پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۰۸۲۹
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۸
خبرها و شنیده ها حاکی است تا چند روز دیگر عملیات پاکسازی بلندی های عرسال در شرق لبنان از حضور تروریست ها کلید خواهد خورد. به این بهانه با «میخائیل عوض» نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنانی گفت و گو کردیم تا نظر او را درباره این عملیات و ابعاد و پیامدهای آن جویا شویم.

شعارسال: در ادامه متن کامل این گفت و گو می آید:

* با توجه به سخنان اخیر «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان درباره تروریست های موجود در بلندی های عرسال، آیا پیش بینی می کنید که در آینده نزدیک این منطقه شاهد آغاز نبرد با تروریست ها باشد؟

**میخائیل عوض: مهمترین نکته ای که در سخنرانی دبیرکل حزب الله بود هشدار نهایی به عناصر مسلح وابسته به جبهه النصره و داعش در بلندی های عرسال بود. سید حسن نصرالله آشکارا و با صراحت هر چه تمامتر اعلام کرد که مهلت تمام شده و تصمیم اتخاذ شده است. پاکسازی بلندی های عرسال از تروریست ها هر لحظه ممکن است شروع شود. سید نصرالله گفت حزب الله نمی خواهد در داخل شهر عرسال وارد درگیری شود. وی همچنین به مصالحه و تفاهم ها و جابجایی پناهجویان نیز اشاره کرد. حضور نیروها و دست به کار شدن جنگنده های سوری و بمباران منطقه همه نشان از این دارد که سخن سید حسن نصرالله مبتنی بر داده ها و واقعیت های میدانی است. ارتش لبنان و حزب الله نیز نیروهای خود را در منطقه بسیج کرده اند. تصمیم برای پاکسازی این منطقه که به پناهگاهی برای تروریست ها تبدیل شده گرفته شده است و گروه های سیاسی که به این تروریست ها امید بسته بودند باید بدانند که دیگر دوره آنها به سر آمده است.

* منظور سید نصرالله از این حرف که «این قضیه به نقطه پایان رسیده و برای آخرین بار درباره بلندی های عرسال صحبت می کنم» چه بود؟

**میخائیل عوض: خلاصه این کلام این می شود که سید حسن نصرالله چندی بعد در تلویزیون حاضر شده و خواهد گفت که من قبلا هشدار داده بودم و به شما فرصت داده و گفتم که برای آخرین بار راجع به این موضوع حرف می زنم و امروز درباره تسویه و حل این مساله سخن می گویم.

معنای این حرف آن است که تصمیم پاکسازی بلندی های عرسال از این گروه ها اتخاذ شده است. سخن سید حسن نصرالله فصل الخطاب است و هشدار او در این قضیه به معنای آن است که تا شروع معرکه در بلندی های عرسال چند روز یا چند ساعتی بیش نمانده است. حضور نیروها و دست به کار شدن جنگنده های سوری و بمباران منطقه همه نشان از این دارد که سید حسن نصرالله حرف بی ربط نمی زند و تصمیم در این باره واقعا گرفته شده است. گروه های مسلح که اردوگاه های پناهجویان را به میدانی برای ساخت بمب و مخفیگاه تروریست ها و عوامل انتحاری تبدیل کرده بودند دیگر مهلتشان تمام شده و من فکر می کنم عملیات نظامی در این منطقه هر لحظه آغاز شود.

* آیا این بدان معناست که پاکسازی این منطقه با حمایت داخلی و منطقه ای یا حتی بین المللی همراه است؟

**میخائیل عوض: رئیس جمهوری و فرمانده ارتش به خطر این تروریست ها واقفند و از این عملیات حمایت می کنند؛ حزب الله و سید حسن نیز بیش از این مقدار به پوشش و حمایت دیگری نیاز ندارند. اما در سطح منطقه، ائتلاف سوریه و روسیه و ایران و چین و عراق و الحشد الشعبی و احزاب داخلی پشتیبان این عملیات هستند.

سید نصرالله بیش از این نیاز به حمایت دیگری ندارد و محور مقاومت نیازی ندارد که اسرائیل و عربستان و قطر هم موافقت خود را با اقداماتشان اعلام کنند. این جنگ یک جنگ قانونی است و از مشروعیت ملی و قومی و بین المللی برخوردار است و در روزهای آینده پایان این گروه ها را شاهد خواهیم بود.

*چرا «سعد الحریری» نخست وزیر از عملیات اخیر ارتش لبنان در بلندی های عرسال ابراز نارضایتی کرد؟

**میخائیل عوض: واقعا علت آن را نمی دانیم. حزب المستقبل و جناح 14 مارس نیز انتقادهای تندی علیه ارتش مطرح کردند. الحریری و گروه 14 مارس اگر می توانند کاری کنند وارد میدان شوند و بجنگند.

* این نبرد در صورت پیروزی چه تاثیراتی در داخل لبنان و در سطح منطقه به دنبال خواهد داشت و چه ارتباطی با دستاوردهای اخیر ارتش سوریه و پیروزی عراقی ها در موصل دارد؟

**میخائیل عوض: نبرد شروع شده و با پیروزی به اتمام خواهد رسید و پیروزی مقاومت در این نبرد نه تنها بر لبنان و توازن های موجود در آن اثر خواهد گذاشت بلکه تاثیری مانند تاثیر آزاد سازی موصل در عراق و برقراری ارتباط بین مرزهای سوریه و عراق خواهد داشت. در جبهه جنوب غربی سوریه معادله قدرت به نفع این محور به کلی تغییر پیدا کرده است. با اجرای عملیات در بلندی های عرسال، پناهگاه گروه های تروریستی داعش و النصره نابود خواهد شد و به دنبال آن، آرزوی کسانی که در این گروه ها سرمایه گذاری کرده بودند به باد خواهد رفت.

*دبیرکل حزب الله در سخنرای قبلی خود از ورود صدها هزار نیرو به میدان نبرد با اسرائیل در صورت جنگ افروزی جدید رژیم صهیونیستی سخن به میان آورد. مقصود وی از این حرف چه بود؟

**میخائیل عوض: سید حسن نصرالله در سخنرانی قبلی خود گفت که این گروه ها همه در خدمت اسرائیل هستند و در صورتی که اسرانیل به فکر جنگ بیفتد صدها هزار نیرو وارد نبرد خواهند شد. منظور سید نصرالله حضور صدها هزار نفر در جبهه جنوب نبود چون مساحت جبهه جنوب به دو هزار کیلومتر نمی رسد و نیازی به حضور نیروهای دیگر غیر از رزمندگان مقاومت نیست، بلکه قصد وی این بود که جنگ از «باب المندب» در یمن گرفته تا «الناقوره» در جنوب لبنان امتداد پیدا خواهد کرد. این جنگ بعد داخلی و منطقه ای و بین المللی دارد که باعث تغییر موازنه قدرت در جهان می شود. حزب الله وقتی این حرف را می زند به واقعیت های میدانی تکیه دارد و بر اساس همین واقعیت ها پیروزی محور مقاومت را پیش بینی می کند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 24تیر1396، کدخبر: 82598669: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین