پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۲۵۵
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸
قانون محدودیت روادید، چشم انداز اجرای برجام را تیره و تار کرد. به محض قانونی شدن این طرح محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در واکنشی آن را پوچ و ناقض برجام اعلام و خواستار پاسخ گویی دولت آمریکا شد.

شعارسال: جان کری همتای آمریکایی ظریف نیز طی ارسال نامه ای به وی اطمینان داد که کاخ سفید اجازه تاثیرگذاری این قانون را در حوزه برجام نخواهد داد. با این وجود نمایندگان کنگره آمریکا جان کری را سرزنش و بر محدودیت های ویزایی بر ضد ایران تاکید و خواستار اجرای دقیق این قانون شدند. خبرنگار در ارتباط با این مسأله گفت و گویی را به شرح زیر با سید جلال ساداتیان، سفیر سابق ایران در انگلیس، انجام داده است.

*ارزیابی کلی شما از طرح چنین قانونی چیست؟

کنگره آمریکا فشارهای زیادی را بر اوباما آورد تا بتوانند به نوعی مانع از حصول توافق هسته ای شود. همچنین قبل از تصویب قطعنامه مربوط به PMD در شورای حکام، تمام تلاششان را کردند تا این قطعنامه به تصویب نرسد اما؛ دولت اوباما تلاش کرد تا این مسیر را هموار کند و روابطش را با ایران به یک سطح قابل قبولی برسانند. این عصبانیت صهیونیست ها و لابی آنها در کنگره بود که منجر به صدور چنین طرحی شد. آنها تمام تلاششان این است که هرکاری کنند تا ایران را از این وضعیت (فضای تعامل برجام) خارج و یا دچار اشکال کنند.

*واقعا قصد حفاظت از مرزهای آمریکایی در این قانون وجود دارد؟

کنگره به قصد حفاظت از مرزهای آمریکا این کار را انجام نداد بلکه گوشه چشمی به مسائل ایران داشت و برای اینکه بتواند حرفش را به کرسی بنشاند، مسئله کنترل تروریسم را مطرح کرد. بحث محدودیت تبعه اروپایی که به ایران سفر کند و دیگر نمی تواند از معافیت ویزای آمریکا برخوردار شود کاملا به اصل مسئله بی ربط و قصدشان تخریب روند برجام است. اگر واقعا قصد برخورد جدی با تروریسم را داشتند منشا این تروریسم جدید عربستان است اما در لیست کنگره نامی از این کشور برده نشده است.

*آیا آمریکا رسما بازی جدیدی را علیه ایران شروع کرده یا واقعا مسائل دیگری مطرح است؟

بگویید لابی صهیونیستی در دولت آمریکا. اوباما و جان کری نشان دادند در ماجرای برجام چگونه مقابل تخریب تندروهای آمریکا ایستادند الان هم ادامه همان بازی های قبل است. اگر منظورتان از بازی و توطئه جدید علیه ایران، لابی صهیونیستی و جمهوری خواهان تندرو باشد قابل قبول است اما اگر بگوییم کلیت آمریکا قصد توطئه و مخالفت با ایران داشته باشند، خیر!

*پس چرا این طرح را اوباما امضا کرد و مقامات وزارت خارجه این کشور هم آن را منافی برجام ندانستند؟

این طرح در قالب لایحه بودجه به امضا رسید اما سوا از تعمد یا غیر تعمدی بودن آن، به طور کلی باید بگویم که جمهوری خواهان در ارتباط با ایران و توافق هسته ای تا کنون با شکست مواجه شدند و ممکن است کاخ سفید قصد آنرا داشته باشد تا شکلاتی به آنها بدهد اما بعدا جلوی زهر آنرا بگیرد و به ابزارهایی متوسل شود که به برجام آسیبی نرسد.

*جامعه آمریکا شهروندان ایرانی زیادی دارد که جمعیت قابل توجهی از آنان مشاغل حساس و کلیدی دارند. دولت آمریکا چطور پاسخگوی آنها خواهد بود؟

دولت آمریکا در صدد است که هم مسلمانان متعادل را حفظ کند و هم اقوام و اقلیت های مختلف را از جمله ایرانی ها که به قول شما سمت های خوبی دارند و تمایل ندارد آنها را ازدست بدهد اما؛ از آن طرف هم یک عده نماینده مردم در کنگره آمریکا وجود دارد که دولت هم دائما نمی خواهد با آنها بجنگد آنها بعضا لابی صهیونیست ها هستند و کلام آنها را مطرح می کنند. دولت در صدد است گاهی بالانس وتعادلی برقرار کند تا سیاست های خودش را پیش ببرد. این چیزی است که من نه در مقام دفاع از این کار، بلکه در مقام کسی که می تواند واقعیت مسائل این نظام را بگوید بیان می کنم.

*فکر می کنید دولت های اروپا که تا قبل از این از طرح معافیت بهره می بردند، با کاخ سفید همکاری می کنند؟

از جهت مثبت بله. آنها با کاخ سفید هماهنگ ترند و همکاری خواهند کرد به گونه ای که به برجام لطمه نرسد. چون همه الان متوجه هستند که کنگره این کشور به هر ترتیب که شده می خواهد به برجام لطمه بزند و از مقابله با دولت در فاز مستقیم وارد فاز غیر مستقیم شده است. از دید اکثر تحلیل گران که این اوضاع را می بینند واضح است که لابی صهیونیسم در پی به هم زدن اوضاع پسا برجام برآمده است.

*ایران باید چه واکنشی در قبال این قانون داشته باشد؟ برخی نمایندگان مجلس خواستار توقف اجرای برجام هستند.

به نظرم باید منتظر اقدام کاخ سفید باشیم. دولت اوباما وارد جنگ جدیدی با کنگره نباید بشود و از ابزارهای قانونی خود در این راستا استفاده و آنرا تعدیل کند. عین آنرا اجرا نکند و به اصطلاح زهر آن را بگیرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری موج، تاریخ انتشار: 4دی1394، کدخبر: 7916: www.mojnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین