پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۱۰۳
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۰
در حالی که برداشت گندم در فراهان از اوایل خرداد آغاز شده بود و اکنون حدود یک ماه از پایان برداشت محصول در این شهرستان می گذرد،کشاورزان که بازپرداخت وامهایشان سرآمده و به کمباین دار،کامیون دار،کارگر و حتی مغازه دار محل بدهکار است چشم انتظار سرآمدن زمان وعده های دولت مانده است.

شعار سال: کشاورزان از اقشار زحمت کش جامعه هستند و برای تولید محصول زحمت فراوانی می کشند و در طول سال زراعی با رخدادهای طبیعی هم چون خشکسالی و سرمازدگی، سیل،آفتها و غیره مواجه می شوند.

تولید در بخش کشاورزی علی رغم تاثیر مستقیم بر استقلال اقتصادی و قطع وابستگی کشور از خارج با ریسک بالایی همراه است و همین مسئله سبب شده که این بخش نیازمند توجه و حمایت بیشتری از طرف دولت باشد.

کشاورزان شهرستان فراهان پس از یکسال تلاش و تحمل سختی ها این روزها منتظر دریافت پول گندم از دولت هستند و هر روز حساب هایشان را به امید واریز بهای دسترنج شان از سوی دولت چک می کنند.


این روزها دغدغه کشاورزان فراهانی فراررسیدن سررسید وام ها و بدهی هایشان است در حالی که پولی از سوی دولت به حساب هایشان واریز نشده و تنها منبع درآمد این کشاورزان بهای گندم خریداری شده از سوی دولت است.

بیشتر از ۴۰ روز از فروش گندم این کشاورزان شهرستان فراهان و عدم پرداخت بهای گندمخریداری شده و این در حالی است که مسئولان وعده پرداخت ظرف مدت ۴۸ ساعت را داده بودند.

بیش از یک ماه از برداشت گندم در فراهان می گذرد

یک از کشاورزان فراهانی با اشاره با تاخیر دولت در پرداخت پول گندم گفت: بیش از یکماه از برداشت گندم و تحویل آن به مراکز خرید در فرمهین می گذرد اما هنوز پول گندم هایمان که حاصل دست رنج یک سال ما است را پرداخت نکرده اند.

کاش محصولم را به دلالان با بهای کم اما نقدی می فروختم

وی افزود: درست است دلالان، گندم را با قیمتی کمتر از مراکز خرید تضمینی از کشاورز می خرند اما پول آن را یکجا می پردازند اگر می دانستم به مانند گذشته تاخیر در پرداخت وجود دارد گندم ها را با قیمت کمتری به دلالان می فروختم و پول آن را به صورت نقد دریافت می کردم.

دست خالی کشاورزان مقابل کمباین دار،کامیون دار،کارگر و ...

کشاورز دیگری با گلایه از کوتاهی دولت در پرداخت بهای پول گندم گفت:بدقولی دولت در پرداخت پول گندم کشاورزان شرایط اقتصادی سختی برای کشاورزان رقم زده است، در حال حاضر سررسید اقساط وام های کشاورزان، چک کمباین، کارگر و کامیون حمل گندم به مراکز خرید سر رسیده در حالی که دست کشاورز خالی است.

وی افزود: مردم از ما طلب دارند و ما به امید پول گندم ها قول داده ایم لذا دولت موظف است بر اساس برنامه خرید تضمینی در کمترین مدت زمانی پول گندم کاران را بدهد.

معاون جهاد کشاورزی فراهان

حدود ۶۰ هزار تن گندم در فراهان برداشت شد


حسین برزآبادی، معاون جهاد کشاورزی فراهان با اشاره به میزان برداشت گندم در شهرستان فراهان گفت: برداشت گندم از اواخر خردادماه در فراهان آغاز شد و تا اواخر هفته گذشته ادامه داشت.

وی میزان برداشت گندم را حدود ۶۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: بالای ۳۹ هزار هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت گندم دیم، ۳۶۰۰ هکتار گندم آبی، ۵۲۰۰ هزار هکتار جو آبی و ۴۷۰۰ جو دیم بوده است و حدود ۶۰ هزار تن گندم در فراهان برداشت شده است.

برزآبادی با بیان میزان خرید گندم توسط مراکز تحویل گندم اظهار کرد: به دلیل اینکه سیلوی شهرستان در اواخر فصل برداشت گندم راه اندازی شد و از طرفی مخازن سیلوی مراکز خرید استان پر بود، گندم تولیدی فراهان به سایر مراکز خرید گندم از جمله ایبک آباد، ابراهیم آباد، سمنگان و ... تحویل داده شده است.

معاون جهاد کشاورزی فراهان گفت: مرکز خرید گندم فراهان در حدود ۱۱ هزار تن و تعاونی روستایی فرمهین هم ۷ هزار تن گندم از کشاورزان تحویل گرفته است و بیش از ۴۰ هزار تن گندم فراهان به سایر مراکز خرید گندم در استان تحویل داده شده است.

هنوز بهای گندم کشاورزان فراهانی پرداخت نشده

وی افزود: سیستم توزیع بهای گندم به صورت متمرکز در کشور، پرداخت بهای گندم کشاورزان را انجام می دهد، دولت وعده داده بود که ظرف ۳ روز بهای گندم کشاورزان را پرداخت کند اما به دلیل تولید بالای گندم و زمان مورد نیاز برای تامین اعتبارات هنوز بهای گندم کشاورزان فراهانی پرداخت نشده است.

کشاورزان فراهانی اوایل شهریور بهای گندم خود را دریافت می کنند

برزآبادی اظهار کرد: در شهرستان هایی که برداشت گندم زودتر آغاز شده، بهای گندم کشاورزان پرداخت شده است، بر اساس رایزنی های انجام شده جهاد کشاورزی، کشاورزان فراهانی اوایل شهریور بهای گندم خود را دریافت می کنند.

معاون جهاد کشاورزی فراهان گفت: کشاورزان از زمان شروع کاشت می توانند برای دریافت تسهیلات به جهاد کشاورزی مراجعه کنند و با رعایت شرایط پرداخت وام به بانک های عامل معرفی می شوند.

وی با اشاره به تمدید وام های کشاورزی افزود: کشاورزان با مراجعه به بانک ها می توانند پرداخت اقساط وام خرید ماشین های کشاورزی، مکانیزاسیون و سرمایه در گردش را به مدت ۳ سال تمدید کنند و پرداخت اقساط وام های دوره ای کشاورزان تا یک دوره تمدید می شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت صاحب خبر، تاریخ 28 مرداد 95، کد مطلب: 14740949: www.sahebkhabar.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین