پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۱۵۴۴
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۱
دبیر انجمن علمی داروسازان ایران درباره قاچاق دارو با بیان اینکه ورود داروهای قاچاق به کشور نگران کننده است، گفت: متاسفانه اقدام جدی برای جلوگیری از ورود داروهای قاچاق به کشور نمی‌شود.

شعار سال: سید حمید خویی، دبیر انجمن علمی داروسازان ایران در خصوص داروی اوستین که باعث نابینایی ۵۲ نفر از بیماران شده بود، گفت: این دارو حدود یک سال و نیم پیش به صورت قاچاق وارد کشور شد و متاسفانه نابینایی تعدادی از بیماران را نابینا کرد.

او با بیان اینکه معتقدم میزان داروهای قاچاق به کشور کم نیست، ادامه داد: داروهای قاچاق یکی از موارد آسیب‌های جانی و مالی است که به بیماران وارد می‌شود که متاسفانه اقدام جدی برای جلوگیری از ورود داروهای قاچاق به کشور نمی‌شود.

دبیر انجمن علمی داروسازان ایران با بیان اینکه آمار متعددی از سوی مسئولان درباره داروهای قاچاق بیان می‌شود، خاطرنشان کرد: این آمار بین ۱۵ تا ۲۵ درصد متفاوت است، البته از آنجا که داروهای قاچاق از مبادی غیررسمی وارد کشور می‌شود، آمار دقیقی در اختیار نیست، اما به هر حال نسبت داروهای قاچاق در بازار دارویی ایران نسبت کمی نیست و حتی اگر ۱۰ درصد هم باشد که به عقیده من بیش از این‌هاست؛ باز هم نگران‌‌کننده و تهدید کننده‌است.

دبیر انجمن علمی داروسازان ایران در ادامه درباره این ادعا که برخی از شرکت‌های واردات دارو با تغییر برند خود را به شکل شرکت تولید دارو معرفی می‌کنند و داروی وارداتی را با تغییر نام به اسم داروی تولید داخل وارد بازار می‌کنند، تصریح کرد: یکی از راه‌های ارتقای صنعت داروسازی ایران انتقال دانش فنی است و یکی از این راه‌ها تولید دارو تحت لیسانس برندهای معروفی است.

خویی در این‌باره توضیح داد: تولید تحت لیسانس در سه مرحله صورت می‌گیرد؛ مرحله اولیه که دارو به صورت قرص وارد و بسته‌بندی می‌شود، مرحله ثانویه که دارو به صورت بریستر وارد ایران شده و بعد بسته‌بندی می‌شود و مرحله پایانی تولید کامل که از مرحله اول، دارو در کشور تولید می‌شود.

وی ادامه داد: به طور معمول شرکت‌های خارجی ترجیح می‌دهند که بازه زمانی بسته‌بندی اولیه و ثانویه را طولانی‌تر کرده و دیر‌تر وارد مرحله اصلی تولید کامل دارو شوند. اینکه برخی اوقات دارو در مرحله بسته‌بندی وارد ایران می‌شود، هم در حقیقت مرحله تولید است و هم نیست.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، تاریخ انتشار 29 تیر 96 ، کد مطلب: 513086:www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین