پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۰۲۹۰
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹
اجتماعی زنان و خانواده شورایعالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سرعت کاهش رشد جمعیت در ایران مشابه جهانی ندارد، اظهار داشت: در چنین شرایطی باید برنامه‌های افزایش جمعیت داشته باشیم اما دولت همچنان به دنبال اجرای سیاست‌های کنترلی پیشین است.
شعارسال: اجتماعی زنان و خانواده شورایعالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سرعت کاهش رشد جمعیت در ایران مشابه جهانی ندارد، اظهار داشت: در چنین شرایطی باید برنامه‌های افزایش جمعیت داشته باشیم اما دولت همچنان به دنبال اجرای سیاست‌های کنترلی پیشین است.

کبری خزعلی درباره جلسه رسمی کمیته جمعیت شورای فرهنگی- اجتماعی زنان که با موضوع بررسی روند تحولات جمعیتی کشور برگزار شد به فارس، گفت: در این جلسه به برگزاری روز جهانی جمعیت که در تضاد با سیاست‌های ملی ما است پرداخته شد، چرا که سیاست‌های جهانی به دنبال کاهش جمعیت کشورهای جهان‌سوم است در حالی که سیاست‌های داخلی کشور ما سیاست‌های افزایشی است.

وی اظهار داشت: سیاست‌های ملی ما وضعیت بحران جمعیت را اعلام کرده است اما مشخص نیست چرا مسؤولان دولت تأکید بر برگزاری روز جهانی جمعیت که اهداف کنترل جمعیت را دنبال می‌کنند، دارند. خزعلی با اشاره به اینکه اهداف و سیاست‌های سازمان‌های بین‌المللی درباره جمعیت سیاست‌های کاهشی است که آن را به ایران نیز تحمیل کرده‌اند، گفت: چند روزی است به بهانه‌های مختلفی مثل بحران آب و نبود زمینه اشتغال اهداف غربی درباره جمعیت در رسانه‌ها تبلیغ می‌شود. رئیس شورای فرهنگی- اجتماعی زنان خانواده شورایعالی انقلاب فرهنگی که تصریح کرد: هرچند ما با مشکلاتی در زمینه مدیریت آب و تأمین اشتغال روبه‌رو هستیم اما در واقع این مشکلات با برنامه‌ریزی‌های بلندمدت قابل حل است. ما باید به سمت مدیریت منابع آب خود برویم تا برای تأمین آن مردم را تحت فشار قرار ندهیم.

وی افزود: در حالی که 90 درصد هدررفت آب در کشور ما به دلیل سوءمدیریت است اما مردم با بردباری به صرفه‌جویی می‌پردازند تا این ضعف را جبران کنند. خزعلی درباره بحث اشتغال نیز اظهار داشت: مباحث کنترل جمعیت پس از انقلاب به بهانه‌های مختلف برای مدت محدود مطرح شد تا اشتغال و رفاه به وجود آید اما باید از مردم پرسید از آن زمان تا به حال مسؤولان چه طرح‌هایی برای اشتغال و رفاه مردم داشته است. رئیس شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: امروز جوان‌هایی که در زمان اجرای سیاست‌های کاهشی جمعیت هنوز متولد نشده بودند در انتظار شغل هستند، پس معلوم می‌شود ما دچار سوءمدیریت هستیم. اگر جمعیت ما حتی نصف هم شود باز هم در ایجاد اشتغال مشکل داریم، چرا که زمینه‌های اشتغال در کشور ما دچار مشکل است. خزعلی راه‌حل این بحران را استفاده از نیروهای متخصصی که توان ایجاد کارآفرینی و شغل برای دیگر مردم دارند، دانست و گفت: حرکت امام خمینی(ره) در ابتدای انقلاب اسلامی برای افزایش اشتغال در جامعه که با راه‌اندازی جهاد سازندگی و علمی همراه بود. بهترین نمونه است، چرا که در آن زمان با وجود تحریم، تهدید و جنگ ما هم می‌توانستیم گندم صادر کنیم و هم به رشد علمی قابل توجهی رسیده بودیم که دشمن از روند رشد علمی ما دچار ترس شده بود.

به گفته وی، سازمان ملل متحد جمعیت را قدرت و ثروت تعریف می‌کند در حالی که ما در کشور خود جمعیت را موجب نگرانی، نکبت و نابودی می‌دانیم چون مجامع جهانی برای کشورهای جهان سومی مثل ما اینگونه برنامه‌ریزی کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه سرعت کاهش رشد جمعیت در ایران مشابه جهانی ندارد، اظهار داشت: در چنین شرایطی باید برنامه‌های افزایش جمعیت داشته باشیم. اینکه به نام روز جهانی جمعیت به دنبال اجرای سیاست‌های کنترلی پیشین هستیم به هیچ وجه قابل قبول نیست. رئیس شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده شورایعالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه در اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت در 5 سال گذشته موفق نبوده‌ایم، خاطرنشان کرد: ما برنامه عملی برای افزایش جمعیت نداریم و تنها به سیاست‌های ابلاغی رهبری در این زمینه اکتفا کرده‌ایم. به گفته وی، این برنامه‌ها از سوی دولت اجرایی نشده و اگر مسؤولان مدعی اجرایی شدن آن هستند باید گزارش ارائه کنند. خزعلی با طرح این سوال که مجلس شورای اسلامی در این زمینه آیا تا به حال قانونی تصویب کرده است، اظهار داشت: وزارت بهداشت نیز سال‌هاست در زمینه کاهش جمعیت فعال است و بودجه خود را از 19 میلیارد به 600 میلیارد تومان رسانده است در حالی که هیچ سیاست و برنامه عملی درباره افزایش جمعیت ارائه نداده است. وی با اشاره به گزارش‌های رسیده از خانه‌های بهداشت سراسر کشور، گفت: رصدهای ما نشان می‌دهد همچنان سیاست‌های کنترل جمعیت از سوی وزارت بهداشت با اسم سلامت باروری، بهداشت باروری و فاصله‌گذاری میان زایمان‌ها دنبال می‌شود که همان سیاست‌های تنظیم خانواده را دنبال می‌کند.

عضو شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده شورایعالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: همچنان قرص‌ها و داروهای کنترل باروری و عقیم‌سازی با توجه به سیاست‌های کلی تبلیغ می‌شود و سقط‌های متعددی به دلیل انجام غربالگری‌ها در کشور وجود دارد. خزعلی با بیان اینکه غربالگری در کشورهای دیگر برای موارد خاص و در سنین بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: اما این روند در کشور ما عکس است، چرا که پیش از باروری در 17 سالگی عملیات غربالگری از سوی وزارت بهداشت دنبال می‌شود و هزینه‌های زیادی از این بابت به مردم تحمیل می‌شود که زمینه‌ساز بسیاری از سقط‌هاست که به دلیل تشخیص اشتباه دستگاه‌های خارج از استاندارد این وزارتخانه بوده و موجب نسل‌کشی شده است. وی در پایان آمارسازی وزارت بهداشت درباره افزایش نرخ رشد جمعیت که حدود 2 درصد اعلام شده است را غیرقابل باور دانست و گفت: نرخ رشد جمعیت براساس آمار دیگر نهادها کاهشی است چرا که ما با 43 هزار کاهش موالید در کشور روبه‌رو هستیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه وطن امروز، تاریخ انتشار: 20 تیر 1396، شماره: 2203 ، www.vatanemrooz.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین