پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۱۸۲۰
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲
حجت الاسلام و المسلمین منتظری با بیان اینکه به موجب قانون جرائم انتخاباتی استانداران و یا فرمانداران مراکز استان‌ها در تهران رسیدگی می‌شود، گفت: تعداد اندکی شکایت از سراسر کشور از استانداران و فرمانداران به دادسرای تهران ارجاع شده است.
شعارسال: دادستان کل کشور ، حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در پاسخ به این سئوال که مصادیق مهم تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی و رقابت‌های میدانی چیست؟ اظهار کرد: موارد تخلفات انتخاباتی را قانونگذار در ماده ۳۳ قانون انتخابات احصا کرده که برخی از آن‌ها مهم و برخی از آن‌ها نیز اهمیت چندانی ندارد، ولی به هرحال تخلفاتی است که از نظر قانونی قابل تعقیب است و بعضی از آن‌ها هم در قوانین دیگر جرم محسوب می‌شود که قابل تعقیب کیفری است.

* مصادیق تخلفات انتخاباتی چیست؟

وی از خرید و فروش رای، تقلب و تزویر در اوراق تعرفه یا برگ رأی، تهدید و تطمیع در امر انتخابات، رای با شناسنامه جعلی یا شناسنامه دیگران، بیش از یکبار رای دادن، اخلال در امر انتخابات، تقلب در رای گیری و شمارش آرا، رای دادن با شناسنامه فرد غایب و توهین و اهانت به عنوان مصادیق تخلفات انتخاباتی یاد کرد که در ماده ۳۳ احصا شده است.

* ارجاع 236 پرونده تخلف انتخاباتی به دادسرا

رئیس ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی در پاسخ به این سئوال که تاکنون چه مواردی به دادستانی ارجاع و چه پرونده‌هایی در این زمینه تشکیل شده است، گفت: تا یکشنبه (۱۷ اردیبهشت) در سراسر کشور حدود ۲۳۶ فقره پرونده شکایت به دادسرا ارجاع شده که از این ۲۳۶ فقره، ۲۷ فقره مورد از طریق وزارت کشور و مابقی از طریق ستادهای کاندیداهای انتخاباتی بوده است.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا دادستانی راسا و بدون شکایت به موضوعی ورود می‌کند یا خیر؟، خاطرنشان کرد: معمولا بعضی از مواردی که قابل تعقیب است مستلزم تقدیم شکایت از طرف کسانی است که مورد اهانت قرار می‌گیرند و اگر شکایت نکنند دادسرا رسیدگی نمی‌کند؛ چراکه حق شخصی افراد است و باید خودشان تعقیب و شکایت نمایند و پس آن دادسرا پیگیری می‌کند.

* طبق قانون بعضی از تخلفات و جرائم اشخاص در تهران رسیدگی می‌شود

عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: یکسری موارد هم هست که تخلفات انتخاباتی به شمار می‌رود و مستلزم رسیدگی است. در این دسته از تخلفات مقامات اجرایی یا قضایی چنانچه پی ببرند موضوع را تعقیب کرده و به دادسرا ارجاع می‌دهند و دادسرا نیز مکلف به رسیدگی است.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری در پاسخ به این سئوال که کسانیکه حق شکایت از روند تبلیغات نامزدهای انتخابات از آن‌ها محفوظ است چگونه باید مراجعه و طرح شکایت نمایند؟ تصریح کرد: با طرح شکایت در دادسراهای ذیربط در هر حوزه قضایی می‌توانند به موضوع رسیدگی کنند.

دادستان کل کشور افزود: اگر چنانچه جرمی واقع شود که در صلاحیت آن حوزه قضایی باشد باید در همان حوزه قضایی رسیدگی شود، منتهی طبق قانون بعضی از تخلفات و جرائم اشخاص است که در تهران و یا مرکز استان رسیدگی می‌شود.

* تعداد اندکی شکایت از فرمانداران و استانداران به دادسرای تهران ارجاع شد

وی یادآور شد: به موجب قانون جرائم انتخاباتی استانداران و یا فرمانداران مراکز استان‌ها در تهران رسیدگی می‌شود و جرائم و تخلفات فرمانداران شهرستان‌ها در حوزه صلاحیت دادسرای مرکز همان استان است و حسب مورد باید به آن مراجع صالحه ارجاع شود.

رئیس ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی تصریح کرد: کما اینکه شکایاتی از سراسر کشور به تعداد اندکی از استانداران و فرمانداران مراکز استان‌ها به تهران رسیده و به دادسرای تهران ارجاع شده است. همچنین از فرمانداران شهرستان‌ها به مراکز استان‌ها ارجاع شده که حسب مورد در همان مرکز استان رسیدگی می‌شود.

* کاهش ورودی و شکایت نسبت به انتخابات گذشته

حجت الاسلام و المسلمین منتظری در پاسخ به این سئوال که آیا تخلف یا پرونده عمده‌ای تا الان مطرح شده که قابل ملاحظه باشد و در روند انتخابات تاثیر بگذارد، گفت: خوشبختانه با اقدامات پیشگیرانه‌ای که در قوه قضائیه، وزرات کشور و از سوی سایر دست اندرکان صورت گرفته تا این مرحله شاید تخلفات زیادی نبوده‌ایم و در مقایسه با انتخابات گذشته با کاهش ورودی و شکایت مواجه شدیم.

دادستان کل کشور به آمار جلسات و مصوبات ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی اشاره کرد و افزود: در ستاد مرکزی پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی ۴ جلسه، در استان‌ها ۳۳۶ جلسه با ۷۵۷ مصوبه و در شهرستان‌ها ۳۶۷ جلسه با ۱۷۶۸ مصوبه داشته‌ایم که این اقدامات پیشگیرانه در مرکز استان‌ها و شهرستان‌ها جواب داده و از بسیاری از تخلفات پیشگیری شده است.

عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در مجموع تخلفات نگران کننده و زیاد نیست و مواردی که بخواهد در روند انتخابات تاثیرگذار باشد، نداشته‌ایم، خاطرنشان کرد: تخلفات حوزه‌ای، ستادی و مسائلی بوده که یا با تذکر حل شده و یا بخشی به دادسرا ارجاع شده است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1396، کدخبر: 307181 ، www.mizanonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین