پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۹۱۶۵
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳
استاندار یزد با اشاره به رشد چشمگیر اعتبارات گازرسانی در استان گفت: در دو سال گذشته اعتبارات گازرسانی در استان از 37 میلیارد تومان به ترتیب به بیش از 137 و 145 میلیارد تومان افزایش‌یافته است .

شعار سال: یزد با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی استان و بخش خصوصی به ریاست استاندار یزد برگزار شد .

سید محمد میرمحمدی» در نشست ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان با اشاره به وضعیت آب و سفره‌های آبی استان اظهار کرد: تعادل بخشی سفره‌های آبی زیرزمینی را باید به‌عنوان یک اصل مدنظر داشته باشیم و محور فعالیت‌ها به نحوی باشد که منجر به تعادل بخشی سفره‌های زیرزمینی شود .

وی با اشاره به مجموعه اقدامات انجام‌شده در این راستا افزود: در این مدت توانسته‌ایم توسعه سطح زیر کشت را متوقف و کاهش کشت غرق ‌آبی را دنبال کنیم و به کشت گلخانه‌ای تبدیل نماییم تا در مصرف آب صرفه‌جویی داشته باشیم .

میرمحمدی بابیان این که توسعه کیفی محصولات به‌جای توسعه سطح زیر کشت در حوزه کشاورزی مدنظر قرارگرفته است؛ گفت: رعایت الگوی کشت و جایگزینی برخی محصولات کم آب خواه که ازنظر درآمدی نیز برای کشاورزان به‌صرفه است در دستور کار قرارگرفته است .

وی با اشاره به استفاده استان از آب مجازی نیز تصریح کرد: درزمینهٔ توسعه دام‌پروری‌ها بر اساس آب مجازی و از طریق ورود علوفه به‌جای کاشت آن اقدام شده است .

استاندار یزد در ادامه با اشاره به ‌اضافه برداشت‌ها از سفره‌های زیرزمینی و وضعیت استان در خشکسالی‌های مکرر خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که خشکسالی یعنی کاهش نزولات که رطوبت هوا و زمین نیز برای اراضی کاهش داشته است .

این مقام مسئول بابیان این که برای جبران نزولات، کسانی که سطح زراعی مشخصی دارند باید به نحوی کاهش نزولات را جبران کنند و فضای مرطوب و مناسب‌تری داشته باشند افزود: اگر خشک‌سالی باشد مجبور به استفاده بیشتر از آب زیرزمینی می‌شوند و باید هماهنگی‌هایی بشود تا اضافه برداشت صورت نگیرد .

میرمحمدی گفت: در ارتباط با تعدیل اضافه برداشت‌ها و تعادل بخشی باید هماهنگی بین آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی وجود داشته باشد که هم منافع کشاورز دیده شود و هم هدف تعادل بخشی تأمین شود .

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این که کشاورزان همکاری خوبی دارند و گروه‌های کاهش تشکیل داده و مراقبت می‌کنند اضافه کرد: این موضوع نشان داده که آن‌ها ارزش آب را می‌دانند و زندگی و حیات خود را وابسته به آب می‌دانند .

استاندارد یزد تأکید کرد: توصیه دارم کشاورزان را بیشتر آگاه کنید و با آن‌ها تعامل داشته باشید تا متوجه شوند که اگر همکاری نکنند تمام دستاوردها و زحمات خودشان نیز هدر می‌رود .

وی ادامه داد: صداوسیما نیز در این زمینه همکاری کند و برنامه‌هایی برای آگاهی کشاورزان داشته باشد و کشاورزان از این طریق آگاه شوند چون آن‌ها مشتاق‌اند سرمایه‌های خود را که باغ و درخت و زمین زراعی است حفظ کنند و باید با این شیوه‌ها جلو رفت .

این مقام مسئول در بخشی از سخنان خود با اشاره به تغییر تولید محصول کشاورزی اظهار کرد: اینکه هر چیزی را به کشت گیاهان دارویی تبدیل کنیم و استان‌های دیگر را نمونه بیاوریم درست نیست بلکه باید به‌تناسب بازار، تولید را تغییر داد و مدیریت کرد و برنامه‌ریزی داشت که در سطح ملی نیز جوابگو باشد و نیاز بازار داخل و خارج را نیز تأمین کند و آسیبی به کشاورز نزند .

استاندار یزد تصریح کرد: اگر تولید کشاورز روی دستش بماند ضرر است و کمر کشاورز خم می‌شود بنابراین باید مراقب ممر درآمد قشر ضعیف بود چون اگر ضربه ببینند از پا می‌افتند و نباید کشاورز و تولیدکننده آسیب ببینند بلکه باید بتوانیم به نحوه‌های مختلف حمایت کنیم .

وی همچنین در ارتباط با قنوات و احیای آن نیز گفت: باید ابتدا آب دهی قنات را اندازه‌گیری کرد و بعد از احیای قنات نیز در همان زمان و فصلی که پیش از احیا اندازه‌گیری شده بود، میزان آبدهی اندازه‌گیری شود تا مشخص گردد عملیات احیا در راستای افزایش آبدهی به چه میزان تأثیر داشته است .

رییس ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان یزد با تأکید بر اهمیت اقدامات مؤثر درزمینه تولید آب و یا جلوگیری از هدر رفت آب اظهار کرد: ممکن است درجایی از قنات آب هدر رود که در این صورت باید عملیاتی انجام شود تا جلوی این کار را بگیرد ضمن اینکه سفره‌های آب زیرزمینی بحث پیچیده‌ای دارد و باید به آن توجه داشت .

میرمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از اقدامات انجام‌شده درزمینه گازرسانی در سطح استان در حوزه روستایی و شهرک‌ها و نواحی صنعتی عنوان کرد: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید اعتبارات گازرسانی و پروژه‌های گازی استان رشد و افزایش چشمگیری داشته است .

وی افزود: اعتباراتی که برای گازرسانی تا قبل از این دولت داشتیم 37 میلیارد تومان بود که در دو سال گذشته به ترتیب به بیش از 137 و 145 میلیارد تومان افزایش‌یافته است .

استاندار یزد با اشاره به اقدامات خوبی که در حوزه گازرسانی شده، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات استان را آلایندگی کوره‌های آجرپزی دانست و خاطرنشان کرد: با استفاده از سوخت گاز در سطح کوره‌های آجرپزی، از آلایندگی‌ها در این زمینه کاسته و یا پیشگیری شده است .

میرمحمدی همچنین در رابطه با پروژه‌های پیشنهادی دستگاه‌ها نیز گفت: لازم است سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، معاون هماهنگی امور عمرانی و معاون هماهنگی امور در رابطه با بودجه درخواست شده بررسی و هماهنگی‌های لازم را به عمل‌آورند تا اعتبارات لازم نیز جذب و تخصیص یابد .

سایت شعار سال، با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 12 تیر 1396، کد مطلب: 964-28102-5 :www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین