پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۲۹۶۲
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: اگر آقای ربیعی مجددا به عنوان وزیر به مجلس معرفی شود به عنوان رییس کمیسیون اجتماعی که اصلی‌ترین کمیسیون در ارتباط با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است در مخالفت با ایشان در مجلس صحبت خواهم کرد و اتفاقا مدارک کافی برای اثبات حرف‌های خودم هم دارم.

شعار سال: رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه «انتظار جامعه از رییس جمهور ۲۴ میلیونی این است که وزرای ضعیف را در دوره دوم کاری خود کنار بگذارد» تاکید کرد که یکی از وزرای ضعیف دولت یازدهم «علی ربیعی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که به گفته او رئیس جمهور از معرفی دوباره او برای این وزارتخانه باید خودداری کند.

عبدالرضا عزیزی با حضور در خصوص مصوبات اخیر مجلس در حوزه اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی به موضوع معرفی کابینه پرداخت و خواستار معرفی کابینه قوی و منسجم از سوی رئیس‌جمهور منتخب شد.

او با تاکید بر اینکه «کابینه دوم آقای روحانی باید بر اساس انتظارات مردم چیده شود زیرا آن‌ها با امید و آرزوی زیادی دوباره به حسن روحانی اعتماد کردند» به عملکرد یکی از وزارتخانه های مهم کابینه اشاره کرد و گفت: «وزارتخانه مهم تعاون، کار و رفاه اجتماعی را نمی‌شود با آه و ناله کردن اداره کرد. این وزارتخانه حساس نیازمند یک وزیر قوی و پخته است

عزیزی همچنین تاکید کرد که «اگر آقای ربیعی مجددا به عنوان وزیر به مجلس معرفی شود به عنوان رییس کمیسیون اجتماعی که اصلی‌ترین کمیسیون در ارتباط با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است در مخالفت با ایشان در مجلس صحبت خواهم کرد و اتفاقا مدارک کافی برای اثبات حرف‌های خودم هم دارم

بخش نخست این گفت‌وگو که به موضوع کابینه دوازدهم اختصاص دارد از نظر می گذرد و بخش دوم آن طی روزهای آینده منتشر خواهد شد.

***

عملکرد دولت یازدهم را چطور ارزیابی می‌کنید و آیا نقاط ضعف برجسته‌ای داشته که باید در دولت دوازدهم برطرف شود؟

در کل کارنامه دولت تدبیر و امید قابل قبول است مخصوصا در حوزه سیاست خارجی. دولت یازدهم هم به مانند دولت‌های پیش از خود دارای ضعف‌هایی هم بوده است. برخی وزرا عملکرد فوق العاده‌ای داشتند مثل وزیر امور خارجه، وزیر کشور و وزیر بهداشت و درمان. از طرف دیگر بعضی وزرا هم عملکرد ضعیفی را از خود نشان دادند مثل وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی. من در انتخابات ریاست جمهوری حامی آقای روحانی بودم و در سفری که به همراه ایشان در ایام تبلیغات به مشهد داشتیم شاهد بودم که در حضور پرشور مردم در ورزشگاه تختی، آقای رییس جمهور قول جوان شدن کابینه را به همگان داد و همچنین گفت جوان‌ها را در دولت بیش از گذشته به کار خواهیم گرفت. دو هفته پیش هم هیات رییسه فراکسیون مستقلین مجلس دیداری با رییس جمهور داشت و آنجا آقای روحانی گفتند که دو هزار جوان اعم از دختر و پسر را به عنوان دستیار و مشاور در وزارتخانه‌ها بکار خواهیم گرفت تا این عزیزان در آینده مدیران خوبی برای کشور شوند. کابینه جوان و چالاک انتظار عمومی مردم از دولت دوازدهم است. انتظار جامعه از رییس جمهور ۲۴ میلیونی این است که وزرای ضعیف را در دوره دوم کاری خود کنار بگذارد. دیگر وقت تعارف کردن نیست و مردم منتظر کابینه قوی‌تری نسبت به دولت گذشته هستند. حتی وزرای قوی‌ای هم که قرار است مجددا در کابینه حضور داشته باشند به ما گفتند اگر کابینه منسجم و قوی باشد ما دوباره مسئولیتی را در دولت قبول می‌کنیم.

تاثیر کابینه ضعیف چه تاثیری بر بدنه جامعه دارد، مخصوصا اینکه در این دوره، انتظارات از رییس جمهور بالاست؟

از آقای روحانی بعید است که کابینه ضعیف بچیند. انتظار از ایشان که چهار سال سابقه رییس جمهوری را داشتن این است که کابینه‌ای مقتدر را تشکیل دهند. به نظر من کابینه دوم آقای روحانی باید بر اساس انتظارات مردم چیده شود زیرا آن‌ها با امید و آرزوی زیادی دوباره به حسن روحانی اعتماد کردند. به طور مثال در حوزه بهداشت و درمان دولت تدبیر و امید و وزیر مربوطه عملکرد مناسبی را از خود نشان دادند و اگر قرار است دکتر هاشمی دوباره وزیر باشد باید تمام مدیرانی که به نوعی با وزارتخانه تحت امر او در ارتباط هستند هم قوی باشند وگرنه کار درست و اساسی پیش نمی‌رود.


شما از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتقاد کردید به نظر شما گستردگی بیش از حد این وزارتخانه باعث ضعیف نشان دادن کارنامه آقای وزیر نشده است؟

وزارتخانه مهم تعاون، کار و رفاه اجتماعی را نمی‌شود با آه و ناله کردن اداره کرد. این وزارتخانه حساس نیازمند یک وزیر قوی و پخته است. چطور می‌شود که روسای سازمان این وزارتخانه با وزیر هماهنگ نباشند؟ یکی از روسای سازمان این وزارتخانه یک ماه پیش از انتخابات با رقیب آقای روحانی در انتخابات به توافق می‌رسد و به او لبیک می‌گوید حال این رییس سازمان چطور می‌خواهد به این وزارتخانه بزرگ کمک کند؟ من به عنوان نماینده‌ای که در کمیسیون اجتماعی حضور دارم و در این دوره جدید هم رییس کمیسیون شدم دو نامه به آقای ربیعی نوشتم و خواستار این شدم که لیست تمامی مدیرعامل‌ها و اعضای هیات مدیره شرکت‌های زیرمجموعه سازمان خود را به ما بدهید تا ما تحقیق کنیم ببینیم این افراد در چندجا عضو هیات مدیره حضور دارند و عملکرد آن‌ها به چه صورت است. وظیفه ما نمایندگان نظارت است و این حق طبیعی ما هست که این را از وزیر بخواهیم. این نظارت‌ها تقابل با دولت نیست بلکه به نوعی کمک به دولت است. اگر نظارت دقیق باشد دیگر شاهد بروز پدیده‌هایی مثل خاوری و یا صندوق ذخیره فرهنگیان نخواهیم بود. متاسفانه آقای وزیر جواب دو نامه من را نداده است. باید قبول کنیم که فساد از همین جا‌ها شروع می‌شود. وقتی وزیر به مجلس که مهم‌ترین نهاد نظارتی است پاسخگو نباشد باید منتظر پاسخگویی کجا باشیم؟ تمام استخدامی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کمیسیون اجتماعی مربوط می‌شود که آقای وزیر در این راستا همکاری لازم را با ما نداشته و پاسخگو نبوده حالا چطور می‌شود یک چنین فردی دوباره بر مسند وزارت تکیه بزند؟

شستا به عنوان یک بنگاه اقتصادی بزرگ و زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آنطور که باید و شاید از نظارت‌های کافی برخوردار نیست این موضوع را چطور ارزیابی می‌کنید؟

متاسفانه در شستا نظارت کافی نیست در حالی که شستا می‌تواند بازوی توانمند سازمان تامین اجتماعی باشد امروز برای سازمان دست و پا گیر شده است. شستا چهار هزار میلیارد تومان وام از یک بانک برداشت کرده در حالی که امروز باید وام به جاهای مختلف بدهد. با این پول بزرگ می‌شود درد چهار میلیون جوان را در کشور دوا کرد. امروز برخی جوان‌های ما در کشور برای ازدواج و راه اندازی یک شغل نیازمند ۲۰ میلیون تومان پول هستند بعد آقایان اینطور وام می‌گیرند. خوب است از مدیران شستا سوال شود که اکنون با این پول چه کرده‌اند و کجا هزینه شده است؟ شستا امروز به جای آنکه سودده باشد با زیان روبرو شده و متاسفانه به جای ایجاد اشتغال در جامعه روی به گرفتن وام آورده است. مدیریت غلط در شستا یعنی تضییع حق کارگر. شستا در زمان مدیریت آقای ربیعی در وزارتخانه چندتا مدیرعامل عوض کرده است. وقتی ثبات مدیریت نباشد انتظاری برای پیشبرد اهداف وجود ندارد.

در ملاقاتی که اعضای هیات رییسه فراکسیون مستقلین با آقای روحانی داشتند چه درخواست و پیشنهادی را به ایشان ارائه کردید؟

اول از همه به آقای رییس جمهور گفتیم که ما به دنبال سهم خواهی نیستیم و همانطور که در ایام انتخابات محکم از شما حمایت کردیم همینطور قوی به حمایت از شما ادامه خواهیم داد. درخواست ما کلی بود و خواهان تقویت کابینه در دولت دوازدهم شدیم که ایشان هم گفتند ۵۰ درصد کابینه تقویت می‌شود و جوانان بیش از پیش در وزارتخانه حضور پیدا می‌کنند.

اگر آقای روحانی به قول خود عمل نکند، واکنش مجلس و فراکسیون مستقلین به این خلف وعده چیست؟

اتفاقا در جلسه‌ای که با رییس جمهور داشتیم به آقای روحانی گفتم من همچنان حامی شما هستم و بنا به حمایت از جنابعالی را دارم ولی اگر آقای ربیعی مجددا به عنوان وزیر به مجلس معرفی شود به عنوان رییس کمیسیون اجتماعی که اصلی‌ترین کمیسیون در ارتباط با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است در مخالفت با ایشان در مجلس صحبت خواهم کرد و اتفاقا مدارک کافی برای اثبات حرف‌های خودم در رابطه با بی‌کفایتی ربیعی را ارایه خواهم کرد. بنابراین انتظار داریم که رئیس جمهور اصلا نباید ربیعی را به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی شود.

فضای عمومی مجلس را در رابطه با رای اعتماد به کابینه دوازدهم چطور ارزیابی می‌کنید؟

۶۸ نفر از نمایندگان مجلس دهم از مجلس نهم در بهارستان حضور دارند و وزرا را می‌شناسند و ۲۲۲ نماینده جدید هم در این مدت یکساله با وزرا آشنایی پیدا کرده‌اند. از این‌رو تصور می‌کنم مجلس بر اساس انتخاب‌های آقای روحانی آگاهانه در رای دادن ظاهر خواهد شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از رویداد 24، تاریخ انتشار 8 مرداد 96، کد مطلب: 68521:www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین