60 هزار تومان است که البته ممکن است عسل‌های با قیمت کمتر از 30 هزار تومان هم موجود باشد.

اگرچه قیمت عسل کاملا مشخص است اما بسیاری با افرادی روبرو می‌شوند که این ماده غذایی را تحت عنوان عسل درمانی با قیمت‌های بسیار بالا و گران عرضه می‌کنند.

براساس این گزارش، دیده شده که برخی افراد با عنوان عسل کوهستان، عسل طبیعی، عسل درمانی، این ماده را با قیمت‌های بسیار بالا یعنی هر کیلوگرم 300 تا 800 هزار تومان و حتی بیشتر عرضه می‌کنند.

این افراد ، غالبا مدعی‌اند که عسل‌هایشان در طبعیت و بدون دخالت انسان تولید شده است و دارای خواص درمانی است.

البته به دلیل اینکه شناسایی عسل مرغوب از نامرغوب و به طور کلی خواصی که برای آن عنوان می‌شود کار آسانی نیست و بدون تجهیزات آزمایشگاهی امکان‌پذیر نیست، نمی‌توان به درستی یا نادرستی ادعای فروشندگان این عسل‌ها مهر تایید زد، ضمن اینکه واقعا قیمتی برای عسلی که بدون دخالت انسان و توسط زنبورهای وحشی تولید شود مشخص نشده است.

در این زمینه گفت‌‌وگویی با دست‌اندرکاران و تولید‌کنندگان انجام شده است که در ادامه آمده است:

* عرضه عسل با قیمت‌های گزاف پذیرفتنی نیست

حسن رکنی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دام و طیور در پاسخ به این سؤال که فروش عسل با قیمت هر کیلو 800 هزار تومان منطقی است، گفت: بازار عسل مانند بازار بسیاری از محصولات دیگر ممکن است بعد از تولید دستخوش اتفاقات مختلفی قرار گیرد.

وی افزود: در مجموع بخشی از تغییر ارزش عسل در مناطق مختلف بر اثر تولید عسل از گل و گیاهان مختلف است. بطوریکه تولید عسل در برخی مناطق جنبه درمانی و در برخی مناطق جنبه غذایی پیدا می‌کند.

رکنی اظهار داشت: بنابراین عسلی که از یک باغ مرکبات تولید می‌شود با عسلی که در نزدیکی یک مزرعه یونجه تهیه می‌‌شود دارای خواص مختلف و قیمت‌های متفاوتی است.

وی با تأکید بر اینکه عسل‌هایی که در بازار با قیمت‌های معمولی عرضه می‌شود عمدتا مشکلی ندارند، افزود:هر عسلی که سلامت آن توسط آزمایشگاه‌های مرجع مورد تایید اتحادیه زنبورداران باشد، قابل مصرف است و لازم نیست که قیمت گزافی داشته باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، گفت: اصولا نباید قیمت عسل بالا باشد و عرضه عسل با قیمت 100 هزار تومان و با بالاتر پذیرفتنی نیست.

وی افزود: برخی از محصولات جانبی در کندوی زنبور عسل مانند ژله رویال دارای خواص درمانی است و قیمت‌های بالایی دارد.

رکنی بیان داشت: در حال حاضر تولید ژله رویال در کشور از هر کندو بسیار ناچیز و حدود 7 الی 8 گرم است در حالی که چینی‌ها از هر کندو چندین کیلو ژله رویال برداشت می‌کنند.

* قیمت بیش از 60 هزار تومان برای عسل، احجاف به مصرف‌کننده است

ماشاء الله جمشیدی کارشناس در این مورد آیا عرضه عسل با قیمت‌های بالا منطقی است گفت: عرضه عسل با قیمت‌های گزاف اجحاف در حق مصرف‌کننده است.

رئیس سابق گروه تولیدات زنبور عسل وزارت جهاد کشاورزی گفت: حداکثر قیمتی که برای عسل باید منظور شود 60 هزار تومان است.

جمشیدی بیان داشت: به تازگی فروشگاهی به همت انجمن زنبورعسل، اتحادیه سراسری زنبور عسل و صندوق حمایت و توسعه زنبورداری در تهران افتتاح شده که در این فروشگاه عسل‌‌های مرغوب با رعایت استانداردهایی سخت‌گیرانه تر از مؤسسه استاندارد عرضه می‌شود.

وی افزود: دارا بودن استانداردهای لازم برای اطمینان از کیفیت عسل کافی است و لازم نیست که برای دستیابی به خواص خوب عسل، عسل گران قیمت خریداری شود.

*گرانی عسل‌های طبیعی در نقاط صعب‌العبور کوهستانی

حامد امیدی یک فروشنده عسل که سال‌ها در زمینه تولید و فروش آن تجربه دارد در این باره گفت: ناب‌ترین عسل، عسلیاست که بدون هر گونه دخالت انسان و توسط زنبورهای وحشی (بویژه در مناطق کوهستانی) تولید می‌شود.

وی فزود: زنبورهای وحشی در مقابل شرایط سخت آب و هوایی بسیار مقاومند وتحمل فوق العاده‌ای در مقابل بیماری‌های مختلف دارند، و طبیعتا آنزیم‌هایی وارد شهد گل می‌کنند که از نظر عناصر تشکیل دهنده غنای بیشتری دارد.

امیدی تصریح کرد: در ارتفاعات بالا، گونه‌هایی از گل‌ها و گیاهان و درخت‌ها یافت می‌شوند که به هیچ عنوان در مناطق کوهپایه‌ای و یا دشت‌ها و باغ‌ها پیدا نمی‌شود و عصاره و شهد این گونه‌ها تنها در عسل کوهستان یافت می‌شود.

این فروشنده عسل اظهار داشت: زحمت پیدا کردن یک کندوی طبیعی در دل کوهستان تنها بخش کوچکی از یک پروسه طولانی است واگر بخواهیم مقدار نسبتا قابل توجهی عسل کوهستان رو از یک کندوی وحشی استخراج کنیم باید تا زمانی که کندو پر از عسل می‌شود، مدام به کندو سرکشی کنیم.

امیدی بیان داشت: حتی ممکن است در این مدت حیواناتی مثل خرس کندو را پیدا کنند و عسل توسط آنها خورده شود.

وی بیان داشت: پیدا کردن عسل با توجه به اینکه زنبورهای وحشی برای در امان ماندن کندوهایشان در صعب‌العبورترین منطقه کوهستان کندوی خود را تعبیه می‌کنند کاری بسیار سخت است و حتی برخی از افراد در هنگام کندن کندو از مکان تعبیه شده بر اثر سقوط از ارتفاع جان خود را از دست داده و یا قطع نخاع شده‌اند.

وی افزود: عسل کوهستان و عسل تولیدی توسط زنبورهای وحشی به دلیل کمیاب بودن قیمت مشخصی ندارد ولی قیمت‌های بسیار گزاف هشتصد هزار یا یک میلیون تومان هم واقعا قیمت‌هایی دور از انصاف است.

این فروشنده عسل اظهار داشت: اگرچه ممکن است افراد متقلبی عسل‌هایی غیر از عسل تولیدی توسط زنبورهای وحشی را به عنوان عسل 100 درصد طبیعی بفروشند اما بنظر می‌رسد با توجه به سختی‌‌ها و مصائب به دست آمدن این عسل هر کیلو حدود 350 هزار تومان قیمتی منطقی برای این محصول باشد.

براساس این گزارش: اگرچه نمی‌توان منکر شد که برخی از فروشندگان عسل با قیمت‌های بالا، عسلی که توسط زنبور‌های وحشی در طبیعت و بدون دخالت انسان تولید می‌شود راعرضه می‌کنند، اما باید گفت که به دلیل محدود بودن تولید این نوععسل هم نمی‌توان به طور کامل از طبیعی بودن آن اطمینان داشت.

در این گزارش هم سعی نشده که فروشندگان عسل‌های گران قیمت را به تقلب متهم کنیم بلکه هدف این بوده تا مصرف‌کنندگان را به نقطه نظرات دست‌اندرکاران این صنعت در مورد انواع مختلف عسل آشنا کنیم، ضمن اینکه در نهایت مصرف‌کننده است که برای خرید نوع و بای پرداختی تصمیم‌ می‌گیرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاري فارس، تاریخ انتشار 27 آذر 1394، کد مطلب: 13940926001087: www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین