پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۰۷۸۷
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹
رئیس هیأت نظارت بر انتخابات استان مرکزی از ارسال 25 پرونده برای 34 متخلف انتخاباتی برای رسیدگی به دستگاه قضا خبر داد.

شعار سال: سید باقر تقوی‌عراقی ظهر امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت سالروز تأسیس شورای نگهبان با اشاره به اهمیت نظارت استصوابی گفت: با توجه به اهمیت کار شورای نگهبان عده‌ای می‌خواهند نظارت استصوابی را از شورا بگیرند، درحالی‌که این نظارت یکی از مهم‌ترین وظایف شورای نگهبان است که هدف آن خدمت به مردم، نامزدهای انتخاباتی و نظام است.

وی افزود: نظارت استصوابی از مهم‌ترین وظایف شورای نگهبان و نظارتی چند سویه است که همه منافع مردم، نظام و نامزدهای انتخاباتی را در نظر می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد که حق هیچ نامزدی ضایع گردد.

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات استان مرکزی تصریح کرد: شورای نگهبان ازجمله نهادهای نظارتی نظام جمهوری اسلامی ایران است، تمامی قوانین مجلس شورای اسلامی پیش‌از ابلاغ، به تأیید این شورا می‌رسد تا مغایر شرع و قانون اساسی نباشد، تأیید صلاحیت نامزدهای تمامی انتخابات کشور به‌جز انتخابات شوراهای شهر و روستا در حیطه وظایف این شورا است.

تقوی‌عراقی با اشاره به اعضای شورای نگهبان گفت: این شورا از 12 عضو تشکیل شده‌ است که شش عضو از آن فقه‌های واجدالشرایطی هستند که با حکم رهبر عزل و نصب می‌شوند و شش عضو دیگر نیز حقوقدانانی هستند که با معرفی رئیس قوه قضاییه و رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند.

وی با اشاره به وظیفه شورای نگهبان گفت: نخستین وظیفه شورای نگهبان نظارت بر تدوین قوانین در مجلس شورای اسلامی است، این شورا وظیفه دارد که هر قانون تصویب‌شده در مجلس را با قانون اساسی و قوانین شرعی اسلام مطابقت دهد که در صورت مطابقت داشتن، لایحه و یا طرح مجلس را تأیید می‌کند.

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات استان مرکزی ادامه داد: دومین وظیفه شورا نظارت بر انتخابات کشور است، شورای نگهبان موظف است صلاحیت همه نامزدهایی که برای شرکت در هر انتخابات به‌جز انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در وزارت کشور ثبت‌نام می‌کنند را بررسی کرده و پس‌ازآن اجازه شرکت در انتخابات را به آن کاندیدا بدهد.

تقوی‌عراقی با اشاره به تخلفاتی که در انتخابات امسال انجام شد، بیان کرد: متأسفانه در این دوره از انتخابات شاهد بدترین و بی‌سابقه‌ترین تخلفات انتخاباتی بودیم که در این راستا 24 پرونده 34 متخلف را به دادگاه قضا ارسال کردیم که جرم برخی از این متخلفان صادر و برخی دیگر به علت نواقص وجود در پرونده در حال بررسی است.

وی خاطرنشان کرد: انتخابات یکی از کارهای مهمی است که در کشور انجام می‌شود پس نباید از آن سو شود، چراکه همه مسئولان در برابر رأی مردم هستند.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان مرکزی با اشاره به اینکه مدیران دولتی هم در انتخابات تخلفی داشته‌اند، اظهار داشت: در مورد تخلفات انتخاباتی گزارشاتی وجود داشته است که به برای قوه قضاییه ارسال شد که متأسفانه تعدادی از مدیران دولتی هم در میان آن‌ها هستند.

تقوی عراقی خاطرنشان کرد: در انتخابات امسال هزار و 616 نفر ثبت‌نام به عمل آورده بودند که از بین این افراد فقط شش نفر تأیید صلاحیت شدند مابقی رد صلاحیت بوده‌اند.

وی با اشاره به نقش خبرنگاران ادامه داد: خبرنگاران باید نقش پررنگی در بین مردم و به‌ویژه مسئولین داشته باشند و مطالبات مقام معظم رهبری و مردم را از آنان بخواهند و در جریان کارهای آنان باشند.

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات استان مرکزی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از تخلفات در انتخابات شورای نگهبان آسیب‌شناسی را شروع کرده است و پژوهشکده شورا فعال شده است هم‌چنین به دنبال زیرساخت‌های بهتری ازجمله الکترونیکی شدن آراء برای جلوگیری کردن از تخلفات است.

تقوی عراقی با اشاره به اینکه باید زیرساخت‌ها در کشور تقویت شود گفت: باید از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم چراکه انقلاب اسلامی از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های خوبی برخوردار است و نباید نگاهمان به بیگانگان باشد.

وی ادامه داد: رمز موفقیت ملت‌ها مقاومت است پس اگر به دنبال پیشرفت روزافزون هستیم باید در برابر دشمنان مقاومت کرد و یاد و خاطره شهدا را زنده نگه داشت.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس استان مرکزی، تاریخ انتشار 22 تیر 96 ، کد مطلب: 13960422000694:www.markazi.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین