پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۲۱
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۷
امروز بار دیگر استانداری گیلان شاهد اعتراض گروهی از شهروندان در اعتراض به وضعیت شغلی خود بود. تجمع کنندگان معلمانی بودند که به عدم رفع مشکلات چندین ساله خود اعتراض داشتند. به نظر می رسد اعتراض و تجمع معلمان کم کم به جز ثابتی از این صنف تبدیل ‌شده ومربیان پیش دبستانی نیز که از سال ۸۹ نسبت به عدم استخدام خود از سوی آموزش و پرورش اعتراض دارند پای ثابت تجمع‌ها قرار دارند.
شعارسال: این در حالی است که در روز گذشته (۲۷ شهریور) آزمون استخدامی آموزش و پرورش برای جذب ۵ هزار نیرو برگزار شد و معلمان پیش دبستانی نیز بخشی از جامعه آماری شرکت کنندها بودند.

طبق آمار ۱۷۸ هزار و۶۲ داوطلب در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش ثبت نام کردند و طبیعتا این تعداد داوطلب،شانس معلمان پیش دبستانی را برای استخدام کم رنگ می‌کند.

* آغاز اعتراضات از دوماه قبل

از دوماه قبل که شرایط آزمون و رشته‌های مورد نیاز توسط آموزش و پرورش اعلام شد معلمان پیش دبستانی اعتراض‌های زیادی به موضوع داشته اند؛ آن‌ها به تعداد افراد مورد تقاضا انتقاد داشتند.

گفته می‌شود در بین استخدامی‌های جدید آموزش و پرورش تنها یک هزار نفر مربی پیش دبستانی خواهند بود که این موضوع موجب نگرانی مربیان شده است چرا که با احتساب تعداد ۳۰ هزاری نفری مربیان پیش دبستانی، تعداد بسیار زیادی از آن‌ها از استخدام محروم می‌شوند. برخی از آن‌ها نیز این انتظار را دارند با بیش از یک دهه سابقه کار بدون آزمون استخدام شوند.

اما در این بین قانون دیگری نیز در مجلس برای حمایت از این معلمان به تصویب رسیده است. قانون «بکارگیری مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای شرکتی به صورت حق‌التدریس» مراحل تصویب خود را طی کرده و آنطور که جبار کوچکی‌نژاد نماینده رشت و نایب رئیس دوم کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس گفته است با نظر موافق شورای نگهبان به دولت ابلاغ شده است و از زمان تصویب لازم الاجرا است.

کوچکی‌نژاد گفته بود: مراکز آموزش و پرورش حق استفاده مجدد از بازنشستگان را به منظور تامین نیاز حق‌التدریسی خود ندارند و نیروهای پیش دبستانی وخرید خدمتی (شرکتی) که شرایط احراز را دارند دراولویت استخدام در وزارت آموزش وپرورش هستند و این وزارتخانه تعهد داده این نیروهای را ساماندهی نماید.

وی در آخرین اظهار نظر خود صراحتا عنوان کرده تمامی نیروهای پیش دبستانی وشرکتی بصورت حق التدریس جذب می‌شوند و وزراتخانه هیچ مشکل بودجه ایی در این خصوص ندارد.

کوچکی‌نژاد با اشاره به اینکه آموزش و پرورش برای سال تحصیلی جدید به بیش از ۳۰ هزار نیرو نیاز دارد، اظهار داشت: ‌ این نیرو‌ها به ویژه در بخش ابتدایی و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای مورد نیاز هستند.

* قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت

قانون مورد اشاره کوچکی نژاد چیست؟ بر اساس ماده واحده تصویب شده در این طرح، « وزارت آموزش و پرورش مکلف شد فقط معلمان پیش‌دبستانی و نیروهای خرید خدمات آموزش و پرورش که قبل از تصویب قانون الحاق دو تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش تاریخ ۹۱.۷.۲۶ با آموزش و پرورش همکاری داشتند را به منظور تامین نیروی حق‌التدریس با توجه به رشته تحصیلی مقطع حداقل کاردانی، جنسیت، نیاز منطقه‌ای و سنوات همکاری با آن وزارتخانه بدون الزام به رعایت ماده ۸ این قانون به کار گیرد و استفاده از سایر نیروها در این زمینه ممنوع است. بار مالی این قانون در حد سقف حق‌التدریس سالانه و از محل حق‌التدریس پرداختی به معلمان رسمی و خروج بازنشستگان آموزش و پرورش تامین می‌شود. بدیهی است به کارگیری این نیروها الزامی برای استخدام رسمی نمی‌باشد. این قانون از تاریخ ۹۴.۷.۱ لازم‌الاجرا می‌باشد».

* گره کور استخدام

با اینکه اعضای کمیسیون آموزش مجلس اجرای این قانون از تاریخ اول مهر ۱۳۹۴ را لازم‌الاجرا اعلام کرده‌اند اما تجمع معلمان پیش دبستانی نشان می‌دهد این گره کور همچنان باز نشده باقیمانده است.

یکی از معلمان پیش دبستانی در گفتگو با خبرنگار گیل نگاه می‌گوید: معلمان پیش دبستانی با وجود سابقه چندین ساله در انتظار اجرایی شدن وعده‌ها مانده‌اند.

او با اشاره به سابقه ۶ ساله خود به عنوان معلم پیش دبستانی می‌گوید: معلمان با خبر جذب نیروهای جدید در آموزش و پرورش بسیار خوشحال شدند اما شرایط آزمون استخدامی در‌‌ همان اول کار بسیاری را از استخدام ناامید کرد.

این معلم ادامه داد: بعد از آن بحث حق التدریسی شدن معلمان پیش دبستانی مطرح شد اما با پیگیری‌ها مشخص شد که در بسیاری از شهرستان‌ها فقط یک یا دو نیرو برای این بخش در نظر گرفته شده است.

مربی پیش دبستانی در ادامه می گوید: من و تمام همکارانم این انتظار را داریم که حداقل قوانین موجود در این مورد اجرا شود.

* تحمیل بار مالی به دولت

قانون جدید و خواسته مربیان پیش دبستانی درحالی است که به زودی ۵ هزار نیروی جدید وارد آموزش و پرورش می شود و دولت بارها از بار مالی این استخدام ها شکایت داشته است و به استخدام های بی ضابطه در دولت احمدی نژاد اشاره کرده است.جذب بی ضابطه نیرو در دولت احمدی نژاد با گذشت دو سال از پایان کار دولتش در مقاطع مختلف خبرساز شده است.

همچنین شماری از منتقدان به جز بیان نکاتی مانند این که معلمان پیش دبستانی هرگز نیروی آموزش و پرورش نبوده و حقوقشان از شهریه والدین تامین شده از تلاش بعضی از مجلس نشینان برای تحمیل نفرات مختلف به بدنه دولت در آستانه انتخابات مجلس می گویند. نماینده هایی که بهتر از هر کس از وضعیت خزانه کشور و عدم توان پرداخت حقوق ماهیانه تازه به چند هزار نیروی جدید خبر دارند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت گیل‌نگاه ، تاریخ انتشار شنبه 28 شهريور 1394، کد مطلب: 9771 : www. gilnegah.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین